Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

  • yann

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 15:04

    @Reklem 451588 wrote:

    Med risk för att vara lite petig, men formuleringen på förslagna skyltar ser lite konstig ut. “Norra zonen: Denna zon är förbjuden att launcha/ta ner en kite ifrån denna zon”. Borde det inte bara stå “Norra zonen: Förbjudet att luncha/ta ner kites”. Som sagt, jäkligt petigt att komma med en sådan kommentar…

    Med risk för att vara ännu petigare så är det inte ett lunchförbud vi diskuterar 🙂

  • haze

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 15:21

    Hade iofs skönt med ett lunchförbud. Då får ju inte badjävlarna äta lunch där då.

    😉

  • reklem

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 15:30

    @Yann 451620 wrote:

    Med risk för att vara ännu petigare så är det inte ett lunchförbud vi diskuterar 🙂

    haha, den bjuder jag på… :cool2:

  • kvabbso

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 06:47

    Och du hade kanske gått ner några kilo >;-)

  • kvabbso

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 08:59
    rimsson;451521 wrote:
    Vi får nog öva på sjuka hangtimes….luften är fri!

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=utbiNJxm9uQ&feature=related[/YOUTUBE]
    Nått i denna stilen 😀

  • magnus-d

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 21:46
    debkåusf;451366 wrote:
    Hej allihop! Ja har idag talat med Rune Österberg som är Badansvarig i kommunen. Han dementerar att ett beslut är taget men hans ambition är att det förslag(gäller komunens allmänna badplatser(badplatser som sköts av komunen)) som falle fick nys om skall bli verklighet inom loppet av 2 mån, efter ett beslut i kommunfullmäktige. I sommar har det inkommit ändlöst med klagomål från badande som känt sig bortträngda o hotade av kiteare. Därför måste restriktioner införas. Restriktionerna är istället för ett totalförbud, missköts dessa blir det totalförbud.
    På frågan om det förts någon dialog med aktiva kitesurfare fick jag svaret att man haft en dialog med varbergs vindsurfingklubb som är den klubb som kitesurfarna i varberg är anslutna till. Hmm. Jag upplyste Rune om att det nog inte fanns så många kiteare i vindsurfklubben men att det fanns en klubb som tar form “as we speak”. Rune bjöd då in kiteklubben till dialog om utformning av förslag. Så fort den finns är vi välkommna att höra av oss men tills dess fortgår arbete utan vår åsikt. Därför manar jag nu alla att skriva upp sig på blackadders kiteklubbstråd så att vi kan göra oss hörda!!!!

    Klagomål från badande gäster som känt sig bortträngda och hotade av kitare?!……

    …….. det låter precis som de kitare jag träffat på.

    Det kan inte vara gnälliga badturister som inte känner sig hemma i a-viken och vill ha det som det alltid varit. Finns det överhuvutaget några några olyckor där badade varit med?

    /MD

  • rusiak

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 07:29

    @magnus d 452074 wrote:

    Klagomål från badande gäster som känt sig bortträngda och hotade av kitare?!……

    …….. det låter precis som de kitare jag träffat på.

    Det kan inte vara gnälliga badturister som inte känner sig hemma i a-viken och vill ha det som det alltid varit. Finns det överhuvutaget några några olyckor där badade varit med?

    /MD

    Jag tror inte det behöver inte hända en olycka innan badarna klagar. Det räcker nog (…) med att en/flera tycker det känns olustigt med vi kommer i full fart nära stranden och med 20+ m linor i luften, ibland i farlig höjd.

    För två somrar sen (eller tre?) är nog det fall jag kommer ihåg tydligats. Grymt fin sommardag, lagomt med vind för att hålla kvar badarna och lagomt med vind för att det skulle vara många kites ute (Abay). Så här i efterhand kändes det helt galet med en sådan mix, då vissa visar grymt lite respekt för badare (ok, måste erkänna, badar ibland ;)). Gamla tanter stod och skrek efter åkare. Det är väl naivt att tro att en pensionär inte känner obehag när de ser något som de har ganska svårt att relatera till själva och som ser “farligt” och “konstigt” ut. Vidare gick en lina av för en kille, kiten damp ner strax bredvid en badande familj…

    Som sagt, nog inte idé att försöka relatera till händelser som inträffat utan endast acceptera att en del helt enkelt upplever obehag, och att detta räcker för att väcka den diskussion som uppstått.

    Hoppas allt får en smidig lösning, keep up the good work ni som drar i det!

    //Alex

  • pjoter

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 08:59

    Tycker inte det är ett dugg märkligt att folk klagar, kan själv bli jävligt förbannad på kitare som inte visar nån hänsyn. Inte varit med om det i sverige men utomlands har kitare legat å lekt i shorebreak mellan badarna och vid ett flertal gånger tappat ner kiten både i vattnet och på stranden bland solstolarna.

    Tycker faktiskt det funkar rätt bra i habo med ett badområde där man inte kör när det är folk i eller på stranden.

    Tror man måste sätta gränsen för strandgäster och inte badande, för det kommer vara vissa som vill bada men inte vågar sig ut å dom kommer senare att klaga.

  • kvabbso

    Medlem
    16 mars, 2008 vid 10:11
    rusiak;452087 wrote:
    Jag tror inte det behöver inte hända en olycka innan badarna klagar. Det räcker nog (…) med att en/flera tycker det känns olustigt med vi kommer i full fart nära stranden och med 20+ m linor i luften, ibland i farlig höjd.

