Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kombinerad vågsurf- och kitevågsurf-bäda. En bra idé?

• Kombinerad vågsurf- och kitevågsurf-bäda. En bra idé?

Publicerad av johnk på 22 november, 2008 vid 22:25

Tänkte jag skulle köpa mig en directional som jag kan både kite-surfa och ”regular surf”-surfa med, men vet inte om det är möjligt. Jag är inte speciellt bra på regular än så en kort bräda kanske jag bara kastar bort tid med? Det lär ju blir fler vågsurfardagar än kite-dagar här i vind-vaccument (San Diego). Vad säger ni? Går det att ha en kombobräda eller måste jag välja? Med vågsurfet är jag sämst på allt utom att hålla balansen på brädan (dvs paddla ut, fånga vågor och komma upp på brädan innan det är försent). Samtidigt så vill jag inte ha en såndär longboard som är klumpig att svänga med.

skotten svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • skotten

Medlem
    22 november, 2008 vid 23:21

hmm its gonna be hard.. to ride a kiteboard sized board on a normal wave, needs a pretty decent wave.. in addition to the fact that a kiteboard is heavier so that it can take a beating.

The best way to do it would be to take a normal surfboard that is shorter than a longboard, but not as short as a shortboard. (depending on your weight) and ride strapless on it.

• johnk

Medlem
    22 november, 2008 vid 23:24

@skotten 517557 wrote:

hmm its gonna be hard.. to ride a kiteboard sized board on a normal wave, needs a pretty decent wave.. in addition to the fact that a kiteboard is heavier so that it can take a beating.

The best way to do it would be to take a normal surfboard that is shorter than a longboard, but not as short as a shortboard. (depending on your weight) and ride strapless on it.

That’s the conclusion I’ve come to also. Any shapes/brands/models I should be looking for?
    Removable fins someone said would be good also.

• hengo

Medlem
    23 november, 2008 vid 00:17

har egentligen sjukt lite erfarenhet av olika vågbrädor.

MEN kan säga att min 6’3a som har ganska lite rocker och rund tail funkar jättebra att kitea ostroppat med. Det är samma bräda jag lärt mig vågsurfa på, aldrig testat nån annan bräda ordentligt för vågsurf så har ingenting att jämföra med. Men tycker den funkar bra i våra svenska vågor, men man ”sjunker igenom” ibland pga. för lite flytvolym. Tror däremot den skulle va perfa i lite bättre vågor.

du får ju tänka igenom hur du vill kitea när du ska vågkitesurfa. Vill du köra med lite power och mer vågsurfa än kitesurfa, är ju ostroppat och en lite större bräda (typ 6-6’4) ett bra alternativ. Vill du däremot köra med mycket kraft i kiten, och mer kitesurfa än vågsurfa är de ju bara att köra något mindre med stroppar, förstår dock inte hur alternativ nummer två med stroppar kan vara roligare än det förstnämda men det är ju en smaksak…!

• johnk

Medlem
    23 november, 2008 vid 00:29

Jag ser inte heller poängen med att förlita sig på trycket i kiten. I så fall kan man lika gärna köra TT känns det som. Jag tror jag ska försöka hitta en bräda mellan 6 och 7 fot, stoppar eller ej.

• yann

Medlem
    23 november, 2008 vid 02:15

Jag surfar och kajtar samma bräda. Nuförtiden finns det en uppsjö med fishbrädor att välja mellan så jag skulle vilja rekommendera någon form av fish till dig. Over there borde det vara enkelt att komma över en Lost RNF (RoundNoseFish) ny eller begagnad. En sån kommer du att ha kul att surfa på både där och här hemma, eller kajta i Läjet med. Nu är ju inte detta någon kitebräda med straps så om du absolut känner att du måste ha straps så köper du ett par NSI Surf-n-skim-padz och klistrar på. Pad är inte att rekommendera att köra med bar överkropp när du surfar men det kanske inte är aktuellt ändå i San Diego? Hursomhelst så är det att svära i kyrkan att sätta straps på en fin surfbräda så lär dig rätt från början istället och kör utan. Vilken storlek du ska ha på brädan beror helt på vilken modell du väljer. Fishar kör man mycket kortare än shortboards så hittar du en Lost RNF så ska den absolut inte vara längre än 5’6″ för dig. De flesta brädmodeller anger vilken storlek man ska köra relativt till en vanlig shortboard och ditt mått där, om du inte har en aning själv, så skulle jag gissa på 6’0″ x 18 1/2″ den dan du kan surfa. Tjockleken på brädan är bara intressant när du ska paddla den men skulle nog vilja säga att den allra vanligaste tjockleken är 2 3/8″. Lost Shark verkar vara en fin bräda för kite också. Kolla in Lost-brädorna här:
    http://www.lostenterprises.com/prod/view_surfboards.php

Löstagbara fenor är det på de allra flesta idag. Fast monterade är bäst men funkar inte att resa med och jobbigt om man skulle köra av en fena. Om du köper nytt så försök att få en tjockt glasad eller någon sandwish-konstruktion, typ Tuflite (Surftech) eller Flexlite (Placebo) så du inte trampar ner din nya fina bräda första gången med kite.

Ett billigare alterntiv till bräda kan ju vara en NSP Fish 5’6″. Det är ett typiskt nybörjarmärke men den lämpar sig nog bra för kite. Hatten körde ju med en sån i förra Kiteworld och han är ju inte grön direkt.
    http://www.newsurfproject.com/index.php?cccpage=fish_overview

Denna är nog fin också:
    http://www.placebo1.com/uberfish.html

• brushanen

Medlem
    23 november, 2008 vid 07:33

Som Yann skriver, fungerar utmärkt med vanlig vågbräda till kite med men se till och köpa en hårdare eller förstärkt runt stancen så du inte dingar den när du kitar.

• skotten

Medlem
    23 november, 2008 vid 17:52

yeah johnK, you aint learning anything new here, speak to Samhansson, he has most likely a couple of baords kicking around that he can sell to ya, and if you are ever down here, I have a couple of very different boards you can borrow – you will work out yourself what its all about after spending a half hour on each of them.

• johnk

Medlem
    23 november, 2008 vid 21:29

We should have a wave session when I get back and the water temperature gets reasonable 🙂

• skotten

Medlem
    23 november, 2008 vid 22:32

word dude… let me know when you are back and I hook us up with some lodgings, beer and films for the ”night before” sesh.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kombinerad vågsurf- och kitevågsurf-bäda. En bra idé?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.