Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

  • Köldterapi eller frosseri i galenskap?

    Publicerad av Aquario på 14 oktober, 2012 vid 17:46

    Nu börjar den kalla årstiden närma sig då många tvingar på sig tjocka vantar med kramp i underarmar som följd. En del har kanske till och med tagit till en tjock dykardräkt för att förlänga säsongen en aning och accepterat känslan av att vara smidig som en elefant.

    Själv har jag låtit mig inspireras av världsrekordhållaren i köldtålighet, Wim Hof som bland annat medverkat i SVT’s Vetenskapens Värld simmandes bland isflak, till synes helt oberörd i 15 minuter.

    http://youtu.be/XUQwFZ_xFdM

    Efter att ha läst boken ”Becoming the Iceman”, beslöt jag mig en kall marsdag 2011 för att testa vinterbad för första gången i mitt liv. Vattentemperaturen var endast 4 grader och jag lyckades uthärda några minuter genom att slappna av, dra djupa långsamma andetag och trampa vatten.

    Med köldterapi tränas blodkärlens förmåga att expandera och dra ihop sig, vilket effektiviserar kroppens egen temperaturreglerande förmåga. Genom att utsätta sig för extrem kyla under kort tid verkar kroppen försättas i ett genetiskt inprogrammerat överlevnadstillstånd, så det gäller att lyssna på sin kropp och veta när det är dags att avsluta. Som belöning efter fullbordad nedkylning frigörs ämnen som framkallar ett intensivt men kortvarigt lyckorus.

    Andningsteknik är ett förvånansvärt enkelt sätt att ta kontroll över chocken av att utsätta sig för snabb och obarmhärtig nedkylning. Eftersom lungorna är kroppens egen värmeväxlare är det ganska logiskt att man genom att sänka andningstakten även sparar på värmen. En bra övning är att andas in och ut med med långa djupa andetag och försöka tömma och fylla lungorna så mycket det går vid ut- och inandning tills man känner sig bra syresatt. Vid var sjunde utandning gör man uppehåll så länge som möjligt, fyller sedan lungorna maximalt och gör uppehåll så länge som möjligt. Den här övningen ger en värmande känsla om man befinner sig i normal rumstemperatur.

    Det går bra att träna köldtålighet även om det inte är vinter. Avsluta varje dusch med att vrida över till enbart kallvatten, blunda, slappna av och andas med djupa långa andetag. Spolar man huvud och nacke en stund kan man framkalla en reaktion som är snarlik den vid vinterbad, en pirrande känsla i blodkärlen som börjar i händerna. Tro det eller ej men man kan faktiskt bli varm av att duscha kallt.

    Köldtålighet för händer och fötter kan man träna upp med iskalla hand- och fotbad. Allt som behövs är fryst vatten i några glasspaket eller vanliga kylklampar, en lagom stor murarbalja, lite kallt kranvatten och ett stort mått viljestyrka. Kombinera gärna fot- och handbad med ovan nämnda andningsövningar. Överdriv inte, smärta kan uthärdas men om känseln börjar försvinna är det dags att avbryta. En annan variant på detta kan vara att ta av sig löparskorna en vintermorgon med nyfallen snö och springa sista kilometern barfota.

    Härmed är det inte sagt att man aldrig kommer att frysa om man ägnar sig åt regelbunden köldterapi, men man kommer definitivt att öka sin tolerans mot kyla, förlänga exponeringstiden betydligt samt minska risken för köldskador genom bättre blodcirkulation.

    Frivillig hypotermisk självspäkelse är naturligtvis inget att rekommendera för överviktiga kedjerökare med några strokes i bagaget, men säkert en helt ofarlig hälsokick för de flesta.

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=237&pictureid=1520&thumb=0[/IMG][IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=237&pictureid=1519&thumb=0[/IMG]

    Aquario svarade 11 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • ola-h

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 22:11

    Intressanta tips. Med notoriskt lättfrusna fötter och händer kanske det kan vara värt att testa.

  • electric

    Medlem
    14 oktober, 2012 vid 22:12

    Jag tror säkert att det går att lära sig att uthärda kyla. Men jag tror absolut inte att det är bra att utsätta sig för detta, i alla fall inte händer och fötter – som ju är de som man verkligen behöver hålla varma och därför måste se till att de “håller” i längden. Kroppen är det ju mindre problem med, i alla fall vid vindsurfing i trakter (läs: Stockholmstrakten) där man inte hela tiden blir spolad.