    För två somrar sen (eller tre?) är nog det fall jag kommer ihåg tydligats. Grymt fin sommardag, lagomt med vind för att hålla kvar badarna och lagomt med vind för att det skulle vara många kites ute (Abay). Så här i efterhand kändes det helt galet med en sådan mix, då vissa visar grymt lite respekt för badare (ok, måste erkänna, badar ibland ;)). Gamla tanter stod och skrek efter åkare. Det är väl naivt att tro att en pensionär inte känner obehag när de ser något som de har ganska svårt att relatera till själva och som ser “farligt” och “konstigt” ut. Vidare gick en lina av för en kille, kiten damp ner strax bredvid en badande familj…

    Som sagt, nog inte idé att försöka relatera till händelser som inträffat utan endast acceptera att en del helt enkelt upplever obehag, och att detta räcker för att väcka den diskussion som uppstått.

    Hoppas allt får en smidig lösning, keep up the good work ni som drar i det!

    //Alex

    DU ska väl vara med i klubben själv, du har ju så kloka och välgenomtänkta åsikter dessutom är du ju så vältalig. Sen tror jag att su skulle charma kommun folket och linda som i en ask.

  • magnus-d

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 07:50
    rusiak;452087 wrote:
    Jag tror inte det behöver inte hända en olycka innan badarna klagar. Det räcker nog (…) med att en/flera tycker det känns olustigt med vi kommer i full fart nära stranden och med 20+ m linor i luften, ibland i farlig höjd.

    För två somrar sen (eller tre?) är nog det fall jag kommer ihåg tydligats. Grymt fin sommardag, lagomt med vind för att hålla kvar badarna och lagomt med vind för att det skulle vara många kites ute (Abay). Så här i efterhand kändes det helt galet med en sådan mix, då vissa visar grymt lite respekt för badare (ok, måste erkänna, badar ibland ;)). Gamla tanter stod och skrek efter åkare. Det är väl naivt att tro att en pensionär inte känner obehag när de ser något som de har ganska svårt att relatera till själva och som ser “farligt” och “konstigt” ut. Vidare gick en lina av för en kille, kiten damp ner strax bredvid en badande familj…

    Som sagt, nog inte idé att försöka relatera till händelser som inträffat utan endast acceptera att en del helt enkelt upplever obehag, och att detta räcker för att väcka den diskussion som uppstått.

    Hoppas allt får en smidig lösning, keep up the good work ni som drar i det!

    //Alex

    Jag håller med dig Alex att det ibland är för små avstånd mellan badare och kitare och det blir obehag för de badande som du skriver. Men man blir ju lite trött om det skall förbjudas för att det känns obehagligt. Då hade säkert skate blivit förbjudet på 80-talet och snöbräda på 90-talet om vissa fick bestämma……Förbud i vissa områden känns ju lite oåterkalleligt, har man tagit ett beslut så brukar det ju bli definitivt, och tas beslut så känns det som de beslutande skall ha rätt underlag, därför frågade jag om ev. olyckor. Missuppfatta mig nu inte, olyckor är inte bra men obehag tycker jag väger mindre än olyckor. Nu så åks det med klart mindre än 20-25 meters avstånd som linorna i regel är. Kan man inte börja med ett motförslag om bara ökade avstånd mellan badande och kitare. Det brukar ju i regel inte vara så många badare ute när det piskar i ordentligt. Bara en tanke…

  • kvabbso

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 17:03
    magnus d;452532 wrote:
    Jag håller med dig Alex att det ibland är för små avstånd mellan badare och kitare och det blir obehag för de badande som du skriver. Men man blir ju lite trött om det skall förbjudas för att det känns obehagligt. Då hade säkert skate blivit förbjudet på 80-talet och snöbräda på 90-talet om vissa fick bestämma……Förbud i vissa områden känns ju lite oåterkalleligt, har man tagit ett beslut så brukar det ju bli definitivt, och tas beslut så känns det som de beslutande skall ha rätt underlag, därför frågade jag om ev. olyckor. Missuppfatta mig nu inte, olyckor är inte bra men obehag tycker jag väger mindre än olyckor. Nu så åks det med klart mindre än 20-25 meters avstånd som linorna i regel är. Kan man inte börja med ett motförslag om bara ökade avstånd mellan badande och kitare. Det brukar ju i regel inte vara så många badare ute när det piskar i ordentligt. Bara en tanke…

    Håller med, man behöver ju inte börja med att lägga sig platt och GE bort stranden.

  • blackadder

    Medlem
    18 mars, 2008 vid 17:26

    Nä, jag tror inte vi kommer att ge bort nånting…

  • yann

    Medlem
    20 mars, 2008 vid 12:33

    Fick precis en kommentar i bloggen från en badare…

    http://yann.hervy.nu/blog/post/Kiteforbud-i-Lajet.aspx

  • jonaish

    Medlem
    20 mars, 2008 vid 16:50

    räknas vågsurfing som att bada?

  • kvabbso

    Medlem
    20 mars, 2008 vid 17:03
    Yann;452944 wrote:
    Fick precis en kommentar i bloggen från en badare…

    http://yann.hervy.nu/blog/post/Kiteforbud-i-Lajet.aspx

    bilden är ju hemskt lik en vindsurfare så dom ska nog inte va så kaxiga http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56425

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteförbud i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.