Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

  • Kommer alla att börja kajta istället?

    Publicerad av gnaraloo-station på 10 april, 2012 vid 15:36

    Hej!

    Kommer alla att börja kajta till slut och windsurfingen försvinna?
    Vad tror ni?

    Sen kan man ju fundera på vad som kommer efter kajtsurfing? För det
    kommer ju alltid nåt nytt förr eller senare.

    Lite funderingar bara så här en regnig och kall aprildag.

    / Martin

    pedersen svarade 12 år sedan 37 Medlemmar · 92 Svar
  • 92 Svar
  • nachoman

    Medlem
    10 april, 2012 vid 15:41

    Varför stanna vid kita? Alla kommer nog att börja spela fotboll istället. Man behöver ju bara en boll.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    10 april, 2012 vid 15:45

    Vi kan väl hålla tråden till brädor på vatten? Jag har inte tänkt börja kajta själv.

  • surfslusken

    Medlem
    10 april, 2012 vid 15:58

    Me tanke på den utveckling jag sett här hemma, på Fuerte, i SA så är ja ganska säker på att vindsurfingen kommer va en ganska så sällsynt företeelse om…säg 10 år.

    Kite och SUP har redan tagit stor del av marknaden, och dessutom har vågsurfingen fått en riktig revival, de syns ju även här hemma så fort vågorna är knähöga.

    Och när man kollar på hur mkt enklare och billigare än vindsurfing både kite o SUP är förstår man att en “ofrälst” väljer nåt av dom, eller båda före vindsurfing. Sen om de dyker upp nåt nytt som konkurerar ut Kite och SUP har ja ingen aning om. Och skiter dessutom ganska hårt i de, så länge ja får vindsurfa.

    Men helt ärligt, hur fan ska de bli nån återväxt inom vindsurfingen när brädorna kostar FRÅN 15 000 spänn??
    Och 6000-7000 börjar ses som ett “normalt” pris för ett vågsegel???
    Sen måste ju grabben ha en bil o soppapengar på de?
    En kite slänger dom på ryggen o cycklar alt tar moppen ner till viken.

  • trimmarn

    Medlem
    10 april, 2012 vid 16:07

    Kloka ord från slusken.

  • nachoman

    Medlem
    10 april, 2012 vid 16:26

    En boll kostar bara några tioir. En riktigt bra matchboll några hundralappar.

    Ok, priset på utrustningen spelar självklart en stor roll i det hela. Men vid sidan om det så är det ju fan så mycket längre startsträcka att lära sig vindsurfa än att både kita och vågsurfa. Detta talar emot en expansion av vindsurfing. Dock får vi inte glömma att vindsurfing inte bara består av vågsegling. Med detta menar jag att det finns vissa fördelar med vindsurfing om man nu som jag bor i ett geografiskt vakuum för vågsegling. Vidsträckta sandstränder är vi inte bortskämda med här i sthlm. Vindsurfing lämpar sig därför betydligt bättre på många av våra vatten än både kite och vågsurf. Sen är det ju en annan diskussion vilken kategori av surf man gillar bäst. Men jag ställer mig i ledet och tror inte heller att vindsurf är en sport som kommer att expandera neråt i åldrarna.

  • electric

    Medlem
    10 april, 2012 vid 16:49
    trimmarn;685735 wrote:
    Kloka ord från slusken.

    Nachoman;685739 wrote:
    … … Dock får vi inte glömma att vindsurfing inte bara består av vågsegling. Med detta menar jag att det finns vissa fördelar med vindsurfing om man nu som jag bor i ett geografiskt vakuum för vågsegling. Vidsträckta sandstränder är vi inte bortskämda med här i sthlm. Vindsurfing lämpar sig därför betydligt bättre på många av våra vatten än både kite och vågsurf. …

    Instämmer i båda dessa citat.

