Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla vad det är som säljs

  • Kolla vad det är som säljs

    Publicerad av markram på 7 juni, 2005 vid 14:02

    Eftersom folk inte orkar läsa mellan raderna, eller tror att jag vill generalisera, så har jag ändrat detta inlägg.
    Syftet var att få folk att kolla vad det är de köper/säljer och se om tex en fjolårsmodell är utgången, utan garanti,och kanske rentav lika “dyr” som ny fjolårsmodell som ej använts och levereras med garanti.(Puh!)
    Vill också påpeka att det finns många riktigt bra grejer till ruskigt bra pris här på Steffo.
    Själv har jag skänkt bort master bommar brädor segel och fenor, eftersom det är hopplöst att sälja en del gammla prylar när man kan få hyffsat fräscha prylar för bra pris.

    Som sagt var det var en speciell annons på en “pryl” som föranledde detta inlägg. Prylen var lika billig ny i butik med garanti..
    Här har radats upp en mängd fina prylar till bråkdelen av nypriset, ingen jävel är väl så dum så han tror att det är dessa säljare jag riktar mig mot -eller? confused.gif
    Det handlar snarare om att man inte skall vara taskig mot de som är nya i gemet och kränga på dem något onödigt dyrt eller mindre bra. Kalla det för snålhet om ni vill det kan ju faktiskt vara av omtanke.
    Om jag vart så jävla snål hade jag nog fixat så jag fick RS4-seglet från SLALOM-CUPEN i fjol -eller? confused.gif
    Nä nu orkar jag inte med denna odifferentierade debatten längre, jag skall gå och pruta skjortan av en fattig student!! grin.gif
    “Kolla vad SP och de andra tar för en fjolårsmodell innan
    ni ens lägger ett bud, kan vara värt att lägga på 400spänn
    och få garanti+ kartongnytt.
    Eller kolla marknaden på windsurferen.dk”
    Länge leve de anonyma inläggen wink.gif

    adde svarade 18 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 14:53

    ..Och snart kommer någon bitter surfare som vill sälja sina fjolårsprylar skriva ett svar om hur snåla köparna är som bara ger skambud på hans fina saker….

  • ola-h

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 15:08

    Vad är överpris då? Själv tycker jag snarare att det oftast är underpris – men så säljer jag ju mer än jag köper också…dessutom är det i någon mening den så kallade marknaden som i slutändan bestämmer priset.

    Nyss sålde jag en begagnad bräda för 8500:- Var det ett överpris? Tja, det var en 2005:a, den var utan en repa, det kom med en lika fräsch original boardbag i priset, det är garanti till september osv, så själv tycker jag det bar ett helt OK pris även för köparen.

    Nu undrar jag bara vad marknaden säger om mina återstående brädor, Acid 74 och EVO 62. Marknaden för EVO 62 är normalt lite mindre så det lär väl även priset få bli. Den brädan har jag även bestämt att jag “subventionerar” priset lite på till juniorer och tjejer bara för den är så grymt rolig för just lite lättare seglare.

    Annars är ju huvudpoängen givetvis helt korrekt. Säljer man en 2004:a så är det kanske optimistiskt i överkant att försöka få ut mer än en ny 2004:a kostar hos SP. Enva invändingen mot resonamanget kommer kanske av att den just modellen på dne beggade bradan kanske inte finns hos SP, och då är vill tillbaka till tillgång och efterfrågan.

  • Knatte

    Gäst
    7 juni, 2005 vid 15:18

    Det är väl lite både och grin.gif
    Många har vettiga priser på sina saker. Men rätt som det är, så dyker det upp “garagerensningar” och det blir lite blocket varning på det hela.
    Det finns ju rätt många exempel på sk “nybörjar utröstningar” på säljes forumet nu, som kanske är lite optimistiskt prissatta..
    Men oftast är det väl köparens marknad och säljaren får ju anpassa prisnivån om han vill ha sålt sina prylar wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 16:36

    Danskarna har klart lägre priser överlag, har köpt mycket där. Det kostar bara en dryg hundring att ta sig fram o tillbaka. smile.gif

  • rabbit

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 17:21

    Dessutom uppskattar vi “beg-konsumenter” när annonser här på steffo kommenteras av kunniga människor.
    Allt från “-detta är något av ett överpris” till “-dom som letar efter segel shoppa dessa” uppskattas.
    Man sitter ofta och funderar, och kommentarerna var fler på den gamla köp/sälj marknaden.

    Så, tack till alla som kommenterar annonser men också till alla som säljer bra grejer billigt! wink.gif

  • jester

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 18:26

    Jag håller faktiskt inte med. Jag tycker snarare att priserna egentligen är lite låga. Köpte själv ett beggat RS4 igår. Vissa kanske tycker att jag betalade för mycket, men knappt halva priset för ett segel som är runt ett år gammalt är väl inte så farligt?

