Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 14:44
    Cortex;695521 wrote:
    Tubes är klart vanligare än foils. Ingen tvekan där om. Men varför har ni då sådan panik över om någon skulle ha eller inte ha en en foil? I mina ögon är en kite en kite. Vilken teknologi som sedan används är ju totalt oväsentligt.
    (Atte kom totalt 9:a i sin kategori av 70+ tävlanden så han körde ju något iaf)

    Snyggt. Vad ska ni mer ha för kategorier? Jag föreslår att alla som kör SLE’s *MÅSTE* vara i en egen kategori i och med att det är en radikalt annan design än vad en ren C-shape är. De flesta jag pratat med hävdar bestämt att en ren C-kite är den enda riktiga kiten-designen!
    Dessutom borde man separerar så att alla som kör SLE’er med delta-shape borde åka runt med ett stort “D” klistrat på högersidan av bröstkorgen. Vi måste ju kunna hålla isär de olika typerna av kitare! Hur skulle det annars se ut?

    Att göra en egen foilkategori är nog tyvärr något av det löjligaste jag hört på länge. Vad exakt är det ni är rädda för?

    Tror du får reklamera dina glasögon i så fall. Jag var själv i Varberg en vecka i juli och körde en hel del Speed3. Träffade dessutom på en radda andra som körde foils. Visst, det största antalet är helt klart Cabrinha, RRD och Naish… men det beror ju på att de två i särklass största importörerna av kites bor och har butiker i Varberg och detta är deras märken.

    Med din logik så hävdar jag bestämt att det snart inte finns några kängurus kvar i hela världen. Jag har kört över 10 år på min lokala kitespot och inte sett en förbannad känguru. Mina polare jag snackat med har inte heller sett några kängurus = de finns inte längre. Synd.

    Du kan leka sårad bäst du vill över att “här anordnar fina goa och rekorderliga jag ett evenemang, och så får man bara otack”. Jag tycker verkligen att det är *JÄTTEBRA* att någon tar tag i och anordnar ordentliga event i Sverige. Det behövs!
    Däremot så är inte puckade regler som denna (eller de jag föreslog ovan) något som här hemma i en community som normalt är skön och avslappnad.

    Eftersom du nu har hört med “kanske 20 kitesurfare” om de ville ha med foil eller inte (bara att gå runt och fråga en sådan sak är ju smått skruvat) så blir jag extremt nyfiken på vad *motiveringen* är till att man inte vill ha med foils?
    Med tanke på att 19 av dessa 20 troligen aldrig har hållit i en foil så borde även du som frågar *kanske* varit lite mer kritiskt och granskande till deras svar? I alla fall om du varit intresserad av någon substans i det du försöker undersöka.

    Jodu. Den kommentaren vinner ju ett pris eller två…

    Du verkar vara skicklig på att hänga upp dig på olika teknologier (som du kanske inte nödvändigtvis har full koll på?).
    En vågkite är en kite som är designad för att vara just bra i vågor. Man har anpassat kitens egenskaper till de krav som ställs på vågåkning. Det sker oberoende av teknologi man använder för att nå dit. Dvs om det är en C-shape, BOW, Delta, foil eller någon av de 3453 olika hybrider som finns på marknaden är inte primärt.
    Du kan bygga en foil som är alldeles utmärkt i vågor. Eller en C-shape. Eller en Delta.
    En orsak till att de flesta tillverkare väljer att designa sina kites som tubes är att tillverkningskostnaden för en tube är ca 4ggr lägre bara i ren materialkostnad. Lägg sedan till att R&D-kostnaden för en tube är ordentligt mycket lägre så är tubekites svårt att överträffa i ett rent business-case.
    Lyckligtvis styr inte pengar riktigt allt ännu. 😉

    /Kaj

    Så omogen man kan vara.. du verkar inte ha mycket annat för dig än att förstöra en tråd som kunde bli något kul för alla att läsa.

    finns väl en anledning till att dom flesta kör tube kites är väl det ända jag vill säga.

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 14:46
    Cortex;695521 wrote:
    Tubes är klart vanligare än foils. Ingen tvekan där om. Men varför har ni då sådan panik över om någon skulle ha eller inte ha en en foil? I mina ögon är en kite en kite. Vilken teknologi som sedan används är ju totalt oväsentligt.
    (Atte kom totalt 9:a i sin kategori av 70+ tävlanden så han körde ju något iaf)

    Snyggt. Vad ska ni mer ha för kategorier? Jag föreslår att alla som kör SLE’s *MÅSTE* vara i en egen kategori i och med att det är en radikalt annan design än vad en ren C-shape är. De flesta jag pratat med hävdar bestämt att en ren C-kite är den enda riktiga kiten-designen!
    Dessutom borde man separerar så att alla som kör SLE’er med delta-shape borde åka runt med ett stort “D” klistrat på högersidan av bröstkorgen. Vi måste ju kunna hålla isär de olika typerna av kitare! Hur skulle det annars se ut?