    Jag har själv genom att utsätta mina fötter för kyla alltför många gånger (mest pga vindsurfing men även skidåkning mm, ibland på gränsen till förfrysning) under årens lopp gjort dem onormalt köldkänsliga. Och det har skett utan egentlig smärta.

    Som följd måste jag numera vara extremt försiktig och verkligen se till att hålla dem varma – annars börjar det göra ont, och de domnar mycket lätt. Dj-igt obehagligt, milt sagt! Jag kör numera alltid med 7 mm dojor. Det borde jag naturligtvis gjort höst/vinter/vår ända från det jag började vindsurfa för 25 år sedan. Men då var det tunna dojor som gällde – vilket alltså straffar sig nu.

    Jag blir numera helt förtvivlad när jag ser yngre surfare köra med sommardojjor på hösten/våren, ja t o m barfota! Visst funkar det ett antal år – men sedan då! För mig funkade det i två decennier – men vem vill inte hålla på längre än så! Slutsats: Experimentera inte med fötterna! Håll dem ordentligt varma – med bra dojjor! (Och varför lära sig uthärda kyla ö h t – när man kan skydda sig istället! Utan risk för framtida men!).

    /Lars

  • fiskmat

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 10:00

    Intressant.

    Kommentar 1: Man är bra mycket smidigare än en elefant med tjock dykardräkt (=torrdräkt gissar jag?) Skaltorrdräkt är riktigt bra grejer, varm, smidig, lätt att ta av & på. Nästan så man längtar till vintersäsongen.

    Kommentar 2: Tveksam till idén att härda sig med köldbad etc. Kör anekdotisk bevisföring här – min morfar härjade runt på Grönland med hundspann i sin ungdom. Efter att ha behövt trassla ut knutar i hundarnas linor en väldans massa gånger blev hans händer så småningom permanent skadade. Tappade känseln, tålde ingen kyla alls. En bra sak var dock att han lärde sig överleva långa perioder i arktiskt klimat utan dasspapper. Men det är en helt annan story.

    Å andra sidan är väl norrlänningar och finländare kända för att kunna uthärda kyla utan problem så det ligger säkert nåt i det. Men jag kommer fortsätta att köra säkert och ta på mig min torris.

  • henryk

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 13:19

    Apropå Galenskap 🙂
    Minns denna tråd som ju mest handlar om hur vår utrustning tål kyla….
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47026&highlight=sublimering
    Citat från inlägg längre ner i tråden av legendariske Rasmus W som man ju saknar här på konfen
    (nästa bara slusken bjuder på inlägg som får en att garva numera…)
    “Å andra sidan finns ett fenomen som arbetar emot den effekten: sublimering, dvs fastövergång direkt från fast form till gas. Jag skrev att det man ska akta sig för är instängd fukt, och det beror på att blöta saker faktiskt “torkar” även i minusgrader. Jag brukade själv testa det genom att ge mig ut och cykla nyduschad och barhuvad i 10-15 minusgrader. Efter hundra meters cyklande var hela kalufsen en isklump, efter ett par kilometer var håret alldeles torrt. En föreläsare berättade att han föräldrar hängde tvätt utomhus i -40 och efter nåt dygn var tvätten kruttorr.”

  • rabbit

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 13:50
    Electric;701054 wrote:
    Och varför lära sig uthärda kyla ö h t – när man kan skydda sig istället!

    Endorfiner = Lagligt knark.
    En del köper löparskor, andra står med fötterna i isbad.
    När det gäller knark är människor väldigt påhittiga.

  • robin

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:24

    Hört talats om ledbesvär?

  • stenevinge

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 14:27

    jag väljer smidig som en elefant!

  • Aquario

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 18:17

    Håller med kommentarerna om att det är lätt att dra på sig kronisk överkänslighet för nedkylning om man inte är uppmärksam på signalerna.

    Kroppens automatiska överlevnadsstrategi verkar vara att offra händer och fötter i första hand. Det är just därför som jag tror det är bra att utsätta sig för snabb och kortvarig nedkylning under kontrollerade former för att få igång cirkulationen i händer och fötter. Dessutom ger det en riktig endorfinkick när man börjar tina upp igen.

