Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knäbrace!!?

  • Knäbrace!!?

    Publicerad av nundy på 10 januari, 2010 vid 18:37

    Får ansluta mig till skaran med korsbandsskada i knäet.. Sista dagen i cape town, sista åket. På länge.
    Så istället för att vara i alperna och pumpa puder får man nöja sig med rehab fram tills operation i vår någon gång.. och sen ännu mer rehab.

    Så till frågan, vad har ni för erfarenheter av olika knä-braces? Har sett på Ossür’s pro-sport. Kostar flis men kanske landstinget kan hjälpa till…. dela gärna med er med era erfarenheter! Jag måste aktivera mig så snabbt som möjligt till varje pris 🙂

    pepa svarade 14 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • sourra

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 09:45

    Össur cti är grymt bra grejer. Tummen upp för den! Om Landstinget snålar kan du köpa den till bra pris på kneeshop.com

  • pepa

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 09:57

    Jävla flyt att man inte kan svara på denna fråga. Nu tar jag i trä. Eller fanér kanske det är. Jaja, hoppas det löser sig på bästa vis för dig och din hälsa!

  • zilversurfarn

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 11:14

    En sån här kanske? http://www.donjoy.se, kolla även skadebutiken.se, de har Vulkan o nåt annat märke som är mer medicinskt inriktat kommer inte ihåg vad det heter.12.jpg

  • sala

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 11:34

    jag kör össur cti, helnöjd! Dyrt ja, men jvligt bra!

  • nundy

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 12:02

    Nice… Ni som kör Össur, har ni custom modellen eller OTS?

  • sala

    Medlem
    11 januari, 2010 vid 13:04
    nundy;594700 wrote:
    Nice… Ni som kör Össur, har ni custom modellen eller OTS?

    ots pro sport utan pcl!

  • nicolai

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 10:08

    Jag har varit i kontakt med Össur i sverige. Dom har folk som kan mäta ditt ben och göra en CTI Custom. Om du kollar alla wake proffs som kör med kneebrace har dom CTI custom, så jag antar att det är dom bästa.
    kostar runt 8500 sek. jag Skall göra en sån. Den jag har nu är gjort på orthopäden på Salhgrenska. typ 10000 kr och jag är inte nöjd med den.
    ossur.com välj Sverige och maila.

  • langens_kite

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 16:20

    Träna och försök försiktigt utan, inte säkert att du behöver något.
    Då du blivit undersökt av ditt landsting och de har beslutat att det blir operation men har lång väntetid har du rätt till “eget val”.
    Du kan välja operation i annat län med kortare väntetid, men du måste stå alla omkostnader själv som tex resa…..
    Har en kompis som är ortoped som säger att många använder dena typ av skydd utan att behöva.
    De skadar inte direkt,men du tränar inte den delen av kroppen heller på rätt sätt och blir på det sättet beroende av skyddet i framtiden.

  • sourra

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 18:52

    Den ger en extra trygghetskänsla när man kör och saknar man stabilitet i benet är det helt klockrent att ha.

  • nundy

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 01:20

    Landstinget betalade en CTI pro sport OTS åt mig som sitter som gjutet (custom kostar mer än det dubbla ca 20 000:-). Det är ingen idé att gjuta en custom nu då mina muskler kommer bli betydligt större snart efter all rehab och OTS satt riktigt bra ändå:)

    Är medveten om att det är viktigt att träna stabiliserande muskulatur, något som jag redan börjat med, såklart utan ortos. Skyddet kommer jag ha nu den första tiden för att hindra att slå upp det inre sidoligamentet som fick sig en rejäl kyss i samma smäll samt när jag återgår till andra aktiviteter den första tiden efter ev operation.

    För övrigt har jag läst en del litteratur och fördjupat mig en del i rehab/operations strategier. Eftersom jag förstått att det är en del som råkat ut för liknande skador här så kan jag dela med mig av några punkter!