    Att göra en egen foilkategori är nog tyvärr något av det löjligaste jag hört på länge. Vad exakt är det ni är rädda för?

    Tror du får reklamera dina glasögon i så fall. Jag var själv i Varberg en vecka i juli och körde en hel del Speed3. Träffade dessutom på en radda andra som körde foils. Visst, det största antalet är helt klart Cabrinha, RRD och Naish… men det beror ju på att de två i särklass största importörerna av kites bor och har butiker i Varberg och detta är deras märken.

    Med din logik så hävdar jag bestämt att det snart inte finns några kängurus kvar i hela världen. Jag har kört över 10 år på min lokala kitespot och inte sett en förbannad känguru. Mina polare jag snackat med har inte heller sett några kängurus = de finns inte längre. Synd.

    Du kan leka sårad bäst du vill över att “här anordnar fina goa och rekorderliga jag ett evenemang, och så får man bara otack”. Jag tycker verkligen att det är *JÄTTEBRA* att någon tar tag i och anordnar ordentliga event i Sverige. Det behövs!
    Däremot så är inte puckade regler som denna (eller de jag föreslog ovan) något som här hemma i en community som normalt är skön och avslappnad.

    Eftersom du nu har hört med “kanske 20 kitesurfare” om de ville ha med foil eller inte (bara att gå runt och fråga en sådan sak är ju smått skruvat) så blir jag extremt nyfiken på vad *motiveringen* är till att man inte vill ha med foils?
    Med tanke på att 19 av dessa 20 troligen aldrig har hållit i en foil så borde även du som frågar *kanske* varit lite mer kritiskt och granskande till deras svar? I alla fall om du varit intresserad av någon substans i det du försöker undersöka.

    Jodu. Den kommentaren vinner ju ett pris eller två…

    Du verkar vara skicklig på att hänga upp dig på olika teknologier (som du kanske inte nödvändigtvis har full koll på?).
    En vågkite är en kite som är designad för att vara just bra i vågor. Man har anpassat kitens egenskaper till de krav som ställs på vågåkning. Det sker oberoende av teknologi man använder för att nå dit. Dvs om det är en C-shape, BOW, Delta, foil eller någon av de 3453 olika hybrider som finns på marknaden är inte primärt.
    Du kan bygga en foil som är alldeles utmärkt i vågor. Eller en C-shape. Eller en Delta.
    En orsak till att de flesta tillverkare väljer att designa sina kites som tubes är att tillverkningskostnaden för en tube är ca 4ggr lägre bara i ren materialkostnad. Lägg sedan till att R&D-kostnaden för en tube är ordentligt mycket lägre så är tubekites svårt att överträffa i ett rent business-case.
    Lyckligtvis styr inte pengar riktigt allt ännu. 😉

    /Kaj

    Det är sorligt att se en person sjunka så lågt med påhopp och annat när man är 40 år och driver företag är väl det ända jag vill lägga till här

  • pepa

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 15:13

    Tro fan att man ska få köra foils. Inte för att jag bryr mig om tävlingen men ändå.

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:00
    Leonard_P;695523 wrote:
    Det är sorligt att se en person sjunka så lågt med påhopp och annat när man är 40 år och driver företag är väl det ända jag vill lägga till här

    Sådärja, fortsätt bara att gräva djupare.

    Om vi bortser från att min personliga åsikt om dig kommer att behöva en hel del upprustning för en trevlig samvaro så har jag fortfarande inte fått svar på min fråga: Vad exakt är det för argument som gör att man inte ska få köra foils i samma klass som tubes?
    Har frågat detta två gånger nu men ännu inte fått svar.

    BTW, oroa dig inte för att folk på Steffo kommer att tycka att detta är trist. Det här har garanterat bra underhållningsvärde enligt de flesta. 😀

    /Kaj

  • acemattias

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:39

    +1 på allt Kaj har sagt.
    Ultimuppigt att ha förbud eller separata klasser:tongue:

  • petting_4

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 17:56

    Äntligen! Gött 🙂

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:05

    För att vi Har hört efter med de flesta kitesurfare vi känner och dom tyckte likadant så bestämde det helt enkelt, och om det inte passar dig så får du väl starta en egen tävling någonstans.
    Det är inte bara jag som bestämt detta utan även 10 andra som är med och roddar i detta, som tycker likadant.
    Och nu när vi läser va du skriver är vi ännu mer säkra på vårat beslut.
    Punkt slut!!

  • petting_4

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 18:15
    petting_4;695547 wrote:
    Äntligen! Gött 🙂

    Med lite tävling altså

  • acemattias

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:06
    Leonard_P;695549 wrote:
    För att vi Har hört efter med de flesta kitesurfare vi känner och dom tyckte likadant så bestämde det helt enkelt, och om det inte passar dig så får du väl starta en egen tävling någonstans.
    Det är inte bara jag som bestämt detta utan även 10 andra som är med och roddar i detta, som tycker likadant.
    Och nu när vi läser va du skriver är vi ännu mer säkra på vårat beslut.
    Punkt slut!!