    /Lars

  • mattsson-andreas

    Medlem
    10 april, 2012 vid 16:57

    Jag tror det kommer bli fler som inte är “trogna” vindsurfingen som förr. Det är fler som kör både Kiting och surfing, allteftersom vind och vågor tillåter. För en “gubbe” som jag på 41 år som vindsurfat sedan 1984, var det en go utmaning att börja kita, men som nu kör både och. Sen är ju det alltid relativt det där med priser på grejer. Finns ju en uppsjö med prylar som någon tagit första smällen med och betalat de där 15000kr, och som sedan säljs 2 år senare, knappt använda för 5000 spänn. Så måste man inte absolut ha det nyaste tycker jag vår sport inte är speciellt dyr, vind vågor är ju fritt. Tycker snarare att intresset för vattensport allmänt ökat vilket bara kan vara positivt, då som sagt fler säkert kommer prova på både vindsurfing Sup mm

  • sailortrash

    Medlem
    10 april, 2012 vid 17:04
    surfslusken;685734 wrote:
    Me tanke på den utveckling jag sett här hemma, på Fuerte, i SA så är ja ganska säker på att vindsurfingen kommer va en ganska så sällsynt företeelse om…säg 10 år.

    Kite och SUP har redan tagit stor del av marknaden, och dessutom har vågsurfingen fått en riktig revival, de syns ju även här hemma så fort vågorna är knähöga.

    Varken vind våg eller kite kommer att bli stora i sverige. ekonomin bidrar solklart, kite knappast heller billigt, man behöver ju minst två i vilket fall, blir minimal prisskillnad i långa loppet. Sen är det vädret…vågsurfing är jämförelsevis billigt, men det krävs rätt mkt vilja för att hoppa ner i december för att fånga några slaskiga onshore vågor, vilket knappast många i vårt avlånga land har.

    kite är visserligen enklare att lära sig, och man kan ju köra vintertid på snö, men är sjukt skadedrabbat och är ju inget men sysslar med på den lokala badstranden direkt (inte om man är i den “lärande fasen” allafall.

    sammanfattning…vattensport är och förblir en stympad sport i Sverige, hur coolt det än må vara med vågor, surfshorts och solblekta dreadlocks

    och vindsurfing lockar ju inge heller…det är ju bara medelålders som tidigare seglat Vega och Maxi 95 som vill “matchraca” som syns =). min klubb gjorde nyligen ett tappert försök att lägga ner den lilla ungdomsverksamhet (och därmed nyrekrytering) som finns, tillförmån för…öh…sig själva..

  • m3lk3r

    Medlem
    10 april, 2012 vid 17:26
    surfslusken;685734 wrote:
    Men helt ärligt, hur fan ska de bli nån återväxt inom vindsurfingen när brädorna kostar FRÅN 15 000 spänn??
    Och 6000-7000 börjar ses som ett “normalt” pris för ett vågsegel???
    Sen måste ju grabben ha en bil o soppapengar på de?
    En kite slänger dom på ryggen o cycklar alt tar moppen ner till viken.

    Ja det är ju inte konstigt att det är lite av en gubbsport när prylarna kostar så jävla mycket

  • sailortrash

    Medlem
    10 april, 2012 vid 17:35

    farsan tyckte hockey var för dyrt när jag var grabb, stor chans man hade på vindsurfing i tidig ålder..

  • surfslusken

    Medlem
    10 april, 2012 vid 17:49

    Nu snöar ni er på lilla svedala igen som i vindsurfing marknadsandelar e ungefär som Burma i ishockey.

    När ja var på Fuerte i januari blev jag förvånad över några saker.

    Vindsurfing var förr en relativt stort på hela Fuerte. Nu finns 1 aktiv vindsurf shaper kvar, mot tidigare 4. (en av dom har konverterat helt till kitebrädor, 1 till vågsurf, 1 lagt ner)

    “Vindsurfing” uthyrarna har kite men knappt nån vindsurfing jämfört med förr.Flagbeach hade 2 riggar uppe, resten av skjulet va fyllt me kite, våg o SUP. T o m Rene Eglis Center 2 hade bantat ner vindsurfingen med mer än 50% och fyllt på med kite, för det är vad kunderna vill ha. Jag tror uthyrarana är den bästa barometern för hur framtiden kommer se ut eftersom kunderna främst är turister o “instegare” från stora marknader som tyskland o storbritanien.