    Yeye. Marknaden är fri. Oftast köper jag nya grejor, det kostar ju att ligga på topp, som bekant…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 19:36

    Vindsurfing är, sett ur ekonomisk synvinkel, en kass investering.

    Man köper dyrt och säljer billigt.
    Men Markram har rätt. Riktigt bra priser på beg i Danmark.
    Alltså ännu kassare investering i Danmark eftersom priserna på nytt är ungefär som i Sverige.

    Någon som har några fler bra Danska länkar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 20:50

    Sluta gnäll snålwerner!! byt sport!! tänk på de som köpt skiten nytt istället är det nån som skall gnälla så är det dom….

  • surfpunk

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 21:03

    Är detta överpris,har mycket svårt att tro det men man börjar ju undra eftersom inte en kotte hört av sig och varit intresserad,å andra sidan gillar jag det här seglet mer och mer så jag börjar tveka om jag verkligen ska sälja det!.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3376&sort=1&cat=13&page=1

  • jpeter

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 21:27

    va i hel… jag var övertygad om att uttrycket snålwerner myntades i min vänskapskrets efter att werner(i serien tre kronor) gömde sin lottovinst i frysfacket, för att slippa dela med sig till gunvor och reine. Skumt?

    För övrigt anser jag att det är bra priser på köp/sälj. Köper nästan alla mina grejer där, tycker man kan få skitbra priser på grejer som är nästan lika bra som nya.

  • markram

    Medlem
    7 juni, 2005 vid 22:44

    Dra inte alla över en kam!
    Det finns bra prylar till riktigt bra pris på Steffo, inget snack om det (jag har köpt en hel del där).
    Men:
    Nybörjare BE WARE, kolla om det är årets XX eller fjolårets, hur mycket garanti finns kvar?
    Har du kollat vad denna utgångna modell kostar i svensk surfbutik IDAG (inte vad den kostade för ett år sedan)?
    Hur var det, ingick fena o stroppar i det priset?
    Var det “lätta” eller “tunga” materialet?
    de flesta har verkligen bra priser på sina grejer (gäller bla ett RS4 som bytte ägare häromdagen), eller är tip top årets modell (tex Ola H ).
    Det finns rackarns fina slalombrädor till “dansk-pris” på Steffo nu (kanske köper en om jag lyckas övertyga tjejen om att AB+ är bra att lära sig gippa på.. wink.gif )

    Tror att de flesta fattar vad jag vill ha sagt och utgår från att åtminsone en annonsör blir skitsur (annonsen som jag drog exempel på ).
    Till syverne och sist, så är det faktiskt marknaden som fastställer priserna oberoende av vad jag skriver.

  • soulandradical

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 06:06

    Kollade lite på windsurferen.dk – kul med en dansk motsvarighet till steffo men jag tycker ändå inte att begpriserna är så jättemkt lägre än i sverige. Lägg på 25% för valutan + jobbet och pengen att ta sig fram och tillbaka så blir det inte så mkt bättre än i Sverige. Men det är ändå positivt eftersom marknaden blir större.
    Begmarknaden åtminstone för segel verkar helt stendöd i här hemma dock så man borde kunna köpa skapligt billigt om man letar runt lite. Jag tror de flesta säljare dessutom är rätt villiga att sänka ett par hundralappar för att bli av med prylarna.

    Nu får det snart blåsa igen – det var ju två dagar sen sist!

  • imported_borje

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 08:38

    Jag tycker begagnatmarknaden på steffo har riktigt låga priser. Man kan verkligen fynda! Däremot tycker jag affärerna säljer begagnat till hutlösa priser!

  • johanc

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 08:39

    Nej, jag tycker inte det är överpris på ett så pass nytt segel.. Hade det varit ett 5.3 hade jag köpt det…

    MVH

    JohanC

  • niklas_s

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 11:21

    hehe, överpris på beggat? menar du allvar nu markmannen? folk som köper begagnat har ju fan guldgruva på billiga prylar här på konfen. de tråkia är bara att folk inte förstår riktit värdet på prylarna. när man bjuder 1500 spänn för ett manic 2005 som är använt mindre än 10 ggr så känns det ju ganska hopplöst. gå in i butiken å kolla nypriserna och titta sen tillbaka på köp/sälj konfen med nya ögon. det går inte å köpa nya fina segel använda ett par gånger för 1500 spänn! vill du åt dom billiga priserna så köp då lite äldre prylar. skramla lite i kassan nu markräm så har du säkerligen råd du me.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kolla vad det är som säljs

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.