Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiten ramlade ner i Sölvesborg, sandviken.

• Kiten ramlade ner i Sölvesborg, sandviken.

Publicerad av roggan på 15 september, 2011 vid 15:59

Var ute igår i sandviken i sölvesborg och hade problem med byig vind.
    Reken på spoten brukar vara syd eller sydväst men igår var det väst.
    Tyckte det blåste på bra men hade jätte problem att få upp kiten från vattnet.
    Var liksom för lite vind nere vid vattnet. När jag väl fick upp den var det bra drag högt upp i luften.
    Vinden Blåste så jag hade en kulle med träd kanske fyra hundra meter ifrån mig och från det hållet blåste det. Kan det vara kullen som trots att den känns långt bort ger turbulens?

När jag väl fått upp kiten lyckades jag bara hålla den i luften korta stunder innan den tappade vind och inte orkade mer. Så fick jag slita länge igen för att få upp den.

Tänkte tillslut att nu går jag in med den och åker hem när den väl flyger. Men ändrade mig och tänkte att det är ju perfekt att träna med den i by också så jag lär mig lite mer hur den är i dom förhållanderna.
    Var ju inte så smart kanske för rätt var det var ramlade den rätt ner så linorna blev helt slaka och snurrade runt sig själv på vägen ner. Som tur var föll den lugnt till vattnet och kom aldrig i powerzone. Borde jag ryckt både chicken och leachen när den väl började dala eller hade chicken räckt? Det är en cult9a från 2009 det handlar om.
    Blir culten helt deepowerd om man bara rycker chickenloopen?

sourra svarade 13 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • jhalle

Medlem
    15 september, 2011 vid 18:18

Det som brukar hända för min del om den ”dör” är att jag släpper bommen och låter den reda ut sig själv. Sen fångar upp den när den börjar launcha, vilket brukar bli någonstans i powerzone.

Såvida du inte är jättenära sten/strand så behöver du väl inte releasa något, du dras ju bara in en bit. Händer ju bara när det blåser dåligt och vinden droppar för mycket också.

Oftast så kan du ju undvika att den droppar sådär genom att svänga ut den i sidorna på vindfönstret när du märker att den håller på att dö, då lägger den sig redo för vattenstart ist för att twista ihop linorna och grejjer.

• roggan

Medlem
    15 september, 2011 vid 20:15
    jhalle;669951 wrote:
    Det som brukar hända för min del om den ”dör” är att jag släpper bommen och låter den reda ut sig själv. Sen fångar upp den när den börjar launcha, vilket brukar bli någonstans i powerzone.

Såvida du inte är jättenära sten/strand så behöver du väl inte releasa något, du dras ju bara in en bit. Händer ju bara när det blåser dåligt och vinden droppar för mycket också.

Oftast så kan du ju undvika att den droppar sådär genom att svänga ut den i sidorna på vindfönstret när du märker att den håller på att dö, då lägger den sig redo för vattenstart ist för att twista ihop linorna och grejjer.

Allright. Läste lite när jag kom hem och hittade lite skräckexempel där det inte gått så bra för vissa då den fått full power på väg ner.
    Själv tänkte jag inte så mycket på det just då utan blev mer sur för att den ramlade ner.

Jag tror jag gör så att jag släpper bommen och greppar qr så jag direkt är redo om den får power. Lär ju kunna bli ett jäkla ryck om jag fattat saken rätt trots att man deepowrat den med släppt bom. Men vad mer kan man göra. Rycka leashen känns ju fel det med innan man verkligen behöver. Särkilt om det skulle vara någon annan i vattnet också som kan få kiten på sig.

• sourra

Medlem
    15 september, 2011 vid 20:19

Culten är en tokstabil modell så det måste ha varit ordentligt turbulent för att få den att uppföra sig så. Ett allmänt tips om vinden är stökig är att hålla kiten ganska lågt. Om vinden stökar så du tappar trycket får du skota ut bommen och eventuellt ta hem lite på övre styrlinan så du får tryck igen. Men alla vindriktningar är inte gjorda för att trivas i =)

Här nedan är en video som visar vilka olika möjligheter du har att sätta leashen så kiten flaggar ut helt eller delvis när du rycker din safety. Du behöver inte vara så ivrig på att rycka releasen bara för att du tappar trycket i kiten. Börja med att släppa ut bommen helt. Skulle kiten börja dra på något sätt så du känner att du är på väg att tappa kontrollen trots att du släppt bommen kan du dra quickreleasen. Att rycka leashen är en no-no om det inte är så att linorna har trasslat sig så kiten börjar loopa eller något i den stilen.
    Tänk på att om du drar quickreleasen så kiten heldör och du sen ska ta dig fram till kiten så måste du linda upp några meter av linan som leashen sitter i innan du börjar linda upp alla fyra linor samtidigt.

