Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf lektioner i Karlskrona/Ronneby/Karlshamn

• Kitesurf lektioner i Karlskrona/Ronneby/Karlshamn

Publicerad av chopsting på 27 maj, 2011 vid 22:59

Tjenare!

Jag och en kompis blir fast i Karlskrona över sommaren och vi fick iden att lära oss kitesurfing och tänkte vi skulle ta och testa på det först innan man köper massa utrustning osv….

Så vi letar efter lite lektioner i karlskrona området!
    Vi är studenter på högskolan och har ingen möjlighet att ta oss mycket längre bort så något omkring karlskrona skulle vara toppen!

Robin

Edit: Vill även ställa frågan vad all utrustning kostar?
    Då vi är studenter så är ekonomin ganska klen som det är redan, blir självfallet begagnad utrustning om vi bestämmer oss för detta! Men vad snackar man för priser då?

pjoter svarade 13 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • andersr

Medlem
    28 maj, 2011 vid 07:34

Hej

Jag är osäker på om det finns någon som kör kurser i Blekinge. Jag kan rekommendera att ta er till Öland för där är det väldigt bra förhållanden för att gå kurs. Vi på Öland Kitesurfers kör kurser hela sommaren mer info på hemsidan http://www.olandkitesurfers.se

Vad det gäller beg utrustning kan ni säkert hitta det från 6000kr och uppåt men se till att den är en någorlunda modern. Kites från 2008 och framåt är schysta.

Mvh
    Anders

• chopsting

Medlem
    28 maj, 2011 vid 14:26
    AndersR;657133 wrote:
    Hej

Jag är osäker på om det finns någon som kör kurser i Blekinge. Jag kan rekommendera att ta er till Öland för där är det väldigt bra förhållanden för att gå kurs. Vi på Öland Kitesurfers kör kurser hela sommaren mer info på hemsidan http://www.olandkitesurfers.se

Vad det gäller beg utrustning kan ni säkert hitta det från 6000kr och uppåt men se till att den är en någorlunda modern. Kites från 2008 och framåt är schysta.

Mvh
    Anders

Skulle tro vi tar oss bort till Skåne någonstans att tar och testar på!

Jag har kollat runt lite på Köp/Sälj delen här på forumet och skickat iväg lite SMS!
    Men det slog mig ganska snabbt att jag har inte en susning vad jag letar efter som nybörjare :grin:! Läst lite om storlekar på kites men ja verkar relaterat till vikt/längd typ?

Hur som helst jag är 180 och väger runt 65-70kg, om där är någon härlig själ på forumet som skulle hjälpa mig plocka ihop lite delar från köp/sälj delen på forumet skulle det uppskattas oerhört (låter lat men jag har hållt på titta igenom rätt mkt och, jag är helt enkelt inte tillräckligt insatt för att kunna bedöma vad som är passande till mig, vilka delar jag behöver osv..), min ekonomiska situation är som jag skrev tidigare klen, är heltids student men kan tänka mig lägga runt 6-9ish tusen tror jag?

Oerhört tacksam för all info som finns på forumet och fortsätter läsa vidare självklart! 🙂

• chopsting

Medlem
    28 maj, 2011 vid 15:15

Fått svar från en av snubbarna jag ringde tidigare!

Quote:
    Starkites exe 13m2 med bräda 8.000
    Starkites S-bow 13m2 med bräda 8.000
    Nobile T5 12 m2 med bräda 8.000

Alla dessa är 2010 modeller och demo körda ett fåtal gånger och är i stort som nyskick.

Vari Vulcan 12m2 ny 2010 med bräda 9.500 (http://www.varikites.com) 12-13m2 är perfekt att börja med då det är den storleken som mananvänder mest.

Brädorna är Shinn Board Luigi samt Player och i storlek 135*42 samt 132*42 vilket är en bra storlek för er.

