Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kom igång med speed!

  • Kom igång med speed!

    Publicerad av gustavw på 16 december, 2008 vid 16:05

    Hallå!

    Börjar bli riktigt sugen på speed efter allt man läser och ser. Vad ska jag köpa för grejjer? Har sökt runt men inte riktigt hittat rätt tips. Jag är ute efter maxfart när det brallar ordentligt. Har inte tid att träna med 8.0 och stor slalombräda. 2 segel, en bräda tänkte jag. Jag skulle gärna tävla lite om jag fick fart på grejjerna. Vad tror ni speedrävar?

    6.7 och 5.8 mindre? större?
    F2 missile s, isonic 86?

    Jag har seglat lite formula å sådär, väger ca 90 pannor och kan nog locka fram nån muskel om jag tränar lite;) Tar tacksamt emot tips eller länkar till trådar att läsa.

    hälsningar
    Gustav

    andersbq svarade 15 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • kinetic

    Medlem
    16 december, 2008 vid 19:18

    Låter som vettiga segelstorlekar…Lite mindre bräda bara, typ iS 76 så lär det gå undan när det väl blåser…

  • speedjanne

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:06

    @kinetic 521374 wrote:

    Låter som vettiga segelstorlekar…Lite mindre bräda bara, typ iS 76 så lär det gå undan när det väl blåser…

    För 6.7 och 5.8 så kolla in Fanatic falcon 79 en riktig grym bräda som många kör med, trots sina 79 liter bär den upp fullvuxna män på +90kg,förutsätter att du även har större grejor?

  • speedjanne

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:07

    @Speedjanne 521385 wrote:

    För 6.7 och 5.8 så kolla in Fanatic falcon 79 en riktig grym bräda som många kör med, trots sina 79 liter bär den upp fullvuxna män på +90kg,förutsätter att du även har större grejor?

    Mvh Speedjanne

  • jester

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:26

    Med 90 kg lär du sällan lufta en så liten trasa som 5.8. 6.2 och 7.2 är nog bättre kombination. Bor du på västkusten kan du nog klara dig med en 80 liters bräda. Ostkust kan en 90 liters fungera bättre som enda bräda.

  • mattias-j

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:35
    Speedjanne;521385 wrote:
    För 6.7 och 5.8 så kolla in Fanatic falcon 79 en riktig grym bräda som många kör med, trots sina 79 liter bär den upp fullvuxna män på +90kg,förutsätter att du även har större grejor?

    Kunde inte sagt det bättre själv :laugh: . Är extremt nöjd med Falcon 79:an. Planar upp väldigt tidigt, har bra driv och jag har inte nått brädans toppfart på långa vägar. Maxat ca 39 knop hittills, med 6,7 i 12-13 m/s på Haga. Jag väger ca 95 kg.

    Om jag bara skulle ha en bräda, så skulle det vara 79:an. 6,7 och 5,8 är nog också perfekta storlekar.

    Lycka till!

  • getwet

    Medlem
    16 december, 2008 vid 21:40

    Jag är inne på Jesters linje, 7.2 och typ 6.2 eller 6.0 kan vara en bra line ihop med en 80-95 liters bräda beroende på bredd. En uppsättning riktigt goa fenor till det också behövs.

    Ska du tävla så är du helt rökt om grejerna är är 6.7 och nedåt. Inte många tävlingar man får vara med på då, om dom inte går i Devils bay eller Namibia.

    Mindre än så, då lär det inte bli många segeldagar och det är faktiskt många segeldagar som gör att man blir snabb. Hitta trim, vänja sig och få till det, vilket inträffar ganska sällan……

  • petter

    Medlem
    17 december, 2008 vid 16:29

    Kommer göra en beställning från Carbon Art under januari om det kan vara av intresse. För Sverige vindar känns SL 58 som en bra storlek om man ska ha en enda slalombräda för 7.2 till 5.5 och ca 90 kg. SL 62 känns lite stor vid <6.5 och SL 5.5 lite liten vid >6.7.

  • getwet

    Medlem
    18 december, 2008 vid 19:12

    Jag tror att det finns även en ybersnabb Naish SP80 2008 till salu i Gävle också, kolla med MacTS. Den passar utmärkt till de storlekar du är ute efter.

  • gustavw

    Medlem
    18 december, 2008 vid 20:58

    Oj, tack för alla bra svar!!

    Jag är inte så flitig på forumet men det här har verkligen hjälpt. Passar Naish SP80:an för 7.3 och 6.3?

    Det verkar som uppfattningen är att en kombo med 7.3 och 6.3 är bra? Lite större än jag tänkte från början men en 6.3 kan man väl hålla nåt jävulskt länge kan jag tänka.

    ska kolla vad som bjuds ut på köpåsälj!

    hälsningar
    gustav

  • jester

    Medlem
    18 december, 2008 vid 21:05

    Lite större än jag tänkte från början men en 6.3 kan man väl hålla nåt jävulskt länge kan jag tänka.

    Japp. Minsta seglet jag kört med i år är 6.7…

  • kinetic

    Medlem
    18 december, 2008 vid 23:33

    Ett 6.3 håller du bra länge…Men det e banne mig inte lätt att köra “småsegel” man måste verkligen segla in sig, e helt annan känsla än större segel…Har själv kört underriggat 6.2 en gång i år (pga att 6.8 “rippade”) o det kändes wacko…Vinden räckte inte till riktigt o brädan kändes betydligt livligare än vanligt, utan att det gick speciellt fort för den delen…Så skall man köra “småsegel” får man banne mig se till segla in sig på de, själv har jag seglat in mig på 7.6 och 6.8 i år, där 6.8 är det klart snabbare seglet, när man väl fått upp farten med det går det inte att stanna*haha*. Min bror som e “återfallssurfare” plöjde omkring i ca 27 knop med sitt gamla MkIV 6.0/Sputnik 270 PTE, han fick låna mitt 6.8 (hans kommentar om seglet: “Det går ju fan inte o stanna med detta segel!”:-) ) samt min bräda o vips så var han uppe i 31 knop med en gång…Brollan kan bli “farlig” i framtiden*haha*.
    Jag vågar påstå att du i princip kan köpa vilken bräda/segel kombo som helst (typ -06 framåt) o du kommer ha grejjer som e betydligt snabbare än vad du mäktar med…Begränsningen för min del iaf ligger absolut inte i grejerna utan det är jag som inte e “bra nog”…

  • getwet

    Medlem
    19 december, 2008 vid 05:59

    Här har du ett bra kitt.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20749/cat/all

    Och ja, SP80 passar utmärkt till de storlekar du är ute efter.

  • getwet

    Medlem
    19 december, 2008 vid 06:10

    Såg att MacTS även säljer detta.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21172/cat/13

    Kanonkitt, SP80 6.0 och 7.0, glöm inte bra fenor också. Utan det är jobbet bara halvgjort. Rekommendation är också att skaffa sjögräsfenor, Sveriges snabbaste vatten ser ut som en gräsmatta på sommaren och hösten, Torkelstorp och Haga park. Syns där!

  • skywalker

    Medlem
    19 december, 2008 vid 09:32

    Tips på ett klipp om du är intresserad av iSonic 76: 8990:- på onwater.se

  • bjornen

    Medlem
    19 december, 2008 vid 13:09

    @Skywalker 521809 wrote:

    Tips på ett klipp om du är intresserad av iSonic 76: 8990:- på onwater.se

    Kolla även på min annons. Bättre pris går att fixa 🙂

    //Björn

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kom igång med speed!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.