• Knäskada

    Publicerad av smellslikeroses på 6 juni, 2012 vid 17:54

    Så har det skett. Sträckte benet på något sätt när jag landade efter ett hopp i en kabelwakepark. Gjorde ganska ont men det försvann relativt fort så jag fortsatte att åka – kanske inte så smart nu i efterhand. Knät svullande upp på kvällen och jag fick halta mig fram i fortsättningen. Gick till vårdcentralen som skickade hem mig med stödbandage och antiinfammatoriskt. Sedan några dagar tillbaka har jag börjat använda kryckor för jag kan knappt böja eller sträcka ut på benet. Gör inte ont över huvud taget men knät känns instabilt och är fortfarande lite svullet. Ska till vårdcentralen imorgon igen och begära att de verkligen gör en ordentlig utredning för att nu börjar jag bli orolig på allvar. Lutar nästan åt att det är en korsbandsskada eller? Någon som har varit med om något liknande (min själ gråter när det verkar som att det blir sjukgymnastik och ingen kite på i alla fall ett halvår ifall det är korsbandet…) 🙁

    gadget svarade 11 år, 11 månader sedan 16 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • pepa

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 19:57

    Det kan vara precis vad som helst i knät som är knas för dig. Med största säkerhet får du lite generella rehabövningar i väntan på skelettröntgen, allmänläkarens/sjukgymnastens utlåtande, remiss till ortoped, minst några veckors väntan på att ortopeden kontaktar dig, ortopedens utlåtande, magnetröntgen och sedan antingen operation eller mer rehab. Jag flyter för tillfället omkring planlöst i havet mellan allmänläkare och ortoped. Men kör de där små rehabövningarna du får även om de känns fjantiga, det kan hjälpa rörligheten väldigt mycket i längden. De är i stort sett bara designade för att få bra blodcirkulation genom knät. Krya på sig!

  • virena

    Medlem
    6 juni, 2012 vid 21:52

    Skall själv till sjukgymnasten imorgon med 2 knän, 2 axlar och 1 senfäste mot rumpan:grin:

    Hoppas att det bättrar sig snart för dig. Även om det är korsbandet behöver det inte betyda att det inte går att kita. Jag pajade det inte helt, men fick det delvis avslitet och microfrakturer i knäskålen och lite annat jox, men körde på ändå. Lite fegare blev man väl att det skulle vridas för mycket då det var väldigt instabilt, men självaste smärtan vänjer man sig vid ganska snabbt. Försök att ta det lite lugnt om du kan, men att bygga upp musklerna runt om kring är viktigt och få till blodgenomströmning så att det läker snabbare.
    Lycka till:) vi kanske kan köra rehab ihop:)

  • ryden

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 09:26
    smellslikeroses;690435 wrote:
    Så har det skett. Sträckte benet på något sätt när jag landade efter ett hopp i en kabelwakepark. Gjorde ganska ont men det försvann relativt fort så jag fortsatte att åka – kanske inte så smart nu i efterhand. Knät svullande upp på kvällen och jag fick halta mig fram i fortsättningen. Gick till vårdcentralen som skickade hem mig med stödbandage och antiinfammatoriskt. Sedan några dagar tillbaka har jag börjat använda kryckor för jag kan knappt böja eller sträcka ut på benet. Gör inte ont över huvud taget men knät känns instabilt och är fortfarande lite svullet. Ska till vårdcentralen imorgon igen och begära att de verkligen gör en ordentlig utredning för att nu börjar jag bli orolig på allvar. Lutar nästan åt att det är en korsbandsskada eller? Någon som har varit med om något liknande (min själ gråter när det verkar som att det blir sjukgymnastik och ingen kite på i alla fall ett halvår ifall det är korsbandet…) 🙁

    Låter precis som när jag vrickade knät och fick en sträckning i korsbandet.
    Kunde gå till en början, men senare under dagen svällde det upp och tillslut kunde jag inte röra knät alls. Gick till doktorn, fick bandage och hoppade kryckor två veckor. Sen fick jag börja stretcha och idag är det helt återställt utan känningar. Viktigt att du verkligen försöker tänja lite varje dag och sträcka ut knät, korsbanden brukar draihop sig när dom är låst i ett läge och det tar ett tag att få till. Tror jag var bra igen efter 1-2 månader.