Någon kommentar om dessa paket eller låter det bra?
    Vilken av kites tycker ni man borde välja om man går igenom med köpet?
    Tacksam för svar 🙂

• kitemaster

Medlem
    28 maj, 2011 vid 20:06

Jag tycker du ska vänta med att bestämma dig tills du gått kursen, då har du åtminstone några referensramar och ett bollplank i form av din instruktör. Det kommer finnas massa begagnad utrustning till salu även då.
    För att svara på frågan så känner jag inte till Starkites alls.
    Nobile T5 är en förhållandevis billig kite redan från början så 8000kr är väl normalpris för en sådan kite i gott skick (ingen pangdeal).
    Bräda separat får man nog räkna med cirka 3000-4000kr om den skall vara i rätt storlek och någorlunda fräsch(kring 130*40cm)

Jag vet inte heller någon som kör kurser i Karlskronaområdet. Ölänningarna är väl närmst annars. Har ni möjlighet att ta er till Skåne är ni naturligtvis välkomna till oss!

Lycka till!

• chopsting

Medlem
    28 maj, 2011 vid 20:18
    kitemaster;657213 wrote:
    Nobile T5 är en förhållandevis billig kite redan från början så 8000kr är väl normalpris
    Bräda separat får man nog räkna med cirka 3000-4000kr om den skall vara i rätt storlek och någorlunda fräsch(kring 130*40cm)

Har ni möjlighet att ta er till Skåne är ni naturligtvis välkomna till oss!

Lycka till!

Priset han gav mig på 8000 var inc bräda så kite + bräda för 8000 och det ska vara i bra skick enligt säljaren ( http://www.nolimitsports.se/ ), jag är från Kristianstad men pluggar i karlskrona men jag har inga problem att ta mig runt i Skåne så skulle defintivt vara intressant med kurs beroende på pris (student så pengar spelar stor roll dessvärre)

Ett annat problem är också att det här med kurser, då ekonomin blir maxad vid 8000 är där inte möjlighet att ta en kurs för 3000kr hos Kite.se t.ex. finns liksom inte utrymme för det.

Detta är det som ställer till det som fan för en, vill ju självklart ta kurs, vill självklart köpa gear efter kursen. Vilket skulle vara optimalt, sett att en del kurser ger en rabatt på gear man köper av samma personer man tog kursen ifrån, men… 8000kr för gear(nolimitsports.se) + 3000kr(kite.se) i kurs kostnader då kan jag likaväl köpa nygear + lektioner för 11000. Hur jag än vrider på detta så spricker ekonomin 😛

• acemattias

Medlem
    28 maj, 2011 vid 22:01

Sele och våtdräkt är också bra att ha.
    Blir inte lätt att hitta allt inklusive kurs till din budget men det kan gå om du har is i magen och inte är kräsen.
    Även en gammal kite/bräda har ju varigt det senaste och bästa någon gång.

• chopsting

Medlem
    28 maj, 2011 vid 22:55
    acemattias;657233 wrote:
    Sele och våtdräkt är också bra att ha.
    Blir inte lätt att hitta allt inklusive kurs till din budget men det kan gå om du har is i magen och inte är kräsen.
    Även en gammal kite/bräda har ju varigt det senaste och bästa någon gång.

Det är visserligen klart… Frågade om sele och det var +950, våtdräkt får vänta haha…

Är 2 dagars kurs verkligen så viktigt att det är inget jag skulle kunna läsa mig till och ladda ner filmer och analysera?

• pjoter

Medlem
    29 maj, 2011 vid 08:09

Först lite reklam. 🙂
    Vi kör också kurser, både i skåne och på öland. http://www.kiteskola.se
    2 dagars kurs är inte tvunget, man hinner gå igenom det viktigaste på en 1 dagarskurs, dock kommer man grymt mkt längre i sin utveckling på en 2 dagars kurs.

När det gäller utrustning så glöm inte våtdräkt och sele, det är viktiga grejer, med en dålig sele kan du knasa sönder ryggen och våtdräkten ger dig rätt mkt flytkraft samt håller dig överlevande lite längre om något skulle hända då det typ aldrig är varmt i vattnet i sverige (spec inte på baksidan där du ska köra. 😉 ).
    En bra sele är inte nödvändligtvis den dyraste utan den som sitter bäst på dig, dvs bör testas innan köp.

Resten utrustning bör du kunna få ganska billigt, en kite från 06-07 funkar också om budgeten är tajt, som mattias skrev, den var bäst och tokigt säker på sin tid. Bräda funkar från 04-05 och framåt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf lektioner i Karlskrona/Ronneby/Karlshamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.