Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kitesurf gear ?

  • kitesurf gear ?

    Publicerad av victoria på 11 augusti, 2005 vid 19:06

    jahaoooow… då har man gått två kurser i kitesurfin idag. *moahaha* […?] jag åkte ! laugh.gif fast det bara var 10meter är jag stolt… öhm ?…
    jaja..
    jag vill jättegärna fortsätta med sporten i alla fall så nu är jag minst sagt ett levande frågetecken vad det gäller utrustning [!] jaooow! crazy.gif
    jag har redan 17% rabatt på swell.se för att jag gått två kurser – [http://www.kitelife.se/%5D
    Men vilken storlek ska man ha och så? Vill någon ge några spontana tips är det bara kanon! ; )

    / Victoria

    angelika svarade 18 år, 10 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • fredde

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 19:16

    10 eller 12

  • rambo_johnson

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 19:18

    EYy

    vi kirrar 25% rabatt på http://www.kiteboard.se

    gå inte på nått sledet naish köp!!!!

  • eddie

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 20:28

    köp begagnat

  • angelika

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 21:04

    vi är 4 tjejer som alla gick kurs i våras. efter det blev vi helt bitna och köpte egen utrustning. vi har allihopa 12: or som vi är nöjda med. dom funkar bra i vind över 6 m/s men när det är upp mot 12-13 m/s blir man överriggad. men jag tror att du får fler åkdagar med en 12: a

  • kongos

    Medlem
    11 augusti, 2005 vid 23:48

    Okej.

    Jag är typen som rekommenderar en stor kite att börja på men din vikt är rätt avgörande som nybörjare.
    Nu vet jag inte den men säg att du är lätt 45-65 kg (själv vägde jag 60 när jag började).
    Då kan det räcka med en 12:a att öva med, kanske.
    Det viktigaste är att du kommer upp på brädan och kan åka en bit.
    Är kiten du har köpt för liten så du bara plogar vattenmassorna framför dig utan resultat,
    så har du köpt fel grejer och GLÖM att prova i starkare vind.
    För det går som regel mer illa ju mer det blåser.
    Nä, då är det bara att lägga kiten på hyllan & köpa en större (du kan köpa en större bräda också och prova igen men då hamnar den andra brädan på hyllan och risken finns att det inte räcker, ändå & då får du likt förbannat köpa, köpa, köpa, dyrt, dyrt, dyrt).

    Det bästa är att köpa två kites. Även om det svider i plånboken f.t.
    Då kan du börja med den lilla kiten och räcker inte vinden till, tar du den större. För att vara på den säkra sidan.
    Vilka storlekar du ska ha kan säkert de på swell.se svara på. De kanske t.o.m. kan låna ut ett par ex. som du kan känna på. Sen behöver du ju inte köpa nytt. Det finns bra begagnade grejer.

    Bräda?
    Tja. Inget över 1.40 m. Inga gamla wakeboards. Då är det bättre med en plywood från din lokala byggvaruhandel du kan såga till själv. Jag skojar inte.
    Min första bräda var en “nybörjarbräda” på 1.70 som jag faktiskt inte riktigt lärt mig hantera än idag men min Tablas på 1.20, som jag köpte senare, kunde jag kanta upp med en gång (vilket var problemet innan) och jag älskar den brädan. Jag sover med den. Eller nja, nästan.

    Så för mig var faktiskt brädan avgörande.

    /E

    Fan va mycket det blev…

  • jezaja

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 00:24

    Svar till:


    EYy
    vi kirrar 25% rabatt på http://www.kiteboard.se

    [/ QUOTE ]

    Hon skulle väl köpa kites o inte flygande ica-kassar?

    8 o 12 för en flugviktare, 10 o 14 för lite tyngre låter väl som bra två-kitekombinationer.

    Annars är nog 12a eller 14 om det bara ska vara en.