  • gadget

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 10:06

    Bättre att skada sig ordentligt så får man hjälp snabbt! 😀

    https://vimeo.com/42611661

  • snygging

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 11:27

    Ajaja jag lider med er! 🙁
    Peppar peppar så kör man som en gubbe med lite risker… tror jag haha 🙂

  • smellslikeroses

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 13:45

    Tack för era svar! Känns gott att få lite hopp om att det ordnar upp sig, även fast sommaren är kitemässigt förstörd… Kul att jag kommer att få ta studenten i kryckor också!

    Var hos läkaren idag och de misstänker att korsbandet är uttänjt, ska till en ortoped om någon vecka (förhoppningsvis) så får se vad de säger. Röntgen visade ingenting! Ska till sjukgymnasten på tisdag men inga rehabövningar hemskickade tyvärr innan dess även fast jag frågade… verkar skumt då jag vet att det är viktigt att man börjar belasta benet på en gång. Har skrivit ut lite övningar från internet så får väl gå på dom!

  • discoikungshamn

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:15

    Förmodligen vill de att du inte heller ska överanstränga knät så att det blir svullet igen, om det blir svullet så kommer det vara svårare att undersöka detta. Jag har pajat mitt korsband helt så det var så för mig iaf. Men det var typ 15 år sedan så det är lite svårt att komma ihåg allt.

  • pepa

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 14:33

    Ja svullnad och/eller smärta efter övningarna tyder på för hård belastning. FÖrresten visar vanlig röntgen aldrig ledbandsskador (såsom korsband), de gör de bara för att det är standard procedure för att man skall kunna gå vidare. Om ortopeden misstänker korsband blir det förmodligen tranceröntgen (magnet) och där ser man allt. Lycka till!

  • mjersen

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 17:55

    regel nr 1: skit i wake, man går isönder och förlorar kitedagar…
    regel nr 2: se till att komma till bra ortopeder / sjukgym. jag fick 4-5 olika prognoser av olika läkare som sa att allt va frid o fröjd, den sista “riktiga” ortopeden kände på knät i ca 10sek o konstaterade att korsbandet var av. vilket det oxå var.

    Ena sa ligg still rör dig inte, nästa sa belsta så mycket du kan.. meck med knä

  • plattvatten

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 19:50
    mjersen;690537 wrote:
    regel nr 1: skit i wake, man går isönder och förlorar kitedagar…
    regel nr 2: se till att komma till bra ortopeder / sjukgym. jag fick 4-5 olika prognoser av olika läkare som sa att allt va frid o fröjd, den sista “riktiga” ortopeden kände på knät i ca 10sek o konstaterade att korsbandet var av. vilket det oxå var.

    Ena sa ligg still rör dig inte, nästa sa belsta så mycket du kan.. meck med knä

    Vila och ta det lugnt forsta tiden, sedan e det squats (knaboj) med ratt teknik som galler, oka vikten lite varje gang. Stronglift.com folj detta program 3 ganger i veckan och din halsa kommer att blir battre.
    Slarva inte med tekniken bara!

  • kronaldo

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 17:57
    smellslikeroses;690513 wrote:
    Tack för era svar! Känns gott att få lite hopp om att det ordnar upp sig, även fast sommaren är kitemässigt förstörd… Kul att jag kommer att få ta studenten i kryckor också!

