Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite kitekrängare å andra, var kör ni på snö mellan 15 å 25m/s

  • kitekrängare å andra, var kör ni på snö mellan 15 å 25m/s

    Publicerad av ziik på 13 september, 2006 vid 11:27

    Ja, som rubriken antyder undrar jag vad folk åker då det blir över 15 eller framförallt över 20.
    kul å få lite input
    tacketack
    //Joel

    tobas svarade 17 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • milkman

    Medlem
    13 september, 2006 vid 11:35

    Har aldrig kitat i över 20 m/s. Skulle nog faktiskt hålla mig hemma, eller om jag är på fjället – nergrävd i bivack.
    Men jag har kitat längre sträckor i 15 m/s med en Frenzy06 7,5:a
    Och kört Access 4:a i 18-20 m/s (vet inte vad det blåste exakt då), det funkade men var inte jättkul kan jag meddela. (Körde IMP 1,5 m då också, galen dag)

    I vinter så blir nog FY 7,5:an min minsta kite, jag tror att jag kan hålla den till minst 16 m/s och över det så är bergsvindarna ofta ganska oroliga och då får det nog vara i år. Blir för jobbigt att ha med tre kiter också, två räcker bra. 🙂

    /Jens

  • ziik

    Medlem
    13 september, 2006 vid 11:59

    meveten om att det är tuffa vindar. tänker mer som backup om man är ute på fjället och vill kunna ta sig hem om vinden friskar i eller för lite “våldsåkning” runt 15 på platten.

    vilken storlek kör du oftast på frenzyn när du åker uppför?

    ha en go dag
    //Joel

  • fesen

    Medlem
    13 september, 2006 vid 12:32

    7.5 räcker gott för uppförsåk om det blåser 15m/s…det kan jag lova.

    Kör själv Frenzy 12 och 7.5…oftast 12:an.
    Har dock en 5:a….som jag aldrig använder. Den är dock bra när man hjälper nybörjare. Eller möjligtvis om man är en lättviktare….vilket jag inte är.

  • ziik

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:02

    jag var lite otydlig där när jag frågade om uppförsåkning. Tänkte mer på vad ni alla åker som “störst” uppför när vinden är lite klen. Vad har du for nederkant på 12an?

    tvekar inte på att du har bra fart med 7,5an vid 15 =O då klarar man ju sig mde mindre, men kraft är ju kul =)
    Ha det gött alla!
    //Joel

  • ziik

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:04

    blev nått fel där, min dator på jobbet är inte av senaste snitt. Så ibland får den lite roliga nycker. Hoppas det går att utläsa skapligt ändå.
    //Joel

  • milkman

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:44

    Minst vind jag klättrade i förra vintern var nog kring 2 m/s. Då hade jag en FY06 14kvm tillgänglig. Det gick långsamt som fan och var både tråkigt och säkert jobbigare än att att sätta på stighudar.. 🙂 Men kring 3 m/s funkade min 12:a.
    Min favvocombo var ju 12 och 7,5 förra året men som allroundkite älskade jag 10:an. I år gissar jag att det är Manta10 (eller 12?!) och FY07 7,5 som kommer gälla.
    Angående “storm-ta-sig-hem” så kan ju en idé vara att packa ner minsta foilen, utan bom och linor i väskan, en Access2 4: tar ingen plats och väger max 1 kilo eller så för bara kiten.

  • jan_banan

    Medlem
    13 september, 2006 vid 13:52

    Vilka vindar åker man i med en frenzy 7.5 om man väger ca 70?

  • milkman

    Medlem
    13 september, 2006 vid 14:15

    Beror på vad “åka” är för dig. Jag tyckte att den är för liten för att hoppas med innan ca 7 m/s men hoppa är inte min starka sida. men du kan ju åka powered och fort med den kring 5m/s redan. Tror att ditt tak hamnar vid 13-15 m/s ungefär beroende på erfarenhet och omständigheter. Det blir ganska fort jobbigt att klättra i bergen när man kör underpowered men faktum är att jag klättra mer med 7,5:an än någon annan kite i vintras.. Det blåser ju nästan alltid kring topparna.

  • fesen

    Medlem
    13 september, 2006 vid 14:27

    Kör oftast min 12:a…från ca 3.5 m/s…går att köra i lite mindre vind än så…men det är inte ens roligt.

    När det gäller uppför så har det en hel del med lutningen att göra…och hur vinden blåser. Så det är inte så lätt att svara på den frågan så generellt.
    Men 3.5 m/s räcker att åka uppför lite lagom lutning om det blåser från rätt håll. Dock är det rätt mycket jobb…så det är inte superkul.
    Som Mjölkis sa….stighudar kan vara bra 🙂

  • ziik

    Medlem
    13 september, 2006 vid 16:19

    aa, eller “tennisrack” om man åker “pulka”

    har en pulse10 på leverans å lurar på vad jag ska ha för komplement. Tittat lite på en liten access eller nått i den stilen. Går ju nästan ner i fickan…
    Men jag tror jag väntar med det tills jag kommer upp å ser vad jag har för register på pulsen. Borde väl gå att dema en 4a någon gång.

    tackar för tipsen
    //Joel

  • fesen

    Medlem
    13 september, 2006 vid 21:26

    Brukar alltid finnas med typ Access 4:or på demo…

  • mav

    Medlem
    20 september, 2006 vid 07:11

    Mellan 15 och 25 kör jag på pulse 7 eller PsychoIII 6 alt 8… men då med ganska bra tryck =)

    Alternativt med en billigare opencell runt 6kvm.

    good winds

  • ziik

    Medlem
    21 september, 2006 vid 05:52

    Får se hur jag trivs med 10an, kanske blir en 7a eller 5a också…

    När dyker den upp föresten?
    Ha det gott
    //Joel

  • milkman

    Medlem
    21 september, 2006 vid 12:01

    Du kan nog utgå från att du väljer en 6 till 8:a för att komplettera pulse 10. Jag skulle dema Access2 6:a. (Jämför gärna med andra öppna foilkiter också)

  • ziik

    Medlem
    22 september, 2006 vid 11:44

    får la snacka med dom på äventyrsbutiken, annars kanske du kommer någon sväng?
    tack å hej
    //Joel

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite kitekrängare å andra, var kör ni på snö mellan 15 å 25m/s

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.