Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfing i Göteborg

• Kitesurfing i Göteborg

Publicerad av anonym-anvandare på 24 mars, 2004 vid 21:37

Hej, jag har nyligen flyttat till Göteborg, jag undrar var ligger de bästa kite stränderna runt Göteborg?
    Jag har hört talas om Askim och något ställe vid Stenungsund. Tips, närmare beskrivning?

Anonym svarade 21 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • rambo_johnson

Medlem
    25 mars, 2004 vid 02:22

funakr inte i götet, typ ara där peps bor ibland när det bölåser rätt, fast det är sällan för de vill alltid ner till skåneland på bokbåls semester

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 03:44

Passa dig för Askim!!! Farligt om du är nybörjare och bara körbart för medelgoda och uppåt även om det är bra vindriktning. Vi hade många close calls där förra året. Stenungsund ska tydligen funka bra men jag har aldrig kört där själv. Dra ner till Rågelund (precis söder om Åsa) när det är västligt blås så kommer du träffa lite kollegor. Lättare att utgå därifrån.

/Jeppe Kung aka Pepe Loco

• andi_j

Medlem
    25 mars, 2004 vid 07:07

Tjena
    Du kan även åka i Björlanda, när stan och långgrunt men aningen tight. Stället i Stenungssund heter stora höga, funkar bra, men Rågelund e bäst.
    Ha de!

• pet

Medlem
    25 mars, 2004 vid 08:38

Japp. Peppos satte huvudet på nålen. Askim är lurigt i många avseenden; Händer det nått driver du rätt in i badgästerna= förbud(GÖR INTE DETTA!!!), hundar, sylvassa skyltar ute i vattnet, pir kan ibland vara i vägen om man är nybörjare. Funkar ENDAST i exakt Sydväst.

Björlanda är bra ibland, men är väldigt byigt. Det händer att man får ett par riktigt bra dagar där, dock. Finns en massa plats att driva på, midjedjupt typ överallt inne i viken. Funkar bäst i Nordväst ibland även väst.

Stora Höga utanför Stenungsund är det plattvatten som heter duga, men akta!!!, det är grunt. Risk för byig vind. Det är hemska sprängblock längs hela landkanten och några stålrör som sticker upp i vattnet, en hel del båtar att krascha i.
    Åsa är fint i nästan alla avseenden. Är lite choppigt. Ganska bra med plats både på land och i vattnet. Funkar i sydväst till väst.

Sen finns det en del nödplatser vid ostliga vindar, men är väl sådär bra.

Har rekat ut ett par platser till, men har inte testat dem än. Återkommer om dessa.
    Vi åker bara ner till Skåneland ibland för att se hur jävla bra vi har det här uppe i Götet. Byig vind ROCKS!!!
    Håll koll här på Steffo, så skriker vi om vi har plats över i bilen.

• fred

Medlem
    25 mars, 2004 vid 09:46

Grymmt Pet! Kunde inte sagt det bättre själv.

Men du! om vi har ett eget sekret spott som ingen annan känner till så kan vi ju få en goe sommar utan massa lintrassel, kan nog snart bli det under en solig och vindig dag i Rågelund.

Kiip itt seif! wink.gif cool.gif wink.gif

Fred

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 10:44

undvik stenungsundsområdet så länge du e nybörjare. för många hårda objekt ivägen.
    Likaså askim eftersom där både e ont om plats och finns sten och en väldigt respektingivande stenpir.
    Åsa borde funka bäst. speciellt om du går en bit till vänster ifrån den mest uppenbara startplatsen.
    björlanda e nog heller inget för nybörjaren.
    åk till åsa och lär dig och sen kan du börja köra på andra platser runt götet. Ännu bättre är nog om du orkar köra nåra extra mil till varberg (klart värt det!) då har du i det närmaste perfekta förhållanden.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 13:35

Jag tackar så mycket för alla era tips, för mig som nybörjare så blir det säkert Rågelund men säg gärna till när ni åker – jag hänger gärna med har egen bil så det är inga problem, hade vart roligt med ett gäng som har samma intresse

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 13:43

Torkelstorp har ni glömt. funkar i SO till NV.
    långrunt och superplatt vatten bakom piren och bakom hamnen. Kan va lite byigt, men inte så farligt.

/Christofer

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 14:21

jag fattar inte hur du kan säga att Torkelstorp FUNKAR i NV??? Visst GÅR det att köra där men vinden kommer ju rakt över hela Onsalahalvön = man har ingen aning om vad den ska göra härnäst! Rekommendera inte galna grejer till nybörjare för fan, vi behöver inte fler olyckor. Ni har väl hört vad som hände i Tyskland förra veckan?

/JK aka PL

• andi_j

Medlem
    25 mars, 2004 vid 14:40

Torkelstorp funkar utmärkt i NV!!! Varför är en helt annan fråga! Men det är ju aldrig fel om vi sprider ut oss lite wink.gif

• superman

Medlem
    25 mars, 2004 vid 15:25

Gott med vassa saker på botten i stenungsund också… men på botten ska man ju ändå inte stå tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 15:54

Skulle du på fult allvar rekommendera en nybörjare att sticka ner till Torkelstorp och köra lite? Loco…

/PL aka JK

• pepa

Medlem
    25 mars, 2004 vid 16:03

NV här? Jag har kört där på denna vindriktning men att posta stället till en nybörjare är att be om problem. Fan gubbar, ser ni inte vad som håller på att hända med kiteboarding ute i världen? Jag är rätt så övertygad om att vi kommer få ett dödsfall även i Sverige i år om vi inte skärper till oss.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 18:00

Tycker inte det är speciellt byigt i torkelstorp, byarna är välldigt långa, blåser lite mer under några minuter sen lite mindre. Kanske inte är helt optimalt och gå i och ur, en stor stolpe att sätta draken i. Tycker ialla fall att det är bäst e regionen vid nv om man inte orkar åka till varberg.
    /christofer

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2004 vid 18:49

Hej alla glada! Torkelstorp (Hanhals) tycker inte jag är ett bra ställe att placera en nybörjare på: Sten pir som är lätt att flyga in i! Stora stena, som i och för sig är utmärkta, men… Farligt att launcha tycker jag, båthamn nära och ofta downwind! Om man kan launcha i vattnet borde det gå men.. Jag yrkar på sandstrands krav för nybörjare / Mange W

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfing i Göteborg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.