Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klitmöller/Hanstholm

  • Klitmöller/Hanstholm

    Publicerad av oden031 på 17 juli, 2013 vid 10:50

    Det sägs att det ofta blåser mer än vad prognosen säger där. Hur väl stämmer detta?
    Någon som har erfarenhet av detta och kan kan ge tips? Som när DMI visar en prognos på V-NV 11-14, är det bra då,(som en ok dag i Apelviken med lite ramper osv) eller ska den helst visa 14-17?
    Kan man annars räkna med att det är lite vågor så att man kan plocka fram vågsurfbrädan och leka lite ändå?

    rrd svarade 10 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • rrd

    Medlem
    17 juli, 2013 vid 12:07

    Hej, Jag skulle inte säga att det är så, att det blåser mer än vad prognosen säger, men det kan vara lite svårt att tyda prognoser då området ligger i gränsområdet mellan Fiskebankarna o Skagerack. Många lågtryck ger vind där som inte orkar in till vår svenska kust. Men kolla DMIs bilder. Vi har just kommit hem från några fina dagar med 4.2 , 5.0 och 5.3-segling i Klitmöller och Hanstholm/Fiskfabriken.

    Masthöga vågor o sideshore, men samtidigt lite brutala förhållanden o lätt att tappa grejerna i en spolning o starka strömmar, viktigt att läsa vågorna och ha rätt storlek på bräda o segel, dvs inte för litet.

    Mycket vågsurf i Klittis, vågorna ligger kvar länge o kommer ibland in från oväder långt ute.

    Jag räknade till över 100 bilar/bussar/husbilar i Hanstholm 80% tyskar men funkade ganska bra på vattnet ändå.

    På vattnet såg jag en tysk med F2 Starlit Wave med North Ezzy Wave precis som när vi seglade där 1989, nostalgi…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Klitmöller/Hanstholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.