Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-pump???

• johnk

Medlem
    4 juni, 2008 vid 22:41

@Wibban 472632 wrote:

Som någon skrev i din tidigare tråd så skulle jag ha behöv av en pump jag inte behöver paja ryggen mer med. Som det är nu har jag svårt att knyta skorna utan en massa trixande men som tur väl är släpper det snart igen.
    Pumpningen kan dock ställa till det rejält för mig.
    One pump system på kiten är mer eller mindre nödvändigt t.ex. Låter inte så farligt att behöva böja sig ner några gånger för att pumpa varje bladder men när jag är klar så får jag anstränga mig för att bara kunna ställa mig upp.

Jag har svårt att se hur bra den här lösningen kan vara men jag tar mer än gärna emot lösningsförslag och hoppas att det snart kommer pumpar som är bättre än dem som finns idag.

PS! Automatisk pump skulle kanske fungera bäst för mig men jag hoppas och tror att jag ska slippa skaffa mig en sådan.

Tack för inlägget. Aloha från mig.
    /Magnus

Funkar inte…
    1) stå på knä
    2) skruva fast en träkloss eller nåt under pumpen så den kommer högre upp bara?

Nackdelen med en lång pump är ju att den tar mer plats i väskan. Jag har klen rygg och tycker inte heller det är bra att behöva belasta ryggen tungt när man trycker (drar) i det sista extra. Anledningen till att jag börjer på ryggen är att handtaget är i vägen för benen.

Jag har northpumpen och använder det förutom ibland när jag reser. Jag köpte den separat 2006 och förra sommaren såg jag att de hade den på stadium xxl i gbg. Alla som säljer north borde ha den. (Däremot fick jag inte någon pump med när jag köpte min north-kite).

• Kjello

Gäst
    5 juni, 2008 vid 04:48

Jag har inte patenterat något, det är för krångligt, om någon hade patenterat den så hade den gått att köpa.
    Har inte så mycket tid att tillverka den, måste det om det ska gå att patentera.
    Jag ska hejda mina raderings-instinkter.
    och lite bättre beskriva konstruktionen, i kväll.

• kasimir

Medlem
    5 juni, 2008 vid 06:59

@Telekiter 472462 wrote:

Är det någon som vet om det finns kite pumpar som är längre än de som normalt skickas med kitsen?

Köp ett par platåskor till din kite så löser du problemet plus att du får en riktig discokite.

• telekiter

Medlem
    5 juni, 2008 vid 07:41

Att höja upp pumpen på ett träklots (eller annan metod) ger ju bättre arbetshöjd. Vad gäller min BEST-pump kan jag konstatera att den är ca 1 dm kortare än de där billiga på Biltema.

Man kanske kan modifiera Biltemapumparna med bättre handtag och alu stång? Fast det gäller ju att få tag på rätt diameter på alu stången.

Min Waroo 17 tar ca 170 !!!! pumptag innan det är ”ping” i fronttuben.

/Urban.

• neven

Medlem
    5 juni, 2008 vid 07:53

Med kjellos fotpump: Går det att få bra tryck det sista? När man handpumpar så tar man ju i med armmusklerna + sin kroppsvikt för de sista pumptagen?

• sourra

Medlem
    5 juni, 2008 vid 09:05

Hugo hade en ponybottle med sig i Habo i maj. Den må vara otymplig för resande men om man kör i sverige tar man ju bilen till spoten och då är det fan grymt. Men man går ju miste om den enda uppvärmning man brukar bemöda sig med…

• milkman

Medlem
    5 juni, 2008 vid 09:58

Annars kan man köpa kiter med tunn LE/Struttar också, mindre luft att pumpa 🙂

• tobas

Medlem
    5 juni, 2008 vid 10:11

Ledsen Urban men jag måste nog bara påpeka att detta är ett synnerligen ointressant ämne 😉

• telekiter

Medlem
    5 juni, 2008 vid 10:45

@tobas 472697 wrote:

Ledsen Urban men jag måste nog bara påpeka att detta är ett synnerligen ointressant ämne 😉

Ha, ha, hur kunde jag veta i förväg att (och varför) du skulle komma med den kommentaren.

Men jag håller med, det är ett j**la irriterande sätt att påbörja dagen. Tyvärr så är PL inget alternativ för sånna stora gossar som mig i de vindar vi brukar ha här i S-vall 🙁 . De 5 ggr/år som det blåser över 10-12 m/s så får min V10 duga. Annars hade ju en Syn12 varit perfekt som ”rolig-vind”-kite (dvs 9-13 m/s).

/Urban.

• pjoter

Medlem
    5 juni, 2008 vid 13:16

finsn ju dock andra foils än PL…. 🙂

• telekiter

Medlem
    5 juni, 2008 vid 13:41

@pjoter 472726 wrote:

finsn ju dock andra foils än PL…. 🙂

jo jag vet. Men då får man ju betala därefter. Skulle jag byta min Waroo 17 mot en FS så får jag hosta upp 10000 kr i mellanpris 🙁 .

Låt nu inte denna tråd urarta till en foil vs LEI-debatt!!! Tråden handlar om kite-pump.

/Urban.

• wakenils

Medlem
    5 juni, 2008 vid 18:30

äh, det är gött att pumpa så man blir lite varm och kan ladda på direkt när man kommer ut på vattnet… nu har ju jag iofs tunn leadingedge så jag lägger väl inte allt för mycket tid på att pumpa, men ni kanske ska börja med schack om det är så tungt för kroppen att pumpa

• sourra

Medlem
    5 juni, 2008 vid 18:42

Tunnare LE = högre tryck krävs = jobbigt.

• blackadder

Medlem
    5 juni, 2008 vid 19:07

Äntligen! I rasande takt har kitefabrikörerna utvecklat nya kites. Vi har sett bow, sle och sigma kites. Men någonstans på vägen trillade en sak mellan stolarna. Pumpen. I all hast glömdes denna mycket viktiga detalj av. 😀

• sourra

Medlem
    5 juni, 2008 vid 19:30

Då var Skotten före sin tid då han recenserade en Super Ginormous Manual Inflation Device förra året då.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite-pump???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.