Hej Lena, vi var i Klitmöller för nån vecka sedan. I själva Klitmöller ska man bara segla om man har hyfsad erfarenhet av vågor, så länge det blåser sydvästvind, för då blir det rätt stora vågor som bryter, vilket kan vara ödesdigert för en nybörjare. Men vill man köra lite mindre vågor som är snällare och inte lika kaotiska, så kan man köra upp till Vigsö, 6km från Hanstholm och ca 2 mil från Klitmöller. Enda nackdelen där är att det är rätt strömt just inne vid stranden, men när man väl tagit sig ut är det lugnt.
Det blåste bra när vi var där hela veckan, ca 15 – 17 m/s första dan och lite lugnare sen, men alltid bra. En dag delade vi på oss så några körde vid den lilla sjön som ligger 5 km in, då visade det sig att dom kört 4.7 där hela dagen medan jag kört 6.0 ute vid havet, alltså hade det blåst betydligt hårdare på sjön av nån märklig anledning, men så kan det alltså bli. Sjön är dock supertrevlig med enbart sandbotten, inga stenar, gräsytor för riggning, midjedjupt vatten ända ut, nästan som att segla i en bassäng.
När det gäller boende så bor de flesta i husbil på parkeringen vi surfstället i kKlitmöller, dvs vid rökeriet. Det finns även en camping som vi bodde på en natt, jag tror det kostade 50-60:- per person nånting per natt och då hade vi en folkabuss oxå med förtält.
Slutligen kan jag bara säga att Dunkerbeck har ju Klitmöller som ett av sina 5 favvoställen, och det kan man förstå! Det är inte sista gången som dom sett oss där kan jag lova! /surf on