Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens historia i Sverige

  • Kitesurfingens historia i Sverige

    Publicerad av davids på 22 juni, 2010 vid 13:48

    Håller på att skriva en artikel i två delar om Kitesurfing för Freeride.se och skulle behöva lite mer info om hur det hela starta i Sverige. Vem var först och när? Namn som “bör” nämnas? Hur många utövare ca uppskattas det att det finns idag? Hur många skolor/instruktörer har vi? Samt nåt annat jag missat får ni gärna fylla på med. Har ju vart med ett tag men vet att det var action innan dess och hade vart grymt med lite årtal och liknande.

    Tackar!

    svinet svarade 11 år, 4 månader sedan 29 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • perl

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 14:10
  • davids

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 14:13

    Öhhh ok? Så ni var först eller?

  • martent

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 14:19

    Den uppblåsbara kiten uppfanns för ca 15 år sedan av fransmannen Bruno Leganioux.

    Bruno Leganioux
    Franz Olry

    1997 började Franz Olry kitesurfa tillsammans med Robby Naish och Flash Austin på Maui Därefter gick utvecklingen snabbt. Kitesurfingen kom till Sverige 1999 då fanns det 5 kitesurfare. 2010 räknar vi lätt över 1000 utövare i Sverige.

    informationen är hämtad från kiteboarding.se

  • davids

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 14:22

    Ja men kanske inte i Sverige…

  • mtias

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 14:31

    Den första jag såg köra var Peter Gereny på en tvålinors Cabrinha och våg/mutant variant av bräda. Var väl runt 2000-2001 ca på Tylösand i Halmstad, efter några års vindsmurfande så bytte man lag efter denna uppenbarelse.
    Söder över var väl Hugo (Wipika) L ganska tidigt ute också?

    Den som gjort mest i Stockholm för sporten är utan tvivel Ingo Pfeiffer, de få spots som fanns/finns i sthlm upptäckte han merparten av likaså de spots som Gotland har. Han var även en av grundarna av sthlm kiteboard. Ingos “retro sida” från en gång i tiden är fortfarande online på: http://www.kitesurfskolan.com/. Det är faktiskt på sin plats att säga – Tack Ingo för all effort även om du blivit hemligare med spotsen genom åren : )

    /M

  • chrille

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 17:09

    Tror att Henrik Fahlen och Kent Zeiron var två av de första. De körde redan 1999 uppe i Göteborg (var uppe och fick en demo). Martin Ekström var rätt tidig han med och kom hem med någon kite från Maui runt 99-2000.

    I Skåne var Hugo, jag och några till ute och härjade 2000.

    /Chrille

  • sourra

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 17:13

    ……

  • kristjans

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 18:13

    Peter Gereny och kite-sweden grabbarna har jag inte så bra koll på men annars är det är väl en handfull som man kan lista som de första eldsjälarna:

    Henrik Fahlen, Varberg
    Kent Zeiron
    Håkan Rebane, Varberg
    Mårten Björnsson, Båstad
    Hugo Ljungberg, Malmö
    Ingo Pfeiffer, Stockholm

    Angående de första kurserna så tror jag det är Håkan Rebane, Varberg och Mårten Björnsson, Båstad som var de första med någon typ av etablerat verksamhet runt 2000/2001.

    I Sverige tror jag att de första etablerade kurserna på snö började 2004

  • haze

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 19:15
    kristjans;618319 wrote:
    Peter Gereny och kite-sweden grabbarna har jag inte så bra koll på men annars är det är väl en handfull som man kan lista som de första eldsjälarna:

    Henrik Fahlen, Varberg
    Kent Zeiron
    Håkan Rebane, Varberg
    Mårten Björnsson, Båstad
    Hugo Ljungberg, Malmö
    Ingo Pfeiffer, Stockholm

    Angående de första kurserna så tror jag det är Håkan Rebane, Varberg och Mårten Björnsson, Båstad som var de första med någon typ av etablerat verksamhet runt 2000/2001.

    I Sverige tror jag att de första etablerade kurserna på snö började 2004

    Glöm inte Peter på Frontside i Sthlm(Gotland nu?). Han sålde kites 2000 eller 2001 i sin butik i Sthlm. Jag köpt min första där då. Han var ensam utövare på Gotland då jag kom dit och provade kite första gången.

  • walle

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 19:26

    Ingo var seriös med kurser tidigt, jag gick en kurs hos han på Gotland 2001
    på den tiden var backrolls coolt 😉

  • zeke

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 21:25
    Chrille;618313 wrote:
    Tror att Henrik Fahlen och Kent Zeiron var två av de första. De körde redan 1999 uppe i Göteborg (var uppe och fick en demo). Martin Ekström var rätt tidig han med och kom hem med någon kite från Maui runt 99-2000.

    I Skåne var Hugo, jag och några till ute och härjade 2000.

    /Chrille

    Jag, Johan Fritzell och Roger Örnvang är Helsingborgarna som försökte få våra cabrina 2 linors att hålla luften i en hel session år 2000.
    /Jens

  • samhansson

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 14:07

    Löve-1 började 1994, direkt efter fotbolls VM.

  • lima-ko

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 14:49
    SamHansson;618424 wrote:
    Löve-1 började 1994, direkt efter fotbolls VM.

    Hah hah, blev han inspirerad av Brolin?

  • samhansson

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 19:38
    Lima-ko;618431 wrote:
    Hah hah, blev han inspirerad av Brolin?

    Vet inte, mycket intressant fråga, jag ska kolla och lovar att återkomma efter midsommar.

  • dalen

    Medlem
    23 juni, 2010 vid 21:15

    2001 Startade 2 st skolor i landet som jag vet. Falle i Gtb med Megascene som hade Naish och jag som startade min skola tillsammans med surfers och Cabrinha. Sedan hjälpte jag Gereny att komma igång i Halmstad året efter.
    Håkan Rebane hjälpte jag komma igång med kiteingen och sedan jobbade vi ihop ett par år.
    Detta var ett tag sedan så jag kan ha fel!
    En sak är säker och det är att det kiteades på Bali 2000 och satan vad fint det var.
    Ifall du vill ha lite info!
    Mvh
    Mårten

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfingens historia i Sverige

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.