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0″]2010 Naish Kiteboarding Control Bar – Leash Connection Options – YouTube[/ame]

• sourra

Medlem
    15 september, 2011 vid 20:19

Culten är en tokstabil modell så det måste ha varit ordentligt turbulent för att få den att uppföra sig så. Ett allmänt tips om vinden är stökig är att hålla kiten ganska lågt. Om vinden stökar så du tappar trycket får du skota ut bommen och eventuellt ta hem lite på övre styrlinan så du får tryck igen. Men alla vindriktningar är inte gjorda för att trivas i =)

Här nedan är en video som visar vilka olika möjligheter du har att sätta leashen så kiten flaggar ut helt eller delvis när du rycker din safety. På 2009-bommen har du inte några öglor på trimlinan att sätta leashen i så du får sätta den mellan de två svarta stopperbollarna. Sen behöver du inte vara så ivrig på att rycka releasen bara för att du tappar trycket i kiten. Börja med att släppa ut bommen helt. Skulle kiten börja dra på något sätt så du känner att du är på väg att tappa kontrollen trots att du släppt bommen kan du dra quickreleasen. Att rycka leashen är en no-no om det inte är så att linorna har trasslat sig så kiten börjar loopa eller något i den stilen.
    Tänk på att om du drar quickreleasen så kiten heldör och du sen ska ta dig fram till kiten så måste du linda upp några meter av linan som leashen sitter i innan du börjar linda upp alla fyra linor samtidigt.

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0″]2010 Naish Kiteboarding Control Bar – Leash Connection Options – YouTube[/ame]

• ag

Medlem
    16 september, 2011 vid 12:15
    roggan;669973 wrote:
    Allright. Läste lite när jag kom hem och hittade lite skräckexempel där det inte gått så bra för vissa då den fått full power på väg ner.
    Själv tänkte jag inte så mycket på det just då utan blev mer sur för att den ramlade ner.

Jag tror jag gör så att jag släpper bommen och greppar qr så jag direkt är redo om den får power. Lär ju kunna bli ett jäkla ryck om jag fattat saken rätt trots att man deepowrat den med släppt bom. Men vad mer kan man göra. Rycka leashen känns ju fel det med innan man verkligen behöver. Särkilt om det skulle vara någon annan i vattnet också som kan få kiten på sig.

Är det såpass lite vind att kiten börjar dala så behöver du inte dra QR om du befinner dig på vattnet (knappt heller på land när du fått lite rutin) utan några hårda föremål i närheten, inte helt ovanligt att det blir trassel efter man dragit QR. Leashen skall du inte ens fundera på att dra i det läget.

• roggan

Medlem
    16 september, 2011 vid 15:40
    sourra;669974 wrote:

Här nedan är en video som visar vilka olika möjligheter du har att sätta leashen så kiten flaggar ut helt eller delvis när du rycker din safety. Du behöver inte vara så ivrig på att rycka releasen bara för att du tappar trycket i kiten. Börja med att släppa ut bommen helt. Skulle kiten börja dra på något sätt så du känner att du är på väg att tappa kontrollen trots att du släppt bommen kan du dra quickreleasen. Att rycka leashen är en no-no om det inte är så att linorna har trasslat sig så kiten börjar loopa eller något i den stilen.

2010 Naish Kiteboarding Control Bar – Leash Connection Options – YouTube

Det var en nice video med Nonphixion beat å allt.
    Hade på känn att någon skulle komentera eller skratta lite när jag skrev att det var en cult:laugh:. Har förstått att dom ska vara ”snälla” och stabila. Det var därför jag köpte den.

Min bom skiljer sig lite då han visar full deepower kopplingen.
    Han har ett litet kort band efter kulan med en ögla längst ut att koppla leashen i på trim linan. Jag har bara två kulor med ett mellanrum på kanske 6cm mellan kulorna. Gissar jag kan sätta leashen mellan dom för full deepower? Men gissar också att det nästan alltid måste räcka med den vanliga öglan på den andra tunnare linan som går igenom den lilla ringen på chickenloopen? Den koppling han visar först med andra ord.

• sourra

Medlem
    16 september, 2011 vid 17:33

Japp, det är helt rätt. Sätt leashen mellan de två plastkulorna. Du är alltid säkrast med att sätta leashen i första kopplingen men om man vill hålla på och köra urkrokat och sånt så kan andra alternativet vara fint.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiten ramlade ner i Sölvesborg, sandviken.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.