• jpeter

    Medlem
    3 december, 2005 vid 15:23

    Att man inte kan få kastfall på ren is kanske stämmer, däremot fick jag ett häftigt kastfall på en snöfläck på isen förra året. Kitewingens aluminiumram gick av på tre ställen men iochmed att man glider bra efter fallet så är det inte lika läskigt som att kastfalla på vattnet .

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 14:21

    Idag kom det ett paket med lite roliga saker!

    Så nu ska det byggas!

    Mvh Stefan

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 17:08

    Efter 30 minuters skruvande så börjar det faktisk likna nått!

  • pao

    Medlem
    5 december, 2005 vid 17:45

    stefan, finns utförligare bilder eller ritningar på den riggen (mest brädan) du hade fotat på sida 2??

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 18:07

    Vilken bräda menar du?
    Brädan som är på isen med ett segel eller menar du min Alu räser med dämpare?

    Du kan gå in på min hemsida också så kanske du hittar nån mer bild!
    Den är under uppbyggnad och igentligen inte officiell ännu men men…
    http://193.15.169.143/stefan/

    Mvh Stefan

  • pao

    Medlem
    5 december, 2005 vid 21:17

    Menade den brädan på isen, o såg den bättre på din hemsida. Är medarna helt stela eller är något svängbart??
    Fin hemsida!
    MvH Axel

  • stickan

    Medlem
    5 december, 2005 vid 21:29

    Hur menar du med svängbart? Det sitter ju skate truckar både fram och bak så den svänger precis som en skatebord när man trycker på kanten! Det som jag har kompleterat brädan med som inte finns poå bilden är ett stag som sitter mellan medarna. Har satt det längst fram på medarna för att dom ska spåra lite bättre och dom ska hålla sig parallella

  • calle_kuling

    Medlem
    6 december, 2005 vid 00:16

    Skön fartkänsla med issurfing.., men det går väl knappas att öva volter och trix med varken issurfing eller kitewing!?!

    Kan windski vara ett alternativ? Eller snowboard med segel? Håller riggen för volter på snö?

    Moy

  • booze

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 16:36
    SWE223 wrote:
    En till med fotstroppar

    Joorå!

    Brädorna finns kvar,, numera lätt begagnade eftersom dom testseglades förra vintern. Nu är priset 2,500:-/st.

    Mina brädor är styvare än Freeskaten vilket en “Freeskejtare” påstår är att föredra eftersom han tycker att Freeskaten är för mjuk.

    (Av ngn underlig anledning så står det att dom är sålda på “köp/sälj” men det är helt FEL!)

    Jag har även laserskurna medar till brädor, samma profil som Freeskates, sprillans nya 1000:- för 4st.

    Jag har fn medar hemma till 4 kompletta brädor.

    Jag kan skaffa fram alla tillbehör till en bräda, dock tillverkar jag inga brädor i år, för mycket jobb å för lite betalt, dessutom krävs utrymme som jag ej längre disponerar.

    Ekoln i Uppsala har en magnifik is att segla på, jag tillsammans med ett 20 tal isjakter och brädseglare samt 1000 tals skridskoåkare var där och hade en höjdardag, i morgon har utlovats 6 – 8 m/s vind så å kan det bli ÄNNU bättre!
    Synd att man måste försörja sig med arbete!

    Booze!

  • booze

    Medlem
    9 januari, 2006 vid 16:56
    Stickan wrote:
    30 graders slör i 20 m/s är ca 100km/h om jag räknat rätt,så det är målet. Tyvärr har jag ju bara vågsegel och det vore fint att testa med nått snabbare som verkligen är gjort för höga farter!

    Sen får man väl se hur fort man vågar, på min gamla bräda har jag gjort 76 km/h men den vill inte gå fortare, då börjar det gå väldigt ostadigt.

    Nu när det är så många som kör med GPSer så skulle det var kul att köra ett litet ICE SPEED CHALLENGE i vinter bland oss isseglare!

    Mvh Stefan

    100 PÅ EN BRÄDA?!?! LYCKA till! Jag har seglat i 95 med min Isabella isjakt, det känndes som 195,, kan garantera att det INTE är en angenäm upplevelse!!!att STÅ UPP i den farten,,,, tror fö INTE att dom brädor jag sett hittintills klarar dessa farter, och det beror mycket på medarna, skall ni segla så fort så ställs det höga krav på dessa.

    När jag seglade i 95,3 på Värtan uppmättes 22m/s enl SMHI, en kille från Täby var ute på en bräda då och han klarade 75 km/t enl min GPS som han fick låna! Ok det var några år sedan och segel osv har blivit bättre,, men 100 på en bräda….. läbbigt!

    Samla ihop ett “gäng” issurfare så kommer jag dit med mina brädor så kan ni ju testa om/hur dom funkar, i 08 omr. borde Görväln vara farbar till helgen!

    Sen är det ju bra om det blåser oxo!

    Booze!

  • booze

    Medlem
    13 januari, 2006 vid 18:58

    I morgon och säkert på Söndag seglar vi på Görväln!

    Häng på vettja!! ni som inte ännu testa detta med issegling har nu chansen!!
    Jag kommer att ha en Iceboard där för testsegling, varför inte prova??

    Kallhälls badplats eller vid Görväln slott, tillfälle att segla Isabella med widnsurfsegel kommer att finnas!

    Call me 070 7931723

    See U!

    Booze!

  • booze

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 18:46

    Ni som föredorg SOFFAN idag,, känn er blåsta,, det blev en kanondag på Görväln med fin vind och knooooon segling!

    Men ni har chansen i morgon för vikommer att segla även då!!

    See U in ice!

    Booze!

  • stickan

    Medlem
    14 januari, 2006 vid 20:32

    Vi hade en kanon dag på Västeråsfjärden också, lite klent med vind för några höga farter men isen är sagolik. vissa partier är helt sprickfria och totalt släta. Det blir helt tyst när man kommer ut på sån is, läckert…

    Någon som har några GPS farter att rapportera?
    Är nyfiken på vad ni andra har för speed!?

    Mvh Stefan

  • oaxen

    Medlem
    15 januari, 2006 vid 18:26

    Skulle tro att man kan köra lika fort eller fortare på isbräda än med skateboard. Har kört i 90 km/h efter motorcykel. Det borde lätt gå att köra 100 knyck med isbräda. Jag tror att man ska titta på hur downhill-skejtarna resonerar för att minska wobblandet.

    Mina erfarenheter av skateboard(skate-SM i störtlopp ’89) är att ju längre bräda desto mindre wobbel, kombinerar man detta med “långsamma” truckar borde man få det att funka rätt bra.

  • stickan

    Medlem
    15 januari, 2006 vid 22:39

    Men är det några som ha mätt upp sådana hastigheter?

    Idag var jag ute och körde hela dagen och maxfarten på GPSen stog på 46, Inga stormbyar direkt men det går ändå inte så vansinigt fort.

    Det är stor skillnad på att åka rakt på i en backe eller bli tolka upp i dom farterna eftersom man inte har någon sidkraft som seglet genererar.

    Det snabbaste jag kört tidigare är 77 men då blåste det +15 m/s och då kändes det lång till 100.

    Upp till bevis nu :tongue:

    Bifogar en bild från en blåsig dag 03!

    Mvh Stefan

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.