    Ni har altså inga vettiga argument?
    Då måste det vara en kollektiv paranoia.

    Det måste vara skönt att ha sin egen tävling och kunna bestämma över saker.

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:09
    Leonard_P;695549 wrote:
    För att vi Har hört efter med de flesta kitesurfare vi känner och dom tyckte likadant så bestämde det helt enkelt, och om det inte passar dig så får du väl starta en egen tävling någonstans.
    Det är inte bara jag som bestämt detta utan även 10 andra som är med och roddar i detta, som tycker likadant.
    Och nu när vi läser va du skriver är vi ännu mer säkra på vårat beslut.
    Punkt slut!!

    Så ni motiverar det med att “för att vi (enligt oss själva) allvetande och ubercoola grabbar tycker det”. Snacka om sandlådenivå.

    Skoj att ni anordnar en tävling för er inbördes beundran. Måste vara extra enkelt att klappa sig själv på axeln för att ni är så duktiga då.

    Jag ser fortfarande inte någon motivering till *VARFÖR* det ska vara en separat klass för kitare som kör foils. Jag börjar ana att ni faktiskt inte har något vettigt skäl utan bara vill skapa uppmärksamhet (av det sämre slaget).

    Jag tycker helt klart ni ska ha en klass för alla som kör blåa kites. Det måste ni ju bara ha. Den bygger ju på en helt annan färg än alla andra kites.
    Har kollat med minst 25 av mina vänner och de tycker precis likadant. Så det så.

    /Kaj

  • jenselias

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:28

    Bästa tråden på mycket, mycket länge!
    …alla som håller med klappar här. 😉

    Faen Leo! E ni skraja för att några muppar med tyska flygskärmar ska hoppa ifrån er? De e lite mer än lite beklämmande.

    Min Flysurfer Speed3 15 är till Salu. Eftersom den inte har minsta tryck på sig sedan tidigare kan du köra den utan att husse bråkar. Jag kan måla dit “Här flyger Leo!” utan extra kostnad. 😀

    …sen kommer ja i alla fall å hoppar lite högre till med min nya franska och det beror bara på att jag sedan tidigare vant mig vid hur man gör med en FOIL.

    Pock po pock pock po… …host (kyckling) host host.

  • jenselias

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 19:49

    …jag kan inte släppa det här. Underhållningens värde får mig att le och mysa inombords och nyss fick jag en så kraftig association och klassisk filmmässig flashback att jag bara måste dela med mig.

    Tänk er en liten fånig träbro i Monty Pythons första film, The Holy Grail. Stolt står Leo Pilblad där i skinande svart rustning och bjuder in till tävling på andra sidan, men bara de som bär lans får komma förbi… …jag antar att alla på forumet känner till fortsättningen. Jäkligt blodigt och himla roligt.

  • leonard_p

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:04

    Oj oj oj Kaj. När argumenten tar slut börjar påhoppen.. Uber coola grabbar har jag inte sagt något om, men heldre det än en dryg personlig som inte kan behärska sin sig ilska så fort någon inte tycker eller tänker som honom..
    men vill du diskutera det något närma får du gärna hör av dig på min telefon, (070 55 38675) jag har annat att stå i än att argumentera med er om 3-4 foil surfare i Sverige ska va med och tävla eller inte.
    Vi är inte rädda för att någon ska hoppa högre eller något. Vi Har bara erfarenheten av dom andra evenemangen där många har klagat om att foil drakarna är med. Så det är inte bara vi som tycker så,
    Och eftersom det är fler som tycker som oss än motsatsen så körde vi på det, som som kör foil får gärna låna kites och va med och tävla ifall det nu inte är
    Någon skillnad på Tube och foil.

    Handlar inte om Atetyd till att något är coolare eller inte som ni vill få det till,
    Som sagt! Ni är välkomna att låna kites, så är det mest rättvist mot alla, eftersom det nu inte är någon skillnad enlig Kaj. Och då slipper vi att
    Folk klagar på att foil är med eller inte.
    Ha en bra kväll.

  • cortex

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:23

    Är du på riktigt?
    Du gör hela tiden det som du anklagar mig för.
    Tycker det framgår med ganska stor tydlighet vem som förlorat fattningen…
    Och för egen del har jag tubes så det räcker. Det är inte det denna diskussion handlar om, jag hoppas du inser det själv.

    Förresten, vad exakt är det folk har klagat på när foils har varit med i tävlingar? Jag är verkligen intresserad av att få veta det.

    /Kaj

  • johanw

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 20:25

    bra grejor boys skåningarna kommer upp!!!

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurf tävlings event sverige (rendezvous vbg)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.