Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurfa i fuerteventura?

  • Kitesurfa i fuerteventura?

    Publicerad av schmoopy på 9 maj, 2013 vid 18:31

    Jag och några polare funderar på att sticka ner till Fuerteventura i juni och kitesurfa. Någon som har någon erfarenhet om fuerteventura?

    – Vindsäkerhet?
    – bra för nybörjare? har läst en del om att det kan vara svårt att lära sig på fuerteventura då det endast är rätt svåra vågor.
    – Är det bara surfing som gäller eller hittar man även bra med festande där nere?

    Uppskattar all respons!

    /kalle

    marklund svarade 10 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • lemorne

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 17:29

    Gör det! Varit där typ 15 ggr. (solsemester 10 ggr kite 5 ggr) fast i november och februari. Vad gäller kite gillar jag René Egli bäst. http://www.rene-egli.com/
    Det är inte så mycket långgrunt dock. Men de har bra instruktörer och safepaket. Den där lagunen är mest ett försäljningstrix, det är oftast fel vind för att det ska fungera. Man är i havet med vågor och djupt vatten, perfekt när man lärt sig det, då blir allt annat enklare 😉
    Bra festande tror jag du mer sikta in dig på Corralejo i norra delen. Där finns även kitespots. http://www.flagbeach.com/
    Det var där jag lärde mig kitesurfa 2008. Tycker att de har lite tristare attityd än nere på René Egli. Men det kan ju varit jag som haft otur att träffa fel folk.
    Alternativt med lite mer festanda är kanske Costa Calma som är lite mera surfhäng.
    Vi har dock bott på Melia vid René Egli och fokuserat på surfingen. Lugna kvällar..
    Fuerte borde vara rätt vindsäkert i juni. Kör du charter eller lågprisflyg? Blev själv sugen på resa dit igen…
    /David

  • kiteworldwide

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 10:53

    Hej Kalle,
    Fuerteventura er et av våre resmål, hvor vi samarbeider med Chris Dick Kiteschool. Vi underviser i små grupper og ikke i masser som hos René Egli, og til forskjell kjörer vi til den sörlige delen av Sotavento lagune hvor vinden kommer inn mellom to fjell og er mer konstant enn i den nordre delen hvor store hoteller ödelegger for bra vindforhold.

    Skulle du önske et oferte, ta en titt her:
    http://www.kiteworldwide.com/destinations-tours/fuerteventura-kite-safari-camp/

    Verdrörende reisen dit, er det greiest å fly med Apollo, Star Tour, Ving eller Norwegian til Gran Canaria og derfra med Canarias Airline (40 min flytur, ca 300-500 SEK) som flyr flere ganger om dagen til Fuerteventura.

  • lemorne

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 17:36

    Tack för tips KiteWorldWide säger även jag. Bra tips, er ska jag kolla närmare på er inför nästa resa
    /David

  • schmoopy

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 20:45

    Tack för all bra info! Ska stämma av med polarna och se vad de säger.

    /kalle

  • t_h_s

    Medlem
    25 maj, 2013 vid 16:21

    Någon som vet hur Flag beach är? Corralejo är på min lista över möjliga resor i juni. Önskar plattvatten för denna resa.

  • gnutten

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 05:31

    Flag beach är inte plattvatten. I alla fall inte när jag var där i feb. Småvågor kan det nog kallas.

  • t_h_s

    Medlem
    27 maj, 2013 vid 06:59

    @Gnutten 710921 wrote:

    Flag beach är inte plattvatten. I alla fall inte när jag var där i feb. Småvågor kan det nog kallas.

    Tack för infon! Ev är det iofs lite mer vågor på vintern tror jag. Jag misstänker dock att det inte är så platt på sommaren heller…

  • luthor

    Medlem
    23 september, 2013 vid 20:37

    @LeMorne 710408 wrote:

    Gör det! Varit där typ 15 ggr. (solsemester 10 ggr kite 5 ggr) fast i november och februari. Vad gäller kite gillar jag René Egli bäst. http://www.rene-egli.com/
    Det är inte så mycket långgrunt dock. Men de har bra instruktörer och safepaket. Den där lagunen är mest ett försäljningstrix, det är oftast fel vind för att det ska fungera. Man är i havet med vågor och djupt vatten, perfekt när man lärt sig det, då blir allt annat enklare 😉
    Bra festande tror jag du mer sikta in dig på Corralejo i norra delen. Där finns även kitespots. http://www.flagbeach.com/
    Det var där jag lärde mig kitesurfa 2008. Tycker att de har lite tristare attityd än nere på René Egli. Men det kan ju varit jag som haft otur att träffa fel folk.
    Alternativt med lite mer festanda är kanske Costa Calma som är lite mera surfhäng.
    Vi har dock bott på Melia vid René Egli och fokuserat på surfingen. Lugna kvällar..
    Fuerte borde vara rätt vindsäkert i juni. Kör du charter eller lågprisflyg? Blev själv sugen på resa dit igen…
    /David

    Var det någon vind där i november när du var där? Statistiken säger att det är 50-60% chans att det blåser mer än 4 beaufort. Känns det korrekt? Är det isf att det blåser typ varannan dag eller att det blåser svagt varje dag?
    Klarar man sig med en shorty?
    Jag är inne på att åka dit i slutet av kommande november nämligen…

  • marklund

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 11:28

    ni som har lite koll på corralejo, jag åker dit i slutet av oktober början av november vilka spots är att föredra? bör man hyra bil eller klarar man sig utan?