    Var hos läkaren idag och de misstänker att korsbandet är uttänjt, ska till en ortoped om någon vecka (förhoppningsvis) så får se vad de säger. Röntgen visade ingenting! Ska till sjukgymnasten på tisdag men inga rehabövningar hemskickade tyvärr innan dess även fast jag frågade… verkar skumt då jag vet att det är viktigt att man börjar belasta benet på en gång. Har skrivit ut lite övningar från internet så får väl gå på dom!

    Fifan va gött! Jag körde också studenten på kryckor efter att ha w-surfat i kuling dagen innan balen. Puman hade kollat kläder ett halvår inför baldagen, hon trodde jag drev och la på luren när jag ringde henne 21.00. Så kan det gå!

    Hur som helst, jag hade skitkul trots att jag hade kryckor på studenten – och tjejen fick dansa bal med en annan jäkel. Varenda jävel kommer tycka synd om dig och det blir nog mycket gratisshottar 😉 Krya på dig!

  • tobbekite

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 07:27

    Ni som läser här och fortfarande har hela knän: ta lärdom och se till att grundträna ordentligt samt ha respekt för vattnet, det kan också bli hårt ibland. När problemen väl börjat så kan det bli långdraget.

    Dras själv med en knäskada jag drog på mig för 1½ år sedan. Ingen speciell krasch, utan musklerna orkade nog helt enkelt inte hålla emot efter 2 heldagars surf. Tog nästan 1 år innan jag fick en riktig diagnos, på mitt 3:e besök hos ortopeden och flera besök hos sjukgymnasten.
    I mitt fall är det en kronisk broskskada. Kan idag vara aktiv till en viss gräns, men kan inte gå för fullt. Får nöja mig med fram-och-tillbaka surf för tillfället.

    Om du inte känner dig nöjd eller övertygad efter utlåtandet hos sjukgymnast/ortoped/whatever så är mitt råd att söka vidare, kräva second opinion. Precis som mjersen skrev så kan det bli helt olika diagnoser och rekommendationer beroende på vem du hamnar hos.
    Och fuska inte med rehabträningen och ha inte för bråttom tillbaka, det straffar sig. Ta det lugnt och gör små förändringar i belastning när du börjar träna igen.

  • wakenils

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 20:27

    skaffa privatförsäkring så ni kan magnetröntga samma vecka… lätt värt det
    det hör till att ha ont i knäna, o klart man ska åka kabel!! se till att ha fart i landningarna bara, då kan man köra stort
    kör rehab regelbundet, fuskar man slår det tillbaka

  • bahtra

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 21:10

    Nils förslag om privatförsäkring är inte alls dumt!
    Sabbat både hälsena och knä och fick också ett första utlåtande att prova belast knäet i två veckor med smärtstillande, ett andra bedömning på Ortho center resulterade i magnet röntgen och akut operation för knäet.
    Ortho center i göteborg har fixat till det bra! när man vaknade upp fick man numret till rehab och order att infinna sig tre dagar senare. Fick ett riktigt tungt program att jobba igenom på IFK kliniken anpassat runt den sport jag då var aktiv inom med löpande uppföljningar, så det gick inte att fuska sig igenom helt enkelt. Sen dess har det vart regelbunden rehab.

    Lycka till!

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 08:26
    bahtra;690877 wrote:
    Nils förslag om privatförsäkring är inte alls dumt!
    Sabbat både hälsena och knä och fick också ett första utlåtande att prova belast knäet i två veckor med smärtstillande, ett andra bedömning på Ortho center resulterade i magnet röntgen och akut operation för knäet.
    Ortho center i göteborg har fixat till det bra! när man vaknade upp fick man numret till rehab och order att infinna sig tre dagar senare. Fick ett riktigt tungt program att jobba igenom på IFK kliniken anpassat runt den sport jag då var aktiv inom med löpande uppföljningar, så det gick inte att fuska sig igenom helt enkelt. Sen dess har det vart regelbunden rehab.

    Lycka till!

    Har du eller någon annan bra träningsprogram för knäna..
    Kan vara bra i förebyggande syfte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.