Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kitesafari med båt I OZ regionen?
-
Kitesafari med båt I OZ regionen?
Publicerad av flirrrt på 20 september, 2009 vid 09:55Flyttade ned till Australien för ett litet tag sedan, och nu när sommaren närmar sig tänkte jag ta mig iväg på en liten kite-trip. Har för mig att jag tidigare sett info om ”kite båtar”, som glider runt mellan öar etc där man kitear större delen av dagen och sen sover i båten på natten. Efter lite intensivt googlande har jag tyvärr inte hittat mycket…
Är det någon som varit iväg på något liknande, och kan rekommendera något? Måste inte vara i Australien, funkar med NZ eller Fiji också..
/J
Kjello svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
har länge funderat på samma koncept! ska bara göra färdigt båten 😀
Man ser ofta i kitefilmer att team XXX åker ut på en segelbåt och bara jagar vind/kitear hela dan och sen bor på båten…
ser grymt fett ut och verkar vara den absolut bästa kite ”semestern” eftersom man kan åka dit där det är vind och välja nästan vilken typ av spott som helst ! man har dessutom alltid sin säng med sig och slipper släpa på utrustningen samt har betalat för allt på en gång…
Enda sättet och göra detta idag så vitt jag vet (har oxå forskat lite) är och samla ihop ett kitegäng själv och chartra en båt med skipper som seglar runt en, att chartra en båt i en vecka kostar typ 10000. då är det en stor båt (50fot) och den har typ 6-8 sängplatser alltså inte så mycket om man delar…ingen som tänkt på detta tidigare? näää man väljer ett land och en spott sen åker man dit och hoppas på det bästa 😉 kanske hyr en bil så man får lite möjlighet till ombyte, eller så släpar man runt utrustningen och hoppar på färjor och flyg för att få sin ultimata kite semester…
mycket bra affärside 😉 som jag delar med mig eftersom man bara kan köra en båt åt gången och jag gärna ser lite sällskap på spottsen 😀 samt att båten juuh inte är färdig ännu :frown:
Om någon har en fet båt ”stående” så agerar jag gärna skipper så sätter vi igång buisness 😀
Så samla ihop ett gäng och chartra en båt sen blire drömmsemester…
-
sourra;577284 wrote:
Precist så… men det är väldigt exklusivt bara några få kan medverka, inte vi vanliga dödliga 🙂
Vad jag vill erbjuda är ett koncept där en person kan boka en viss tid på båten individuellt . . . alltså tid och antal personer ska inte vara avgörande. Sen kan man juuh naturligtvis boka som ett sällskap och t o m en specifik spot, område eller världsdel om man vill det. men konceptet går ut på att man inte ska behöva vara en grupp utan en person eller ett par där man sen får dela med andra och lära känna nya människor samtidigt 😀 allt för att hålla det på en ekonomiskt fördelaktig nivå… men med en fantastisk erfarenhet . . .
Min båt kommer att ha 2-3 hytter med dubbelsäng samt våningssäng alltså plats till 1-3 personer i varje hytt, totalt max 6 personer per resa. sen går man in i förbestämd hamn och hämtar/lämnar folk.
Hela iden är för att jag hatar och släpa runt på utrustning och leta hotell mm hela tiden men älskar och resa! på det här sättet har man allt med sig – alltid :cool2:
-
klart att det vore grymt nice med den grymmaste båsten o all tänkbar lyx, men tror att upplevelsen kan vara minst lika bra vid ett något mindre exklusivt resande…
hittade denna lilla kitesafari resan med utgångspunkt från Boracay, ser ut att kosta ca 1500- 2000sek för 2-3dagar (all inclusive)
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=xYoztHyJyzg”]YouTube – Seco island kite safari 2009[/ame]
-
jo man tycker endå att möjligheten och komma ut till dom spottsen som man inte annars kan nå skulle vara det exklusiva, att få en hel atoll med ett rev brytande vågor utanför och perfekt plattvatten inanför hellt för sig själv! (inga kostiga regler eller förbud *ler*) för att sen kunna åka in i nån marina när kroppen inte pallar mer och dricka öl och festa loss :cool2:
Det är frihet på riktigt 😉 F*ck konsumtionssamhället !
Och sen kan man nästan lämna en äkta ”vindgaranti” :tongue:
-
Kan varmt rekommendera två ställen, Town of 1770 i Australien (kite vid stora barriärrevet) (http://kitesurf1770.com.au/tours-kitesurfari.html) och Auitutaki som hör till Cook Island (http://www.kiteboardaitutaki.com/). Dock tog jag mig till båda platserna själv, så känner inte till utflykterna i sig.
-
Kjello
Gäst20 september, 2009 vid 17:19KiteLife;577279 wrote:ingen som tänkt på detta tidigare?…så tänkte jag i Vietnam länge, och fick sen klart för mej, att där får man inte åka omkring som turist med egen båt, speciellt om man bor på den, och har med andra gäster.
Militärpolisen ska hela tiden veta var man är, man måste gå att nå alltid, och om någon olycka händer vid t,ex, plöslig storm, med någon av gästerna på min båt, så blir man dömd för mord i princip, med livstids fängelse.
schit va billigt man kan köpa en jättestor beggad båt där.
men en annan sak, om det är få som kitesurfar så är risken större för rovdjur/hajattack. -
Helt nytt för mig å alla andra som seglar….Tanken har inte ens slagit mig
Fantastisk man kan alltså bo i en båt och segla samtidigt o sen kita med vilken ide!!! Kanske vore något för Håkan???? -
Kjello
Gäst21 september, 2009 vid 08:49Jag tänkte köpa en stor beggad trä-motorbåt i Phan Chet alt, Nha Trang,
dom bygger till den med dush,vc, AC, kyl, allt jobb billigt där,
i första hand för att bo i, och ankra ute på vattnet för natten,
och för att vara fri att flytta längs kusten. ev, ta med ett gäng ut ibland.
blev enda jag pratade om där i flera månader, ville bara bort från soptippslukten.Men som sagt, i Vietnam är det inte så lätt som för svenskar i Sverige.
Polisbåtar patrullerade utanför med sökarljus varge natt, såg jag.såg en sådan stor träbåt ankrad ute i Mui Ne beach några gånger,
jättecool, ingen stinkande plast, frisk havsluft. ro iland med mindre båt när det behövs.
Logga in för att svara.