Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite svårt att lära sig?

  • Kite svårt att lära sig?

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 april, 2004 vid 20:32

    Undrar om det tar lång tid att lära sig bemästra denna fräsiga sport. Hur långt kommer man på en sommar?

    gugge svarade 20 år sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • patrikol

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:00

    Jag har hållit på i ett år ungefär kan köra lite fram och tillbaka försöker lära mig hoppa litegrann nu. Vad jag sett på alla dom andra som börjat samtidigt som mig så vet i fan om inte jag lyckats komma sämst fram i utvecklingen alla dom andra kör betydligt bättre, men jag skall kämpa på ändå för det är så jävla roligt. Så allt ifrån min kapacitet fram till det som stod på kitenation när den var ny då behärskade man lättare trick hopp och var säker i starkare vindar efter några månader bara. Vilket jag inte sett någon klara av än så länge allt beror ju såklart på hur många timmar du är på vattnet såklart. Ps Letade efter den där listan på kitenation men hittade inte den du var mer eller mindre halvproffs på ett halv år! Tyckte den var riktigt rolig faktiskt! wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:05

    Ha förtröstan, min utveckling är sämre! Mvh Bengt

  • patrikol

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:07

    Tack Bengt! Dig kan man lita på wink.gif Skall slänga ihop lite bilder ifrån Thailand Leopardhajar som parar sig stora mantor och annat kul. Du var väl intresserad av dykning eller har jag fel för mig? smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:31

    Rätt! skulle vara kul att se! min intressantaste dyk upplevelse var när vi skulle utbilda interna på en lokal anstalt i dykning som ett led i behandling och vidare till ett ev. jobb (tungdyk etc.)//Mvh Bengt

  • patrikol

    Medlem
    27 april, 2004 vid 21:37

    Kan tänka mig ganska mycket att hålla koll på inom dykning! Fixar till någon cd eller mailar lite bilder om du har bredband!

  • gugge

    Medlem
    28 april, 2004 vid 07:31

    Bengan, dyker du?

    Har du testat grottdykningen i Mexico på Yukatan halvön?

    /H

  • Anonym

    Gäst
    28 april, 2004 vid 12:02

    Det är _extrem_ skillnad från person till person hur snabbt man lär sig. Tror det påverkar en del på ifall man har hållt på med någon brädsport tidigare men det viktigaste är nog att “våga”. Är man försiktig av sig så tar det längre tid (nu menar jag inte att man skall vara slarvig med säkerheten bara därför).

    Sedan hänger det mycket på vindförhållanden kontra utrustning. Jag började kitesurfa för fyra säsonger sedan och kände ingen som surfade så jag visste inte riktigt hur mycket det skulle blåsa. Dom tre första gångerna jag var ute så blåste det alldeles för lite men jag trodde att det var jag som gjorde något fel. När jag väl lärde mig vad depower var (hade bara sett två-linors när jag köpte min fyralinors) plus att det blåste lagom mycket så tog det några timmar så kunde jag köra åt båda hållen. Dagen därpå kom försök på första hoppen(vilket var väldigt okontrollerade 🙂

    Nuförtiden finns det ju kurser att gå överallt oxå.. och det är en rekommendation och ett underlättande för att lära sig snabbt 🙂

    Lycka till!

    // Henrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2004 vid 12:24

    det är lätt men helt jävla livsfarligt.

    så ta det väldigt lugnt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 april, 2004 vid 16:48

    ok, tack för tipsen!

  • sportentusiast

    Medlem
    28 april, 2004 vid 17:16

    Jag skulle vilja lägga till att många börjar i för svaga vindar alternativt då med för liten drake.

    Förvisso mer kontrollerbart med mindre kite, men en dj-a skillnad om man kan få någorlunda jämna vindar och slippa att sina kiten (köra den upp och ned). Då försvinner ett moment som ju faktiskt är ett konststycke att behärska till fullo (kanta lagom, inte gå ur planing, utnyttja “siningen” (eller vad det nu heter i pluralis) till fullo etc).

    Lycka till!

    Bengt-Erik (med erfarenhet av pissiga vindförhållanden)

  • patrikol

    Medlem
    28 april, 2004 vid 18:06

    Hej jag har tyvärr den egenheten att jag inte kan höra ett ord som jag inte vet vad det betyder! smile.gif Vad är? utnyttja “siningen”
    TAcksam för lite info smile.gif

  • putte

    Medlem
    28 april, 2004 vid 18:13

    Sinusköra kiten… Man drar den i en sinuskurva mitt i fönstret för att den inte ska ha sån jäkla rulle och dra alldeles för långt ut.

  • patrikol

    Medlem
    28 april, 2004 vid 18:22

    Ok ja det vet jag ju hade aldrig hört namnet för det Tack. smile.gif

  • sportentusiast

    Medlem
    28 april, 2004 vid 19:43

    Hej och ursäkta för mina försvenskningar blush.gif.

    Tänkte på de situationer då vinden inte är tillräcklig för att låsa draken i ett läge, vilket ju faktiskt försvårar kitesurfingen rätt mycket. Det är ju mer än en kitare som trott sig vara helt talanglösa tills dagen kommer då det blåser tillräckligt och höjdtagande mer eller mindre skett automatiskt.

    Ha´t

    Bengt-Erik

  • kitefredrik

    Medlem
    28 april, 2004 vid 19:58

    Word! smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite svårt att lära sig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.