    En bra vindsurfing dag i Majanicho, när “alla” är där drog max 10-15 vindsurfare, dessutom bara samma gamla locals som man seglade med där för 10år sen, INGA nya ansikten. Och på det ett 10 tal SUPare + 5 kitare.
    Förr va de trångt me vindsurfare där. Det som växt enormt på Fuerte är vågsurfingen, för 10år sen fanns det 4-5 “surfschools” som körde ut turister längs hela north shore, ja överdriver inte när ja påstår att det är 30-40 idag.
    Deras största prolem är att hitta ett “ledigt” nybörjar bryt för sina kunder!

    Efter Fuerte bar det av till SA. Va 4 år sen ja var där sist och ska väl inte direkt påstå att vindsurfingen gått ner märkbart i antal. Men där emot har medelåldern på oss som är där gått upp rejält! Svensk/Dansk/Euro gänget som varit där frekvent sen 10-12 år tillbaka är i stort sett samma gubbar/gummor. Bröderna Olandersson va där nere som tonåringar första gången, nu är knappt nån vindsurfare under 30 där nere, var är återväxten??
    Sen ska ju tilläggas att det, trots att antalet vindsurafre kankse inte minskat i Kapstan så är de ändå fler kitare ute på Sunset en bra dag.

  • dala-lama

    Medlem
    10 april, 2012 vid 18:02
    m3lk3r;685745 wrote:
    Ja det är ju inte konstigt att det är lite av en gubbsport när prylarna kostar så jävla mycket

    Att det skulle vara pengar som gör att inte många håller på med Windsurf är väl en sanning med modifikation.
    Vad tror ni det kostar att som junior i södra sverige satsa på t e x alpin skidåkning?
    Det handlar snarare till stor del om tradition.
    Och att den typ av sport som Kite, Surf och Windsurf representerar är synnerligen små marginalsporter.
    P

  • m3lk3r

    Medlem
    10 april, 2012 vid 18:17
    Dala Lama;685750 wrote:
    Att det skulle vara pengar som gör att inte många håller på med Windsurf är väl en sanning med modifikation.
    Vad tror ni det kostar att som junior i södra sverige satsa på t e x alpin skidåkning?
    Det handlar snarare till stor del om tradition.
    Och att den typ av sport som Kite, Surf och Windsurf representerar är synnerligen små marginalsporter.
    P

    det är ju inte därför det vet jag ju men det var där jag själv tvekade på om jag skulle fortsätta med sporten innan jag började köra i vågor. ååå ja jag vet att det är dyrt att tillverka

    är det inte ganska stor skillnad på att ha hyfsat bra skidor att köra på för att ha kul och att satsa på skidåkning?

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 april, 2012 vid 19:18

    Jag testade vindsurfing första gängen 1998 18år gammal på en greklands resa.
    Flyttade till hus nära en pöl 2008, tänkte att jag skulle köpa en bräda och prova.
    Blev en genomgång av billigaste jag hittade , som nu idag är det värsta skit jag sett.
    Men var envis och beslutsam, klart värt det.
    Kör för fullt på budget prylar, och det funkar (kanske inte optimalt ).
    Men jag har roligt och utvecklas hela tiden.
    Men TROR inte att jag kommer gå över till kite, känns inte som min grej .
    Testade is surfing i vintras , grymt kul .
    Har en beg hembygge som justerats lite eftersom . fungerar bra.
    Sen testade snowboard dör första gången i vintras också, kul det med.
    Körde mycket skateboard som liten, dock inget avancerade grejer i ramp .
    Körde mest på runt där hemma.

    Men Har inga planer på att sluta med vindsurfing, vilken känsla att speeda fram på vattnet 🙂

  • andersbq

    Medlem
    10 april, 2012 vid 19:37

    Man kan ju gnälla över det mesta. Men idag så utbrast jag spontant när jag riggade, vad jäkla glad jag är att jag lever nu när grejorna är så suveränt välutvecklade och bra. Tänk om man hade toppat när Johnny Myrin gled runt med träbom och centerbord i armvecket på slören…!
    Nu har vi alla (åtsminstone alla jag känner) världscupgrejor som som hyggligt enkelt kan trimmas perfekt. Det är ju nu det är som bäst!

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kommer alla att börja kajta istället?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.