Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn? Freestyle i Skåne?

  • Klagshamn? Freestyle i Skåne?

    Publicerad av s på 13 april, 2004 vid 14:23

    Vi har hört talas om Klagshamn och att detta skall vara ett lysande freestyleställe. Det finns tydligen en förstärkning av sjöbrisen på detta ställe, likt Hagapark på Öland.

    Vilka vindriktningar gäller för att brisen skall fungera?
    Sydligt/nordligt längs kusten?
    Västligt mot kusten?
    Eller ostlig frånlandsvind? (Det har jag hört från en kompis som tror han har koll på vädersträcken, men det verkar strida mot hur sjöbrisen normalt fungerar. Hur är det?)

    Vilken prognos skall vi kolla efter? Sol?

    Finns det andra freestyleställen som man kan åka till på relativt säker prognos längs väst eller sydkusten?

    Vi är sugna på surfari och till Malmö går det fort från Göteborg.

    /Staffan

    sinclair svarade 20 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • oskie

    Medlem
    13 april, 2004 vid 14:38

    Det är sideshorevind vid västlig och ostlig vind, onshore vid sydlig vind. (Eftersom stället ligger på en udde har man onshorevågor vid sideshorevind… Men Klagshamn är inte känt för att vara ett vågställe ändå.) Se karta och vägbeskrivning på http://www.student.lu.se/~nbi98oli/surf/klagshamn.html

    Bris blir det vid ostlig till sydlig vind om jag inte minns fel… Men blåser det bara funkar NV-V-SV-S-SO-O-NO.

    Så här års brukar där vara lågt vattenstånd i Klagshamn. Jag tror den ligger på -16 cm just nu. Där är sandbotten ganska långt ut men se upp för sanddynor…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2004 vid 15:44

    Till Klagsahmn skall man åka när det är Sydost – Ost och Solsken. Det räcker med 5 m/s grundvind för att det ska bli 10-13 m/s där.
    Mvh
    Ola
    S-46

  • racso

    Medlem
    13 april, 2004 vid 15:48

    Mycket enkelt; är det sol och varmt, sydostlig vind(går igång även på ostsydost) så kan du sätta pengar på att det blir tokbris i klagshamn, särskilt nu på våren kan denna hålla i sig i en vecka eller mer.

    Det räcker med en vind på 5 m/s sydost så kan det blåsa 4.7 och neråt i klagshamn. 4.7/5.3 är vanligast.

    Ofta kan det blåsa ost i långa perioder på våren samtidigt som det är mycket sol, vilket som sagt, kan ge många dagar i följd med hardcore freestyle. kommer igång runt lunch och brukar vara till 5-tiden, ibland längre.

    Hoppas det hjälpte.

    Aloha/Oscar

  • wsurfer

    Medlem
    13 april, 2004 vid 16:50

    Svar på:
    Finns det andra freestyleställen som man kan åka till på relativt säker prognos längs väst eller sydkusten?

    Habo Ljung ligger precis norr om Lomma. Sol och nordvästlig grundvind ger stabil bris där.
    Halvmeter djupt plattvatten och plats till alla.
    /Marcus

  • basse

    Medlem
    14 april, 2004 vid 06:08

    Kul!!
    Nu kan man dra ner till Malmö och surfa en helg också. Låter som att där är riktigt stabilt med vind. Om det är ett gäng från Gbg som planerar att åka så hör av er så hänger vi på.

    Hur är det med boende i bilen där ute vid klubben??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 april, 2004 vid 07:30

    hej surfa till:

    http://www.bodydrag.com/mx2705/index.php?page=20

    där finns de flesta spots, inkl klagshamn!

  • s

    Medlem
    14 april, 2004 vid 10:54

    Ser bra ut! Tackar!
    Nu laddar vi för lite surfaris!

    Vi ses!

    /Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 april, 2004 vid 14:18

    Någon som vet om det blåser i Klagshamn just nu, det blåser syd 9,6 m/s på högbron just nu.

  • sinclair

    Medlem
    14 april, 2004 vid 16:16

    det är fan vindstilla vid höllviken, jag tror inte brisen i klagshamn är så stark att den går av just nu.

  • racso

    Medlem
    14 april, 2004 vid 16:18

    Var ute vid två, tänkte få mig en liten session, men vinden låg för mycket på syd, stundtals över på väst, så det kom aldrig igång riktigt. Möjligtvis behöver det bli någon grad varmare.

    /Oscar W

  • lars_k

    Medlem
    14 april, 2004 vid 16:30

    Kolla Drogden. Den ligger strax utanför Klagshamn:
    http://www.frv.dk/ifm/oceanografi/oceandata/graphs/1040_dk.htm

  • adde

    Medlem
    14 april, 2004 vid 16:44

    Är det inte dags att vi gör en riktig spot-guide över sverige?

    Jag tänker mig en karta över sveriga med överlappande områden alá Foreca. Varje område kan sedan ha ytterligare en nivå över områden med många spots. I db:n kan man ha info om vägbeskrivning (gula sidorna), vindriktningar, våg/freestyle/formula/kite, sand/sten, riggytor, toalett/kiosk/affär/vatten, osv…

    /adde

  • kungdenknege

    Medlem
    14 april, 2004 vid 17:19

    Samt bilder, seglingsrapporter och lite dyl smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 april, 2004 vid 19:40

    Tjena
    Med risk för att vara negativ men realist.

    Ha ingen övertro till Klagshamn. Jag har surfat där under ca 10 års tid och jag håller definitivt med killen som tipsade om att åka dit på ostan och solsken – övriga vindriktningar anser jag dock inte ger mer vind än på andra ställen.

    Som sagt – Klagshamn är bra för freestyle – men det vore trist att lura dit göteborgare med att säga att där är vind i klagshamn när det inte blåser på andra ställen.

    Så är det på ostan – men inte på andra riktningar anser jag.

  • el_duderino

    Medlem
    15 april, 2004 vid 07:52

    Vad tror ni om Klagshamn idag, blåser väl sydost!? Kan det bli någon bris? Har varit där nu några dagar och spanat men någon bris har jág inte stött på!
    Körde från Höllviken imorse och där va väl ganska vindstilla så jag har föga förhoppningar….

    Borde inte Klagshamns vindsurfingsällskap (eller vad dom kallar sig) länka upp sin vindmätare på nätet.. det hade ju varit översjysst

    Sitter för övrigt i lund och skriver på en Matstat uppgift som skulle ha lämnats i för 4 år sen så jag vill ju bara hitta en ursäkt för att smita härifrån!

    HA D BOYS!!!!!!!!!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klagshamn? Freestyle i Skåne?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.