Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf med Ucpa

• Kitesurf med Ucpa

Publicerad av frippe-s på 21 juni, 2008 vid 13:41

Tja,

Någon som har kitesurfat med Ucpa i Bénodet, Frankrike och kan fälla ett uttlåtande om det är bra eller dåligt? Tänkte dra dit som total nybörjare i slutet av Juli, hoppas givetvis på att det är schysst!

/Fredrik

johnk svarade 16 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tomw

Medlem
    21 juni, 2008 vid 20:18

Jag tog kurs där 2002. Kursen var extremt proffsig-och tufft. 5+ dagar, session1: kl 09 till 12, fransk middag i matsalen (fint käk) session 2:1330-1700. Rain or shine- det var faktisk tufft.

Man körde med 8 man i grupp- och man körde en ”buddy” system- 2 pers per kite. Mycket franska- dem vägrar snacka dålig engelska framför en grupp (en kulturell sak som handlar om hur språkkunskaper representerar ert samhällsklass)- men är rätt duktiga one-one.

Vi körde då på 2 linors kites och 6 foot directionals—-det var inte lätt- kolla att dem har i alla fall SLE kites.

Spoten är inte det bästa för nybörjare- lagunen funkade aldrig- för grunt eller konstig vind- båtar ankrade ibland. Andra sidan sandklitterna- är det beach break och djupt direkt- det fanns en liten ”sand-spit” vid lagunmynningen- men det var tidsvatten beroende.

Flera dagar hade vi bra pålandsvind- så vi riggade på stranden- tog ut luften ur LEn och sedan packade allt i en Zodiak- körde sedan ut 2km i atlanten och blåste upp LEn rullade ut linorna- hoppade i och fick gör en deep-water kite launch- killen i båten hjälpe upp oss första gången- sedan fick man gör body drag till stranden- han hade 3 of oss i vattnet och körde båten mellan oss- det var unhooked eller med fixed harness loop- tappade man kiten-vilken man gjorde- fick man lära sig att få upp den. 2km ut….

Det var den hårda skolan- En gång var jag helt ensam i 30 min, regnskurar kom förbi- jag tappade kiten och fick kämpa i 20 min att få upp den- lyckades till slut. Sink or swim.

2 linors kites faller om man parkerar dem ovanför huvudet- man måste hålla dem i rörelse hela tiden….och fix på på brädan- sedan hooka ut harness linan- och driva ner kiten- komma ur vattnet- UNHOOKED- sedan kunde man kör unhooked om allt lyckades.

Sista dagarna släppte dem ut oss med brädorna- med leash och 2 linors kites. Jag lyckade komma upp dagen 5 för 50 meter- bara 2 av 16 klarade det…jag var såld-

kom hem och såg hur bra det var på Habo och dem hade 4 linors kites- vad fan! det var hur lätt som helst! Köpte 2 kites och åkte till Egypten-

Fast det var tufft- fick man en otrolig bra grundutbilding- där nere fick man gör allt själv- man lärde sig att få upp en kite ur vattnet ut att stå på botten- man körde en två linor kite unhooked- man lyckades få brädan på fötterna i djup vatten och flyga kiten samtidig. INNAN man kom upp på brädan.

Fransmännen är härliga- och UCPA var som en vuxen summer-camp, friska hälsosamma typer- dem flesta storstadsbor ute efter lite frisk luft. Dem var mycket vänliga och bjud mig och min kompis med på vollyboll och andra aktiviteter. Många kom fram i par eller en-och-en vid måltider och satt med oss och ville snacka, höra om oss och våran liv i sweden. Vi gjorde detsamma. En hel del är lite klena och trevande (från Paris) och dem var impad av våran vattenvana och gåpå attityd..men dem tog oss som inspiration och vågade mer själva- det var kul att interagera med dem- det är hela grejen med UCPA.

• rex_milvus

Medlem
    22 juni, 2008 vid 09:18

Var också en vecka i Benodet med UCPA 2002 eller om det var 2003. Hade samma upplevelse som Tom beskriver, och min slutsats är: Benodet är INTE en bra spot for nybörjarkiting. På en vecka skulle man komma MYCKET längre i utveckling på ett ställe som t ex Habo. Det var grymt ineffektivt att ligga ute i djupt vatten och försöka vattenstarta kiten medan instruktören åkte runt i en båt och hjälpte oss en och en.

Däremot rekommenderar jag starkt UCPA, och centret i Benodet var mycket bra.

