Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

  • Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

    Publicerad av markram på 22 oktober, 2003 vid 08:38

    Klippt ur GP:Publicerad: 2003-10-21

    19-årig draksurfare svårt skadad

    En 19-årig draksurfare skadades allvarligt på Öckerö när han drogs upp på land av sin skärm och kolliderade med en flaggstång.

    19-åringen draksurfade utanför östra Öckerö i går eftermiddag. Cirka klockan 16.20 drogs hans skärm mot land av den nordostliga vinden med en hastighet på 6-8 meter per sekund. Skärmen var fäst i en sele och hans fötter var fastspända i en surfbräda. Han lyckades varken neutralisera skärmen eller lossa selen innan han kolliderade mot en pir och fortsatte upp på land.
    19-åringen fördes med ambulanshelikopter till Sahlgrenska universitetssjukhuset där han vårdades på intensivvårdsavdelningen under kvällen, enligt sjukhusets pressjour.
    Draksurfning är en relativt ung sport i Sverige. Sporten påminner om vindsurfning med skillnaden att en skärm driver surfaren framåt och att brädan mer påminner om en så kallad wakeboard.
    – Det finns en rad säkerhetsåtgärder man bör vidta, säger Henrik Fahlén som arrangerar draksurfkurser längs västkusten. Han fortsätter:
    – Idealet är en bred och öppen sandstrand utan objekt som surfaren riskerar att kollidera med. 6-8 meter per sekund är relativt stark vind att draksurfa i.
    Draksurfning benämns även med kitesurfing.
    19-åringen är bosatt i Varberg.
    JOHAN BOSTRÖM

    031-62 47 71 johan.bostrom@gp.se

    Till sidans början

    anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 19 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • s

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:22

    Stackars sate!

    Det är ju inte första gången det händer dock! I Varberg var det en (känd men jag vill inte gå ut med hans namn i detta forum) drakseglare som drogs upp på land. Draken drog ner Ulf Larssons flagstång innan den fastnade i högspänningsledningarna för tåget! De hade precis kapat tampar och fått bort draken från luftledningarna – då kom X2000 farande!

    Men det jag slås av då jag läser artikeln:
    – Finns det ingen möjlighet att släppa taget?
    – Kan han inte styra?
    – Är 6-8m/s stark vind?
    – Och till sist Fahléns uttalande: “Idealet är en bred och öppen sandstrand utan objekt som surfaren riskerar att kollidera med.” Ehhh…. Är det inte på vattnet du skall draksegla?

    Peace!

    /Staffan

  • marra

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:34

    frown.gif inte kul när någon skadas….
    jag har en kompis som ska börja kitesurfa (han har inte vindsurfat tidigare) men han pratar en del om att han har hört folk som just dragits upp på stranden, flugit in i träd mm, men jag försöker alltid lugna honom med att det inte är så farligt.. att man alltid (trodde jag i alla fall) kan skota ut som på vindsurfing för att släppa ut vinden ur draken, eller i värsta fall släppa allt.. mm…

    .. men nu vet jag inte… kan man inte det kanske?
    vi ska segla offshore på västkusten idag… kul om min kitepolare kommer till danmark…
    smirk.gif

  • adde

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:44

    Några av mina fd surfpolare har konverterat till kite, jag har varit med och sett dem utvecklas och jag måste säga att man kan bli imponerande bra på bara ett år – svårt att se denna progress hos en vindsurfare.

    Nåja, de gånger jag varit med och det INTE hänt något oplanerat kan jag räkna på ena handens tumme, och enligt dem själva har jag missat de riktigt saftiga krascherna… Det är iofs inte alltid så värst farliga tillbud (inte som denna på Öckerö, eller boxaren i trädet i Habo), men endel rätt så långa bodydrags (exvis över stranden på Bunkers i klittan, eller över ett lass surfprylar i V-berg – 30 cm reva i våtdräkten, av en fena…) eller en halvtimmes promenad tillbaka.

    /adde

  • xavier

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 12:34

    Att släppa taget
    Vissa kör med en hängseletamp till bommen och leash till den samma för att kunna släppa bommen utan att kiten flyger iväg, utan bara tappar kraften. Men detta gör att de inte kan göra många trick då det är risk att trassla in sig i leashen.

    Ett annat alternativ är då en karbinhake med swivel mellan sele och hängseletamp. Dessa göra att man fritt kan rotera bommen i förhållande till selen (och kroppen) men det är svårare att “kroka ur” då karbinhaken måste öppnas.

    Att skota ut
    Det finns 2-linors och 4-linors kite. Den senare har en anordning för att kunna justera kraften i draken. Man kan likna det vid att ha skothanden fastsatt vid en position på bommen i vindsurfing. Man kan bara justera inom vissa gränser, inte släppa trycket helt.

    Kraftiga vindar
    Kitare rör sig i ett annat vindregister än vindsurfare 6-8 m/s är (vad jag förstår) normala vindar, snarare är det så att för de duktiga seglarna ligger övre gränsen närmare 12-13 m/s.

    Någon som känner sig manad att korrigera?

  • sinclair

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 13:01

    Vad tyckte Uffe om att man fällde hans flaggstång så brutalt?

