Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa med öronproppar?

  • Kitesurfa med öronproppar?

    Publicerad av flirrrt på 15 juni, 2006 vid 14:44

    Rubriken kasnke lät lite skum 🙂

    Grejen är den att jag blev lite väl stöddig under en wakesession och satsade för hårt, och med sannolikheten 1 på miljonen så “bröt” jag vattenytan med örat först.. luftpelaren tryckte sönder trumhinnan och en del av hörselgången innanför 🙁

    Efter att läkaren ordinerat att ajg ska undvika vatten några veckor, tänkte jag på hur det ska gå seanare – om man kör med öronproppar borde väl dettta kunna hjälpa till att det iten sluts så tätt och att ytan bryts på ett annat sätt, om man skulle göra en wipe out igen? Någon som haft liknande erfarenheter, att de fått proiblemet med öronen?

    niklas82 svarade 18 år sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • magwe

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 14:46

    En av dom vanligaste Wakeboardskadorna.. Dom kör ofta med öronproppar just för att undvika det du råkade ut för. trist

  • johanw

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 18:13

    men tänk på att du inte hör ifall någon skriker på dig..

  • macl3an

    Medlem
    15 juni, 2006 vid 20:18

    Tänk också på att den tätt öronpropp kan göra rätt ont (kanske tom förstöra trumhinnan?) om den trycks in plötsligt och hårt djupare in i örat!

  • yann

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 06:27

    Använd en hjälm med öronskydd så skyddar du både pallet och trumhinnorna. Kolla på Gath och Protec hjälmar.

  • johanw

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 06:32

    ja de e nog bättre för tror inte riktigt på de där med att köra med öron propparna..

  • gh0st

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 07:32
    Yann wrote:
    Använd en hjälm med öronskydd så skyddar du både pallet och trumhinnorna. Kolla på Gath och Protec hjälmar.
    Jobe har schyssta hjälmar med öronskydd.
  • celestial

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 08:18

    Tänk på att om du har öronproppar påverkas balanssinnet eftersom det sitter i örat… Pröva tex att stå på 1 ben och hålla för öronen 😉

    O kass balans e det sissta man vill ha, I alla fall jag, men testa dej fram… Skadar inte att pröva enl mig

  • grozzny

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 14:28

    Det finns öronproppar av silicon som man trycker fast “utanpå” örat. Alltså inte in i hörselgången, med dem så finns ju inte risken att proppen trycker sönder nåt vid fall iaf. Dem finns på apoteket.

  • flirrrt

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 15:48

    Har surfat runt en del, och detta problem var vanligare än jag trodde..

    Finns företag som tillverkar “surf-proppar” som de kallar dem, vatten täta proppar som ej ska kunna åka in i örat, utan de är spetsiga längst ut óckså så att det bryter ytan först..

    Läkarn rekommenderar att jag kör med proppar i forsättningen ( tydligen rekommenderas proppar även för de som kör mycket i saltvatten, eftersom att saltet torkar ut trumhinnan – varför vissa ibland sköjer örat med rent vatten efteråt ). Som ni nämt så säljer apoteket silikonproppar och även “granar”, vilka ska vara effektiva… får väl testa och se – vill ju inte uppleva något likande igen 🙁

    Btw, läste i ett amerikansk foum om en kille som fått samma skada, syndromert som kallas surfer’s ear, genom att åka ring efter en cykelfärja.. men brutala vågor. Den killen hade nog betydlig mer fart och höjd än jag 😛

    Trevlig helg surfers!

  • skotten

    Medlem
    16 juni, 2006 vid 23:15

    why not get a waterproof mp3 player and ride pretending you are in a kickass kite film?? hee hee

  • pjoter

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 09:59

    eller så köper man en vanlig mp3 spelare och lägger 10 min på att göra den vattentät. så har man tjänat 1000:- pengar att lägga på kites istället.

  • johannesd

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 12:38

    hur gör man en vanlig mp3 spelare vattentät?? o.O Plastpåse funkar ju inte riktigt….

  • flirrrt

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 13:02

    Doppa den i flytande latex så knapparna fortfarande funkar 🙂 lite meck att byta batteri/ladda den dock :-S

    Annars har liquidforce en spelare har jag sett…

    Finns lite schyssta grejer på proplugs.com, bl.a deras “Surfers set” med två varianter av silikonproppar..

  • johannesd

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 13:24

    Flytande latex.. =P mjoo den va ny..
    Nån som vet en mp3 spelare som funkar i vatten??

  • fesen

    Medlem
    17 juni, 2006 vid 13:52

    Eller så skiter man i allt meck å proppar ostbågar i öronen å sjunger själv.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa med öronproppar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.