Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

  • kvabbso

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:16

    den nedre är ju att föredra, men det är ju fortfarande pest

  • jezaja

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:17

    Tycker om att kommunen har kitesurfare på sina reklammaterial, men förbjuder det på stränderna. Inte ens kommunen utan ett företag som kommunen äger.
    Snacka om att skjuta sig själv i foten, hoppas sommaren blir lika stormig som förra året, såg inte en badare förrän augusti kändes det som 🙂

    Om skyltarna:
    10-16 eller 10-17 möjligen, väldigt sällan folk är på stranden så sent i Sverige. Måste ju förhandla lite med villkoren 🙂
    Norra och södra zonen är bättre än siffror, då förstår man lättare.
    Badande är klart bättre.

  • callekuling

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:17

    @Falle 451314 wrote:

    vi byter väl ut strandgäster till badande…?

    Grymt bra förslag. Känns som en fungerande lösning för alla parter.

  • kvabbso

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:25

    risken med att komma med mot förslag redan är ju att man godtagit förslaget. kan ju börja med att tokvägra

  • nic

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:34
    Falle;451313 wrote:
    Hur kan man förbättra dessa två skyltar?

    Hm, känns som om de där reglerna aldrig kommer drabba mig. Jag har aldrig sett 10 strandgäster i läjet ens en solig brisdag. Kan ju bero på att jag inte är där när normala människor är där.

    I vilket fall så låter det hela helt ok för mig. Lite regler håller kanske värsta miffona borta (å därmed ännu strängare regler).

    nic

  • kalabra

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 13:23

    Drev denna fråga i VVK -05 och -06 för döva öron och är inte det minsta förvånad att detta kommer. Mina erfarenheter från detta är att dialog är lösningen allt annat gör det sämre. Det finns en förening som har som syfte att främja surfsport använd den. Falle är inne på rätt spår, kom med ett konstruktivt motförslag. Alla inställningar som att “jag kommer att köra ändå” borgar inte för lösningar. Lycka till!

  • gonzo

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 14:10

    sen kan vi bli bättre på att stoppa eller säga till folk som beter sig respect löst för badare finns ju endel som ligger å kryssar mellan badare. det e ju det som har fått detta att hända antagligen.
    något man måste lära ut på kurserna

  • hildingdude

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:29

    vilken lista ska man skriva på då?

  • blackadder

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:32
  • blackadder

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:38

    @Falle 451313 wrote:

    Hur kan man förbättra dessa två skyltar?

    Man kan måla dom helt i rött.

  • debkausf

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:46

    Hej allihop! Ja har idag talat med Rune Österberg som är Badansvarig i kommunen. Han dementerar att ett beslut är taget men hans ambition är att det förslag(gäller komunens allmänna badplatser(badplatser som sköts av komunen)) som falle fick nys om skall bli verklighet inom loppet av 2 mån, efter ett beslut i kommunfullmäktige. I sommar har det inkommit ändlöst med klagomål från badande som känt sig bortträngda o hotade av kiteare. Därför måste restriktioner införas. Restriktionerna är istället för ett totalförbud, missköts dessa blir det totalförbud.
    På frågan om det förts någon dialog med aktiva kitesurfare fick jag svaret att man haft en dialog med varbergs vindsurfingklubb som är den klubb som kitesurfarna i varberg är anslutna till. Hmm. Jag upplyste Rune om att det nog inte fanns så många kiteare i vindsurfklubben men att det fanns en klubb som tar form “as we speak”. Rune bjöd då in kiteklubben till dialog om utformning av förslag. Så fort den finns är vi välkommna att höra av oss men tills dess fortgår arbete utan vår åsikt. Därför manar jag nu alla att skriva upp sig på blackadders kiteklubbstråd så att vi kan göra oss hörda!!!!

  • blackadder

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:08

    @debkåusf 451366 wrote:

    Hej allihop! Ja har idag talat med Rune Österberg som är Badansvarig i kommunen. Han dementerar att ett beslut är taget men hans ambition är att det förslag(gäller komunens allmänna badplatser(badplatser som sköts av komunen)) som falle fick nys om skall bli verklighet inom loppet av 2 mån, efter ett beslut i kommunfullmäktige. I sommar har det inkommit ändlöst med klagomål från badande som känt sig bortträngda o hotade av kiteare. Därför måste restriktioner införas. Restriktionerna är istället för ett totalförbud, missköts dessa blir det totalförbud.
    På frågan om det förts någon dialog med aktiva kitesurfare fick jag svaret att man haft en dialog med varbergs vindsurfingklubb som är den klubb som kitesurfarna i varberg är anslutna till. Hmm. Jag upplyste Rune om att det nog inte fanns så många kiteare i vindsurfklubben men att det fanns en klubb som tar form “as we speak”. Rune bjöd då in kiteklubben till dialog om utformning av förslag. Så fort den finns är vi välkommna att höra av oss men tills dess fortgår arbete utan vår åsikt. Därför manar jag nu alla att skriva upp sig på blackadders kiteklubbstråd så att vi kan göra oss hörda!!!!

    Ni som vill vara med att dra igång Varbergs första kiteklubb, kan ni skicka pm till mig med namn (erat civila namn), telefon och epost så hör jag av mig om en första träff för namnbestämning och sånt.

  • blackadder

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:08

    @debkåusf 451366 wrote:

    Hej allihop! Ja har idag talat med Rune Österberg som är Badansvarig i kommunen. Han dementerar att ett beslut är taget men hans ambition är att det förslag(gäller komunens allmänna badplatser(badplatser som sköts av komunen)) som falle fick nys om skall bli verklighet inom loppet av 2 mån, efter ett beslut i kommunfullmäktige. I sommar har det inkommit ändlöst med klagomål från badande som känt sig bortträngda o hotade av kiteare. Därför måste restriktioner införas. Restriktionerna är istället för ett totalförbud, missköts dessa blir det totalförbud.
    På frågan om det förts någon dialog med aktiva kitesurfare fick jag svaret att man haft en dialog med varbergs vindsurfingklubb som är den klubb som kitesurfarna i varberg är anslutna till. Hmm. Jag upplyste Rune om att det nog inte fanns så många kiteare i vindsurfklubben men att det fanns en klubb som tar form “as we speak”. Rune bjöd då in kiteklubben till dialog om utformning av förslag. Så fort den finns är vi välkommna att höra av oss men tills dess fortgår arbete utan vår åsikt. Därför manar jag nu alla att skriva upp sig på blackadders kiteklubbstråd så att vi kan göra oss hörda!!!!

    Ni som vill vara med att dra igång Varbergs första kiteklubb, kan ni skicka pm till mig med namn (erat civila namn), telefon och epost så hör jag av mig om en första träff för namnbestämning och sånt.

  • pln

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:42

    Det är det här jag älskar med internet. Snacka om demokratisering. Inget mer mörkande av kommuners/förvaltningars beslut. Lycka tll!

  • yann

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:19

    @Falle 451313 wrote:

    Hur kan man förbättra dessa två skyltar?

    Jag tycker inte det finns någon anledning till att zonerna ska gå så långt ut från stranden. Zonerna behöver ju inte vara fyrkantiga liksom.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.