  • ola_p

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 13:12

    Sen var det väl nån i habo(?) som nästan slog ihjäl sig på en betongpelare…
    Verkar vara en farlig sport det där…

  • stebe

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 13:57

    Vad som är mycket vind för en kitare beror helt på hur stor drake du har det finns allt mellan 2-3m^2 upp till 25m^2 så det går att köra iallt från 3m/s till 20-25m/s. Stordrake mycket vind är den farliga kombinationen.
    För en nybörjare rekomenderas lite större drake i mindre vind då blir det lite mer kontrollerat..

    Ursäkta intrånget men jag tentapluggar så då läser jag även windsurfen för att slå ihjäl lite tid.. smirk.gif

  • s

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:31

    Drakseglaren (eller skall vi säga flygaren…) fick skamset komma tillbaka till Uffe och gjuta ett nytt betongfundament och montera flagstången några dagar senare. Uffe skrattade nog mest 😉

    /Staffan

  • eriksson

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:42

    Ajfan! frown.gif
    ingen som vet hur han mår?

  • kalabra

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 14:52

    Tjena Staffan!
    Du missade en schysst fest i lördags har dock filmat en del så vi tillfälle så kan du få garva åt oss 70-talister.

    Kiterna har ofta en quick realese så man kan “nödfälla” kiten. Det går att styra men när det hettar till så hinner man inte, kiten har ju en viss tröghet och beroende på var den befinner sig så kan man faktiskt öka kraften genom att styra den. 6-8m/s är enligt mig optimala förhållanden men enligt obekräftade uppgifter så var det byigt vind och det är inte särskilt kul då kiten kan bli rätt orolig.

    Tror att den snusförnuftiga sensmoralen i detta är att man skall inte hamna i en situation när det håller på att gå åt pipan (som med allt annat) och om det ändå gör det så är det bra att vara i Björkäng…lite folk och gott om plats och relativt långgrunt.
    Tror att Fahlén menar det.

    Hoppas på vind i helgen så kanske det blir lite filmat, MC är taggad i vanlig ordning!!

    Ha dé

  • thelee

    Medlem
    22 oktober, 2003 vid 16:10

    Handlar det inte om, som i så många andra fall att känna sina begränsingar tex när man kör bil för fort. Jag som nybörjar surfare kommer tex inte att haka fast selen och ge mig ut i 20 sekund/m med ett 10 kvadrat. Hur som hälls får vi hoppas att han tillfrisknar snabbt och komplett.

    Ps: Stebe jag lider med dig, gör det samma själv, på fredag är det tentadax.

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 07:36

    Jag vill verkligen inte vara den som målar upp saker och ting värre än vad de är och det gäller ju att ta uppgifter på nätet med en rejäl näve salt…

    Men det är ju rätt så ruggiga olyckor man läser om när det gäller kite-surfing. Hoppas verkligen att killen inte är alltför illa däran!

    Av de dödsolyckor jag känner till så har ju flera drabbat rätt så duktiga katare (instruktörer, proffs) vilket är oroväckande. Ibland har jag funtat på att testa kiting, men avvaktar nog tills säkerheten är lite bättre… Kalla mig kycklign…Att bli släpad upp på land efter en kite känns inte särskilt lockande alls. Och upp mot högspänningsledningar och X2000 är ju ett hyggligt oroande scenario.

    Vill bara påpeka att jag INTE har något emot kiting och kitare (tycker tvärtom att sporten är klart läcker), men att de nog behöver tänka till lite mer än oss vindsurfare på förhållanden och andra som är ute på vattnet eftersom sporten helt enkelt verkar kräva mer utrymme och större säkerhetsmarginaler än många andra vattensporter.

  • kalabra

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 08:03

    Jag förstår din oro och jag har känt likadant. Att kita är en riktigt skön känsla, hoppen som går att göra är obeskrivliga. Men i början skall man inte bara ha respekt för kiten man skall i princip vara rädd för den. Den kan dra med flera hundra kilos kraft men jag hävdar med en dåres envishet att så länge man tänker efter och vet var man har sina QR handtag så skall det inte behövas olyckor.
    Man behöver inte vara raket forskare för att inse att kita i närheten av stenar pirar och andra otrevligheter är förenat med risker.
    Håller man sig till bra stränder med öppna ytor så skall olyckor kunna undvikas. Hjälm verkar för övrigt vara klart underskattat hos kitesurfare. De kurser som anordnas lägger stor fokus på säkerhet. Skräckexemplen på nybörjarverksamhet är att låta polaren testa kiten mitt i badsäsongen på folktätaste stranden….
    Jag tycker du skall prova du kommer inte att ångra dig, när jag inte planar med min 6.1 och 90L brädan har jag riktigt bar tryck i kiten. Har fördubblat antalet dagar på vattnet sedan jag började kita, att sedan utvecklingskurvan är mer uppåtgående än hos vindsurfingen har inte gjort det hela sämre.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 08:23

    Kitesurfing är en ACTION sport, olyckor och tillbud av olika slag inträffar vilket alla som sysslar med sporten är medvetna om. Man kan bara beklaga det inträffade och hoppas att det var en ren olyckshändelse och inte beroende på fallerande material eller dylikt. Vill också påpeka att en hel del olyckor sker i Windsurf (jag utövar båda), en del även med dödlig utgång exempelvis som i Danmark förra året. Dock är det så att kitesurf är betydligt mer explosivt, med de fördelar och nackdelar det innebär, än att åka runt på plattvatten med windsurf prylar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 08:54

    Det är väl bara att bryta ihop och komma igen.
    Lite harv får man ju räkna med!
    Tobbe

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.