Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

  • kite till nybörjare… ? UDS?

    Publicerad av pjoter på 21 april, 2004 vid 10:51

    Tjenare! jag ska börja kitea nu och håller på att leta efter grejor, nu har jag kanske hittat en del men vill bara höra om ni tycker det funkar för en nybörjare på 185cm å en vikt på runt 75.

    north rino -03 kite på 12m2 å en bräda på 150cm twintip.
    går detta å lära sig på eller e draken för liten eller så??
    funderar oxå på om det funkar att fixa uds till en sån kite?

    eddie svarade 20 år, 1 månad sedan 17 Medlemmar · 62 Svar
  • 62 Svar
  • muddy

    Medlem
    21 april, 2004 vid 10:53

    Går nog hur bra som helst.

  • skejtar_henke

    Medlem
    21 april, 2004 vid 10:57

    UDS är kockrent till nybörjare. Kör ju själv med det.. Har du fler frågar så ska jag försöka besvara så gott det går.

    henke

  • teda

    Medlem
    21 april, 2004 vid 10:58

    funkar skitbra, även om jag skulle rekomenderat en stoor drake till sommaren när det bara kommer finnas en sleten bris att köra på ..

  • patrikol

    Medlem
    21 april, 2004 vid 11:00

    Risken med en så liten kite över sommaren då det brukar vara lite vind är att det blir mycket vänta på vinden på stranden. En 14 kvm är nog bättre om du endast skall ha en kite skall du köpa en till när hösten närmar sig så köp en 16-18 kvm kite inför sommaren och ta 10-12 kvm till hösten. Brädans längd är väl ok men bredden är viktigare 38-42 cm är en ganska lagom bredd. UDS är suveränt till nybörjaren men det är ingen nödvändighet kostar ju trots allt en tusenlapp extra. Lycka till med kiteandet det är en fantastisk sport! Vara bara försiktig chansa aldrig är du osäker fråga en erfaren kiteare istället.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2004 vid 11:24

    Pågår just nu en intressant diskussion om UDS på kiteforum:
    http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2302188
    /Johan

  • patrikol

    Medlem
    21 april, 2004 vid 11:34

    Tack intressant läsning! smile.gif

  • pjoter

    Medlem
    21 april, 2004 vid 12:43

    tack för era snabba svar!! suveränt när man kan få råd fort!
    Men tycker ni jag ska strunta i en 12:a nu och leta efter en 16 istället? tittat en del efter en 14 men det finns inte så många i min prisklass riktigt. tänkte klara mig på en drake pga taskig ekonomi. frown.gif att inte kunna köra stor del av sommaren känns skit bara för taskig vind. e dels nyflyttad till skåne så jag vet inte hur det brukar blåsa här å sen inte sysslat så mkt med vindsporter så man intresserat sig så.
    ska förresten gå kurs såklart men vill gärna ha grejor så man slipper gå kursen å sen inte kunna köra på en mån pga att man inte hittar några till rätt pris.

  • pjoter

    Medlem
    21 april, 2004 vid 12:49

    brädan jag funderar på förresten är en pickle fork 151:a.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 april, 2004 vid 13:06

    Finns en variant att köpa en större bräda av älder typ (directional) med mer flytförmåga. De kostar inget och då räcker en 12a bra att börja med. /per

  • roland

    Medlem
    21 april, 2004 vid 13:23

    Svar till:


    UDS är kockrent till nybörjare. Kör ju själv med det.. Har du fler frågar så ska jag försöka besvara så gott det går.

    henke

    [/ QUOTE ]
    En fråga!
    om man kör uds med chikenloopen i å skit händer då får man först dra den saftyn på chikenloopen sen en till safety och om det fortfande går åt helvete så ska man dra en tredje? e det så? confused.gif

  • larssa

    Medlem
    21 april, 2004 vid 13:34

    Jag hade satsat på en större drake typ 14-16kvm. Du får garanterat fler dagar på vattnet under sommaren. Lycka till grin.gif

  • pjoter

    Medlem
    21 april, 2004 vid 13:58

    då ska jag nog satsa på en större. funderat en del på dom då det finns en del beg men har trott att jag fått på tok för mkt kraft i en sån. då ska jag jag efter 14-16 i forts.

  • patrikol

    Medlem
    21 april, 2004 vid 14:51

    Nej det är samma antal som tidigare skillnaden är att du alltid sitter fast med leashen så för att lossa dig helt i från kiten så blir det ju så att säga ett tredje handgrepp men det skall du ju i princip aldrig göra enda orsaken skulle väl vara att du blir nerdragen av en ubåt under vattnet vilket inte är så troligt. Finns mycket info om hur UDS fungerar här på Steffo bara att söka på UDS är det något du inte hittar så skall jag hjälpa dig att få fram uppgifterna.

  • roland

    Medlem
    21 april, 2004 vid 18:49

    Svar till:


    Nej det är samma antal som tidigare skillnaden är att du alltid sitter fast med leashen så för att lossa dig helt i från kiten så blir det ju så att säga ett tredje handgrepp men det skall du ju i princip aldrig göra enda orsaken skulle väl vara att du blir nerdragen av en ubåt under vattnet vilket inte är så troligt. Finns mycket info om hur UDS fungerar här på Steffo bara att söka på UDS är det något du inte hittar så skall jag hjälpa dig att få fram uppgifterna.

    [/ QUOTE ]
    Ja eller om du fastnar i en annan kite! När det händer not brukar det ju alltid hända ganska fort Jag fastna i en annan en gång det var inte kul tyckte att det verka jobbigt att lösa sig 3 gånger bara men det kanske aldrig händer det e ju bra att ni sitter fast smile.gif det gjorde inte den djäven som tappa sin kite in i min frown.gif

  • patrikol

    Medlem
    21 april, 2004 vid 18:59

    På naish andra bom tidigare system så är det lika många som måste lösgöras det är bara det att i den fasta loopen finns ingen quickreleas så då är det kört på riktigt så i det fallet är UDS säkrare. Där kan man lösgöra den fasta loopen vilket inte var möjligt tidigare.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kite till nybörjare… ? UDS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.