Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kite på vintern
-
Kite på vintern
Publicerad av anonym-anvandare på 23 augusti, 2005 vid 18:58Nån som har erfarenhet av att köra stora drakor på vintern med snowboard? (allt för att förlänga säsongen)
nic svarade 19 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Snowkiting är stort juh
och extremt roligtKolla med Tobas som är världens enda? (åtminstonde första) iko certade snokiteinstruktör
-
Svar till:
Nån som har erfarenhet av att köra stora drakor på vintern med snowboard? (allt för att förlänga säsongen)
[/ QUOTE ]
Jajamen, det handlar bara om hur mycket det blåser. När det är taskig vind kör jag gärna foil 17 på vintern. Har också kört tub 14. Det går förvånansvärt bra, tvärtemot vad många tror. Det är rätt slitsamt men enormt kul. Man kan köra med väldigt lite vind, bara kiten håller sig i luften så tar man höjd. Kiten måste inte vara stor vid snökite, men har man ingen liten, funkar det bra med en stor förutsätt att vindstyrkan inte är för stor.
Då man kantar mer än vid normal snowboardåkning kan det vara idé att höja bindningarna så att de inte tar i eller köra med en bred bräda. Jag tycker också att sittsele är att föredra. Tunna kläder och drick mycket vätska. Centrerade bindningar mitt på brädan och vinklade i ”duck stance”.
-
Dont get me wrong… snökite är nog hur ballt som helst jag menade bara att säsongen på vattnet aldrig tar slut.
-
Snökite rulez men man kan förlänga säsongen genom att kita på vattnet oxå
Uppblåsbara, opencell, små, stora – allt fungerar på snön
nic
-
Svar till:
Dont get me wrong… snökite är nog hur ballt som helst jag menade bara att säsongen på vattnet aldrig tar slut.
[/ QUOTE ]
På kusten nej…
Tycker man får trycka ifrån så om man kör stora tuber. Ska ta skidor till vintern om jag måste ta stora kiten, tror de är behagligare att kanta med. Men små funkar bättre helt klart
-
hmm faktiskt bara i början som dete skitjobbigt att köra med stor kite när det blåser mycket på snö.. får in tekniken efter ett tag faktiskt itne alls jobbigt då..
-
Kan man snökita med en slingshot fuel 15 m2 och vart är det att föredra om man ska kita? vill gärna testa …men vet inte så mycket om det =)
-
jaddå det bara o köra på. . men utan 5e lina kan det va bra med nån som kan hjälpa dej o starta om du kraschar. .
-
Svar till:
hmm faktiskt bara i början som dete skitjobbigt att köra med stor kite när det blåser mycket på snö.. får in tekniken efter ett tag faktiskt itne alls jobbigt då..
[/ QUOTE ]
haru nå tipps för en oinsatt snökajtare då?
-
slappna av lite o kanta inte så jävligt sjukt lätt att ta höjd ändå..
-
Svar till:
Kan man snökita med en slingshot fuel 15 m2 och vart är det att föredra om man ska kita? vill gärna testa …men vet inte så mycket om det =)
[/ QUOTE ]
Visst funkar det på snö med slingshot
Remi Meum (slingshot) brukar hamna på andra plats efter Chastagnol (Ozone) på snowboard i världskuppen. Sjukt duktig kille det. Sen har vi ju Fabio Ingrosso som tagit hem första platsen med North Tubes, nu ska iofs han börja köra med Norths nya foils men det har ju uppenbarligen funkat bra med tubes för honomLite guider
http://www.kite.no/default.aspx?new_kiteskiing/snowkitingfaq.html&new_kiteskiing/meny.asp -
geilo e grymt , sälen, åre.. ja där det finns snö o öppna platser..
-
Svar till:
[/ QUOTE ]
Körde med SS 15 och skidor på Ribban i Malmö i vintras. Funkade fint. Skidor lättare. Speciellt om det är lite snö.
Logga in för att svara.