Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolycka Ribersborg Malmö!

  • gadget

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 08:44
    Kjello;476479 wrote:
    …eller i värsta fall dra i releasen om det börjar gå år helvete…(då är det ofta försent)

    Jag syftar då på att släppa helt!
    Jag har inget chickenbone och kan således kroka ur och släppa när som helst men har aldrig behövt dra sista “releasen” på leashen.
    Tycker det är vansinne att köra med chickenbone och blev förbjuden det från dag 1 av min stenhårda kitelärarinna… 😀

    Angående det med “farligare och farligare trick” så ser jag det väl snarare som “mer avancerade trick” och en positiv utveckling som inte
    nödvändigtvis leder till att det blir farligare om det görs med omdöme!
    Isåfall är det väl värre med alla ikrokade monsterhopp, eller?

  • kamikazekiteren

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 08:45

    hur kommer han 200meter upp på stranden om det blåser sydvest??? Det blir jo sideshore.

  • vogon-jeltz

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 09:08

    @kamikazekiteren 476487 wrote:

    hur kommer han 200meter upp på stranden om det blåser sydvest??? Det blir jo sideshore.

    tror att det kan ha och göra med att vinden vred och vände sig nästan hela tiden . Så va det i JP igår iaf.
    Hoppas det gick bra för dig som va utsatt…

  • jbo

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 09:53

    Ur kvällsposten (tryckta versionen):

    “En man skadades svårt i går eftermiddag i Malmö när han kitesurfare.
    Mannen befann sig vid Ribersborg då han plötsligt råkade komma upp på land och släpades cirka tio meter på backen. Ambulans förde mannen, som är i 25-års åldern, till Universitetssjukhuset MAS. Akutmottagningen där uppger att mannen vårdas på intesivvårdsavdelningen för livshotande skador på njurar, lever, bäcken och fötter.
    Kitesurfing är när man surfar på bräda i linor efter en stor drake.”

    Shit, hoppas verkligen KvP har lika fel som vanligt.

  • cortex

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 09:58

    @Gadget 476486 wrote:

    Jag syftar då på att släppa helt!
    Jag har inget chickenbone och kan således kroka ur och släppa när som helst men har aldrig behövt dra sista “releasen” på leashen.
    Tycker det är vansinne att köra med chickenbone och blev förbjuden det från dag 1 av min stenhårda kitelärarinna… 😀

    Ehh? Va? Om din kite börjar tok-loopa (typ ena styrlinan går av/trasslar sig eller hakar ihop med annan kite) så vill jag se dig haka ur din chickenloop “när som helst” utan att använda releasen. Oavsett om du kör med chickenbone eller inte. När du har rejält med drag från kiten finns det inte på kartan att du fixar att haka ur CL’en “manuellt”.
    Det satt varesig QR eller chickenbone på de första kitesen jag hade (back in the days 2001) eftersom det helt enkelt inte fanns som standard på kites då. Det var duktigt livsfarligt.

    Så jag vet inte riktigt hur det skulle vara säkrare att just skippa chickenbone’et?

    Hoppas killen som flög upp på land klarade sig okej. Måste ha varit en rejäl resa…

    /Kaj(Tech)

  • tjoppe

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 10:56

    Ryyser…..

    Hoppas det gick bra!!!

    //P

  • krillan82

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 14:34

    hoppas allt gick så bra som möjligt och att du kom hem till snappsen

  • patrikol

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 17:10

    @jbo 476495 wrote:

    Ur kvällsposten (tryckta versionen):

    “En man skadades svårt i går eftermiddag i Malmö när han kitesurfare.
    Mannen befann sig vid Ribersborg då han plötsligt råkade komma upp på land och släpades cirka tio meter på backen. Ambulans förde mannen, som är i 25-års åldern, till Universitetssjukhuset MAS. Akutmottagningen där uppger att mannen vårdas på intesivvårdsavdelningen för livshotande skador på njurar, lever, bäcken och fötter.
    Kitesurfing är när man surfar på bräda i linor efter en stor drake.”

    Shit, hoppas verkligen KvP har lika fel som vanligt.

    Ja det får vi verkligen hoppas!

  • krillan82

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 18:00

    fan alltså, hoppas dom har fett fel.

  • olandstoken

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 18:09
    Gadget;476486 wrote:
    Jag syftar då på att släppa helt!
    Jag har inget chickenbone och kan således kroka ur och släppa när som helst men har aldrig behövt dra sista “releasen” på leashen.
    Tycker det är vansinne att köra med chickenbone och blev förbjuden det från dag 1 av min stenhårda kitelärarinna… 😀

    Man kan inte räkna med att man ska kunna kroka ur manuellt om man blir släpad eller loftad. Det är releasen på chickenloopen spom gäller i sånna lägen, och då har chickenbonet ingne inverkan på säkerheten alls.