  • schmoopy

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 14:22

    Jag har bokat en resa ner till Corralejo 16/12. Så jag är också intresserad av att höra om någon har varit där och kan tipsa om spots, uteställen mm.

    Marklund. Om du har några heta tips när du kommer tillbaka från din resa får du gärna dela med dig med din nyfunna kunskap här på surfzone 🙂

  • marklund

    Medlem
    16 oktober, 2013 vid 15:20

    självklart ska jag det! jag hoppas på lite vågor så man kan få testa sina strapless skills!

  • spekarn

    Medlem
    20 oktober, 2013 vid 20:42

    @Marklund 717525 wrote:

    självklart ska jag det! jag hoppas på lite vågor så man kan få testa sina strapless skills!

    Jag är också intresserad av tips efter resan! Har precis lärt mej åka i somras och är grymt sugen på en veckas kitesurfsemester i vinter.

  • marklund

    Medlem
    6 november, 2013 vid 13:58

    Landade i går kväll efter en vecka i Corralejo.
    Jag hade tre dagar med vind två av dagarna körde jag med 10m2 och en dag med 14m2 kites.
    Flgabeach som ligger precis söder om Corralejo levererade riktigt fina vågor första dagen, med bra stabil vind även dagen efter var det helt ok. det är inget plattvatten utan vågor eller chop beroende på tidvatten och vågor. Vinden var best på eftermiddagarna från ca 14 under den tiden jag var där det var först då de flesta kitesurfarna dök upp.

    En dag åkte jag ner till jandia, Sotavento(jandiabeach) södra delen av ön stora laguner med plattvaten knädjupt vid högt tidvatten och inte körbart vid låg men då kan man köra utanför sandbaknen.
    Sotavento ska vara väldigt pålitligt när det gäller vind, men många dagar offshore, säger de jag pratade med på plats. blev väldigt croweded i lagunen, men går man lite söder ut på stranden fanns det plats. Jag tyckte att vinden var stabilare i norra delen av ön men jag körde bara sotavento en dag.

    för nybörjare skulle jag rekommendera sotavento (Jandia) framför flagbeach då det är djupt och kan bli riktigt stora och kraftiga vågor på flagbeach, vissa stunder var det svårt att ta sig ut pga vågorna och så skulle man ta sig över revet som ligger 20m ut från stranden och sticker upp vid lågvatten.

    Jag blev också rekommenderad att åka till Cotillo på ostsidan där ska det finns laguner men ganska mycket sten och det skulle vara bra vågor utanför. Jag var aldrig där så kan inte säga mer om det än att det får bli att test nästa gång.

    Staden Corralejo bjuder på en heldel vad gäller barer, restauranger, affärer och surfshopar finns även en del klubbar som jag inte utforskade. Till nästa gång ska jag hyra bil direkt på flygplatsen (vi åket charter) då det behövs för att ta sig till flagbeach från Corralejo om man inte vill åka taxi eller knata med all utrustning en kvart. Taxi från hotellet jag bodde på till stranden kosta mellan 5-7 euro enkel väg lite olika.
    Taxichaffisarna var inte jätte glada över kite utrustningen i bilen men om man log och borsta bort sanden var det inga problem.
    Jag skulle bo i Corralejo även om man vill surfa mycket i sotavento då det verkar som om den staden är trevligare och lite livligare än de andra och så fanns det surfshoppar överallt. då behöver man bil.

    När det inte blåste så gick man lite söder ut på flagbeach hyrde vågbräda på surfcentret på stranden på vägen och körde vågor nere vid de stora hotelen Rui, de vågorna räckte för mig som inte vågsurfat innan, en bräda kosta 12 euro per dag. även endel mer vana vågsurfare körde här och många skolor kom hit. längre ner utmed kusten ca 5km fanns en vik som var full av vågsurfare varje dag.

  • marklund

    Medlem
    6 november, 2013 vid 14:00

    En jag pratade med i ena surfshopen sa att det var konstigt att det inte blåst fler dagar än vad det gjort.

  • kahoona

    Medlem
    7 november, 2013 vid 06:46

    Jag var på Fuerte lite i samma veva, dock så prickade vi in alla vinddagar (v44) men v42-43 var det noll- väldigt ovanligt enligt dem. Nu så gällde ju detta inlägg juni, och då ska det vara mer vindsäkert och framförallt starkare vind.

    Jag kitade bara vid Sotavento, och ett tips är att hyra bil, och vill man köra lagun så vänta inte på rene-egli tills de börjar köra, utan åk själv på morgonen, vi kunde kita 2 dagar innan centret, dock bara mellan 9.30-11.30 , sen blir det längre tid och själva lagunen blir även djupare, men det finns också mer folk.

    Havet vid kitecentret är också bra- tänk på att du bör köpa ut en försäkring för 90 eur (då ingår storage), annars kostar det typ 100 per gång de åker ut med vattenskotrarna om du får problem.

    Annars kan man även kita vid lagunen längre bort utan övervakning, dock kan det bli mer vågor där.

    Och så finns ett spot vid La Pared (som mest är känt för surfing) men vi såg kitare någon vik bort- dock så hittade vi inte vägen ner dit men.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurfa i fuerteventura?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.