• frippe-s

Medlem
    22 juni, 2008 vid 14:24

Tack för svaren grabbar! Jag har åkt med Ucpa tidigare, fast då till Alperna. Det råder ingen tvekan om att Ucpa är bra generellt sett! Får se hur det blir med Bénodet dock med tanke på att stället alltså inte är helt nybörjarvänligt. Å andra sidan lärde jag mig vindsurfa på djupt vatten för många år sedan. Tålamod är ett keyword 🙂 Blir man certifierad på något sätt efter en kurs med Ucpa btw? /F

• jocke_l

Medlem
    22 juni, 2008 vid 18:24

Jag och en polare körde en kitekurs på Martinque i västindien typ 2002/2003 och har samma erfarenheter som ovan. 2-linors kite som faller ner när man inte kör 8-or, directional-brädor och bara fransk tuition. Lärde mig inte direkt att köra men intresset kvarstod och efter en 2-dagars kurs i Båstad var även jag fast i sporten oc sålde wsurf-grejerna..

• johnk

Medlem
    22 juni, 2008 vid 20:23

Jag har varit med UCPA tre veckor (i år) och tycker att du ska ta kurser i Sverige istället. Ska försöka fatta mig kort varför.

1: Vinden
    11/15 dagar var det för dålig vind för att kita. 3/15 dagar var det kass vind. Ändå har jag valt de mest vindsäkra ställena som de har, 2 v på Marinique och 1v i Giens (frankrike). Dyra pengar slängda i sjön. Bättre att ta lektioner i Sverige de dagar det faktiskt blåser. Tar du dessutom halvdagars-kurs (enda alternativet på martinique och giens) så hamnar din grupp på varannan förmiddag och varannan eftermiddag, men både ställena har vädereffekter som gör att oftast endast förmiddag eller eftermiddag fungerar vindmässigt, vilket gör att du bara kan åka 2/5 dagar även om ”det blåser varje dag”.

2: Språket (om du inte förstår franska väldigt bra)
    Fransmän gillar inte att prata engelska. Det gäller även deras instruktörer. I alperna är detta inget problem eftersom man ofta har hel-svenska eller hel-internationella grupper. Men på surfspoterna kan man bli ensam svensk (som jag på martinique. jag var den enda som inte förstod franska på hela centret), eller i en grupp med andra fransmän (Giens, där var vi två svenskar och två fransmän). De tar all teori i detalj på franska och sen säger de ”and for you:…”. De hjälper hellre franmännen (på franska) och bryr sig inte om att översätta tipsen till engelska efteråt om man inte frågar. Till skillnad mot alperna finns det heller inte någon reseledare som översätter till svenska/engelska, utan all information ges på franska.

3:
    De fifflar med vind-statistik och felinformerar om upplägg. Jag har kollat spotarna i förväg dit jag har rest och även deras statestik och det som UCPA säger på sin hemsida om vindsäkerhet stämmer inte. Det är även vad jag och andra har upplevt. De två fransmännen i min grupp (jag kom hem från giens för ett par timmar sen :)) var på samma center nu för tredje året i rad och hade inte haft vind någon av gångerna. Det fanns även ett par där nere som bokat två veckor och nästa vecka blir ingen vind alls heller. Tycker jäkligt synd om dem.
    De påstår att de schemalägger kurs-tiden ”efter rådande väderförhållanden”. På Martinique gjorde termik-vindarna att det blåser mest 07-09 när solen börjar värma upp, samt 16-19 när solen slutar värma. Men UCPA har lagt kurserna 9-12 (med första man tidigast 9.40 på vattnet) och 13.30-16.30 (sista man upp ur vattnet vid 16:15). Så är det en halvbra dag har de lagt kurserna precis då det inte blåser tillräckligt, tvärtemot vad de säger. Dessutom är det inte tillåtet att låna eller hyra utrustning av dem om man vill köra då det faktiskt blåser.
    Innan jag boka senaste redan pratade jag med UCPA i sverige för att försäkra mig att informationen på deras hemsida stämmer (”beroende på väderutsikter förläggs aktiviteten antingen förmiddag eller eftermiddag.”). De bekräftade och sa ”det finns bara en grupp och den kör man på eftermiddag eller förmiddag”. När vi väl kom ner visade det sig att det inte alls bara var en grupp och att de lade en grupp på förmiddagen och en på eftermiddagen. Gruppen jag och min flickvän hamnade i fick ingen tid på vattnet medan den andra gruppen iaf hade 2 sessions med vind. Hade de inte felinformerat oss hade vi inte bokat.

4:
    Halvdag = 1,5h på vattnet, heldag = 3. En session (halvdag) är tre timmar, men då ingår att vänta på sena deltagare, plocka ihop utrustning, åka ut med båt till en spot mitt ute på vattnet, pumpa en kite i taget från båten och launcha, och båtresa tillbaka. Är det någon som släpar benen efter sig så bryr sig inte instruktören, och ibland kan det ha gått 50 minuter innan man är vid spoten.

Rent generellt tycker jag UCPA är en jättebra grej, och skidresorna är fenomenala, men för kitesurf kan jag inte rekommendera det. FYI så kör de numer med senaste modellerna drakarna, brädorna varierar. Nåt de gott kunde investera i är lättvindsbrädor för det behövs uppenbarligen på deras spots!

’nuff said

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf med Ucpa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.