    Kan man lära kroppen att fungera i lägre temperaturer och förbruka mer energi i vila kan det fungera som en långsiktig strategi för viktkontroll så att man slipper byta bräda på grund av övervikt.

    Här är mer inspirationsfilm:
    http://youtu.be/madoDvtKEes

  • rrd

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 19:28

    http://www.ianovated.co.uk/

    No more cold hands?

  • henryk

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 19:57
    Aquario;701122 wrote:
    Kan man lära kroppen att fungera i lägre temperaturer och förbruka mer energi i vila kan det fungera som en långsiktig strategi för viktkontroll så att man slipper byta bräda på grund av övervikt.

    Nu börjar det likna nåt 🙂 . Lite rasmus där !

  • Aquario

    Medlem
    15 oktober, 2012 vid 21:18
    henryk;701086 wrote:
    Apropå Galenskap 🙂
    Minns denna tråd som ju mest handlar om hur vår utrustning tål kyla….
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47026&highlight=sublimering

    Tack för länken till denna minnesvärda tråd, mycket kul läsning:grin:

  • Aquario

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 17:09

    Konstigt att ingen nappat på konceptet med vinterbad och köldterapi. Trodde att de flesta surfare var lite adrenalinjunkies som tog alla tillfällen i akt att få en extra kick när vinden sviker eller årstiden är fel. Det är ju inte alla som är privilegierade nog att ha en frusen sjö utanför dörren att köra isbräda på.

    När man väl kommit så långt att man betraktar kallduschar, barfotalöpning på snö och fotbad on the rocks som ett njutningsmedel. Börjar jakten på köldkickar bli lika intensiv som prognosjakten med SMHI appen.

  • dude

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 17:52

    Tack för denna tråd Aquario, jag är helt med!

    Jag tycker det är synd att många missförstår det hela med att jämföra de negativa effekterna av att utsätta sig för kyla under en längre stund, vilket ju faktiskt är farligt.

    Det här är ju faktiskt tvärtom, att utsätta sig för kyla under kortare regelbundna stunder vilket gör kroppen mer beredd att öppna blodkärlen för cirkulation vid kyla.

  • dude

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 18:05

    Jag skulle vilja veta om det är farligt att utsätta sig för den nedkylning som vi ibland utsätter oss för när vi blir så pass kalla om händerna att det gör ont när värmen kommer tillbaka. Kan man använda analogier från detta för att förklara att det är farligt eller inte farligt?

    När väl värmen har kommit tillbaka så är händerna lite svullna. Betyder detta att dess blodkärl har öppnat sig så att det är en bra och sund cirkulation i händerna? Eller betyder det att man har utsatt sig för något som är skadligt i längden.

    Om man utsätter sig för kyla under en längre tid och först efter en längre tids nedkylning och avdomnad känsel får smärtan och efteråt varma händer så tror jag definitivt att man kan ge sig sig men i form av att sämre klara av kyla. Är det inte detta som det hela går ut på, att aldrig utsätta sig för så pass mycket och lång tids exponering av kyla så att dålig cirkulation uppstår och vävnader blir mer eller mindre “skadade”? Är detta kanske nyckeln till allt vad gäller kyla?

  • Aquario

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 21:27

    Jag tror att alltför snabb uppvärmning efter nedkylning av händer eller fötter kan vara skadligt på något sätt. Vet inte vaför, men när något gör ont brukar det inte vara bra, som t.ex. att gå med iskalla händer rakt in i en bastu eller skölja dem i varmt vatten. Kanske finns här någon läkarutbildad som kan svara på varför det gör så fruktansvärt ont att tina fingrarna för snabbt, och om det är mer skadligt än att tina dem långsamt.

    Förfrysning verkar ju komma smygande när man exponerar sig för kyla en längre tid, men är så fokuserad på det man gör att man inte märker av det förrän det kanske är för sent.

    Vad jag förespråkar är korta intensiva nedkylningar som bara varar några minuter, tror att detta kan öka cirkulationen i händer och fötter så att de blir mindre sårbara för nedkylning.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köldterapi eller frosseri i galenskap?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.