  • krillan82

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 19:05

    tycker själv deet är mycket smidigare att dra releasen vid sådanna situationer.

  • gadget

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 19:30
    Cortex;476496 wrote:
    Ehh? Va? Om din kite börjar tok-loopa (typ ena styrlinan går av/trasslar sig eller hakar ihop med annan kite) så vill jag se dig haka ur din chickenloop “när som helst” utan att använda releasen. Oavsett om du kör med chickenbone eller inte. När du har rejält med drag från kiten finns det inte på kartan att du fixar att haka ur CL’en “manuellt”.
    Det satt varesig QR eller chickenbone på de första kitesen jag hade (back in the days 2001) eftersom det helt enkelt inte fanns som standard på kites då. Det var duktigt livsfarligt.

    Så jag vet inte riktigt hur det skulle vara säkrare att just skippa chickenbone’et?

    Hoppas killen som flög upp på land klarade sig okej. Måste ha varit en rejäl resa…

    /Kaj(Tech)

    Och slutsatsen är att det är lättare med ett chickenbone i också eller?
    Min poäng var att det är alldeles för ofta man ser kitare som står och försöker lösa en farlig situation snarare än att bara släppa allt.
    I habo häromdagen var det en man som fick en styrlina runt tippen och kiten började loopa.
    Först efter 3:e gången jag skriker till honom att släppa (dra i releasen för alla med chickenbone, för de utan, kroka ur alt. releasen) gör han verkligen det!
    Jag åker ner i vinden och håller hans kite till han kommer, säger till honom att gå in till stranden och rigga om.
    När jag vänder mig om 1 min senare står han och försöker launcha igen ute i vattnet med samma upp-fuckade linor och kiten börjar loopa igen!
    Folk har alldeles för lite respekt för vad som kan hända och min poäng är då åter igen…

    …börjar det gå åt helvete så släääääääääääääääääääääääääpp skiten!
    sen finns det självklart situationer då detta inte hjälper eller man inte har möjlighet men det är långt från alla.

  • pjoter

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 20:40

    å mitt tillägg till gadgets uttalande är tvärtom, har man ingen chickendick är det lätt hänt att kiten krokar ur ofrivilligt, har hänt mig engång påväg ut i vattnet och det resulterade i att kiten hann loopa ett varv precis över huvudena på folk innan den slets ur handen på mig. Hade chickendick på den kiten men den var för mjuk så loopen gled ur när jag gick med kiten lågt och brädan i ena handen.

    Men hoppas verkligen det gått bra för killen å att det inte är så illa som KvP skrev. Ingen som vet vem det kan vara? e ju nästan så man börjar fundera på om det är nån som köpt grejer å bestämt sig för att testa på egen hand.

  • sourra

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 20:56

    Sluta tjivas pojkar och ge mig news om olyckan istället. Så jävla obehagligt att folk ska behöva skada sig så illa.

  • cortex

    Medlem
    21 juni, 2008 vid 21:38

    @Gadget 476573 wrote:

    Och slutsatsen är att det är lättare med ett chickenbone i också eller?

    Nej, du missar poängen helt. Om du har chickenbone eller inte påverkar inte det hela alls. Drar du i QR’en så blir resultatet det samma.

    @Gadget 476573 wrote:

    Min poäng var att det är alldeles för ofta man ser kitare som står och försöker lösa en farlig situation snarare än att bara släppa allt.

    *Det* är en alldeles utmärkt poäng. Håller jag helt med om.

    @Gadget 476573 wrote:

    Först efter 3:e gången jag skriker till honom att släppa (dra i releasen för alla med chickenbone, för de utan, kroka ur alt. releasen) gör han verkligen det!

    Återigen, läs vad jag skrev ovan. Klart man ska dra i releasen snabbt. Det var idén om att man skulle kunna unhooka “manuellt” i en paniksituation när man blir dragen med stor kraft jag opponerade mig emot.
    Om du inte förstår min synpunkt så åk ut *långt* från land och folk. Ta sedan ena styrlinan och vira den rask runt ena bomänden så att kiten börjar tok-loopa. Försöka nu att hooka ur samtidigt som du blir släpad i mach 2.
    Såvida inte kiten råkar loopa i vattnet (=draget försvinner för en stund) lär du inte lyckas.

    Det är därför troligen betydligt hälsosammare att träna in att använda QR’en än att tro att man klarar av att hooka ur i alla lägen.
    Och att ha två olika lösningar på problemet “paaaniiik” förbättrar inte oddsen (varav den ena lösningen inte funkar i alla lägen).

    /Kaj(Tech)

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteolycka Ribersborg Malmö!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.