    – gå till sjukgymnast tidigt för att snabbt komma igång med rörelseträning och styrka/balans
    – låt knäet vila mellan passen, håll uppe sträckförmågan!
    – se till att bli opererad av någon som gör så många operationer per år som möjligt!
    – Forskning tyder på att tidig återgång till idrott kan vara relaterad till ledgiktsutveckling på mellanlång till lång sikt. Med tidig återgång menas att man går tillbaka till påfrestande aktivitet inom ca 12-18 månader efter skadan. Under själva olyckshändelsen kan även brosket i knäleden skadas. Brosk tar väldigt lång tid att läka och för tidig återgång till aktivitet kan störa läkningsprocessen och öka risken för ledgikt på sikt!

    Framförallt, alla som håller på med wakestyleåkning med hårda platta landningar:
    – köp ett gymkort och stärk benmusklerna och träna balans för att hindra att det händer!! Förebyggning….

    Nu blev det någon sorts faktaruta det här men tror inte att många förstår hur pass allvarliga dessa skador är och därmed vikten av den förebyggande träningen…

    Läs mer på http://nya.simf.se/index.php?option=com_rokdownloads&view=file&task=download&id=183%3Anr-3-2008&Itemid=311

  • pepa

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 08:16

    Har aldrig haft rejäla problem med knäna men har ändå mer eller mindre medvetet inte åkt nånstans i höst och istället bara kört knäövningar på gymet i förebyggande syfte. Nu har jag snökajtsäsongen precis runt hörnet och återkommer med hur de tunga landningarna känns i jämförelse med innan träning. Känner mig iaf sjukt pigg i benen 🙂

  • neven

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 08:27

    Jag hade en CTI och tyckte att det fungerade bra första tiden efter återkomst till någon slags sportaktivitet. Min bror är ortoped med specilisering på sportskador hos axlar och knän och har opererat på en hel del proffsidrottare som vill komma tillbaka så fort det går.

    Han säger att bracen är ett bra stöd i början men att den inte kommer att stå för om det går riktigt snett. Forskningen tyder på att bracen har till stor del en psykologiskt funktion för att idrottaren skall komma tillbaka medan det faktiska skyddet efteråt är diskuterat.

    Nundy har många bra poänger. Några tillägg:
    *Se till att få tillbaka full utsträckning och full böjning så snart som möjligt efter operation. Om det inte är tillbaka inom säg 12 veckor så kommer det inte tillbaka nånsin.
    *Gör som sjukgymnasten säger
    *Återkom till sport när du har ca 80% av muskelstyrka tillbaka i det skadade benet

    Sen kan många säga att “jag kom tillabka efter 3 månader” osvosv och visst kan man kanske det men risken att det händer något är mycket högre och det känns väldigt onödigt att riskera en ny skada och kanske ytterligare skador. Förutom det så kan knät slitas så att man får artrot i knät om 5-10år…

  • rydstrom

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 09:33

    är det inte så att dessa skydd bara stärker vid ledbandsskador? så har man meniskskada så finns det stor risk att den förvärras och kan ge benmärgsödem?

  • aka_kalle

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 09:47

    bracen har redan räddat martins knä ett par gånger här nere nu så köp om du vill kunna kita!

  • nundy

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 10:46
    Rydstrom;595011 wrote:
    är det inte så att dessa skydd bara stärker vid ledbandsskador? så har man meniskskada så finns det stor risk att den förvärras och kan ge benmärgsödem?

    De stabiliserar i samtliga riktningar vilket hjälper ledbanden och korsbanden. De är rotationsstabiliserande vilket skulle hjälpa mot att få en ny meniskskada men det blir knappast symtomlindrande om man har besvär av en menisk då man fortfarande har samma tryck på den vid belastning.

    Benmärgsödem får man oftast i samband med den stora smällen när allt går sönder och den sitter kvar under längre tid. Det forskas just nu på om bennmärgsödem som ses på MR kan representera en riskfaktor för att utveckla artros. Ju större kraft i smällen, desto mer benmärgsödem.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Knäbrace!!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.