    Begagnat är nog att rekommendera som första kites i vilket fall, brukar även finnas detta årets nyheter till billigare priser ganska snart då 2006orna är på väg in.

  • matthias

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 06:26

    hahahahahahahaha, jag vill se er gå ut med en 12a i 12-13m/s folk har fän ingen uppfattning om hur mycket det verkligen blåser. skulle tippa på att ni inte kan gå ut med era drakar i mer än 9 kanske 10. jag väger ca 70 pannor och lagom vind för mig är ungefär (kvm)+(m/s)= 20 +/- 1 med viss skillnad på väldigt stora drakar och väldigt små givetvis. 10kg till – 1m/s till.

  • victoria

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:07

    de flesta som man snackat med säger att en 12:a skulle vara bra. men en del säger 9? och brädan? – inget över 1.40 ?
    okej… ska kolla runt och se vad man kan hitta.
    har nu fattat att jag bara ska leta efter bagagnade grejer, tror det blir bästa så. Och som någon skrev, som nybörjare känner man ingen skilnad [?]
    okej, kan nog vara så. Jag vill som sagt bara ha en okej utrustning som jag kan träna träna träna på. tongue.gif

    Va mycke tips alla ger grin.gif

  • eddie

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:13

    En 9a kan kännas liten som enda drake.
    Se till att du får tag på en bräda som har gott renomé.
    Köp hellre en drake från -03 (i skapligt skick) å en bättre bräda än tvärtom.

  • bohm

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:19

    varför då?

  • piloten

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:22

    Håller helt med Eddie. Köp en bättre begagnad kite runt 12m2 och lägg pengar på en riktigt bra bräda. Tummade själv på kvalisorten på brädan när jag började och jag utveckaldes inte ordentligt förrän jag bytte ut den gamla pråmen mot en vettig bräda.

  • bohm

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:38

    Men köper man begagnat behöver man knappast kompremissa mellan bräda och drake… man kan ju få en bra bräda för runt 2000 och en bra komplett 12-14m2 -04 drake för runt 4000-4500.
    Pris-skillnaden mellan att köpa bra fungerande grejor och att köpa billiga skräp-grejor är inte speciellt stor, kanske en eller två tusenlappar.

    Är man bara lite kall och inte köper första bästa, och att man vågar pruta lite så kan man komma undan billigt och ändå få hyfsad utrustning.

  • victoria

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:44

    Svar till:


    Håller helt med Eddie. Köp en bättre begagnad kite runt 12m2 och lägg pengar på en riktigt bra bräda. Tummade själv på kvalisorten på brädan när jag började och jag utveckaldes inte ordentligt förrän jag bytte ut den gamla pråmen mot en vettig bräda.

    [/ QUOTE ]

    ska ha det i åtanke.
    okej Eddie, gott renommé, så vad rekommenderar du till nybörjare? tongue.gif
    Naish, EH, Slingshot, North… [?]

  • eddie

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:45

    2000 låter billigt för en bräda.
    Som nyb märker du ingen skillnad på 03 o 04

  • eddie

    Medlem
    12 augusti, 2005 vid 08:48

    Svar till:


    Svar till:


    Håller helt med Eddie. Köp en bättre begagnad kite runt 12m2 och lägg pengar på en riktigt bra bräda. Tummade själv på kvalisorten på brädan när jag började och jag utveckaldes inte ordentligt förrän jag bytte ut den gamla pråmen mot en vettig bräda.

    [/ QUOTE ]

    ska ha det i åtanke.
    okej Eddie, gott renommé, så vad rekommenderar du till nybörjare? tongue.gif
    Naish, EH, Slingshot, North… [?]

    [/ QUOTE ]

    Typ någon av dem ja… Finns några till!
    Glöm dock inte det viktigaste:
    Naish = förbannat ful logga.
    EH = fula bagar
    SS = Har inget ont att säga om dem mer än att de är lite fjolliga.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kitesurf gear ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.