Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kompakt kamera

  • Kompakt kamera

    Publicerad av spexz på 16 maj, 2010 vid 20:03

    Hej!

    Behöver köpa en ny kompakt kamera och behöver lite köp tips om någon vill dela med sig.

    Är i valet o kvalet vad jag skall satsa på, antingen en kamera som är vattentät och stöttålig eller en bra kompakt kamera som har bra bild kvalitet.

    Vill helst kunna ha den på stranden, i fjällen, till allt helt enkelt:-) I vattnet helst också men då får man offra lite bildkvalitet kan jag tänka mig.

    Den får gärna kunna filma och ta bra serier bildtagning.

    Någon som äger något i stil med det jag söker och kan rekommendera en?

    litease svarade 13 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dannep

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 22:43

    Om det är kompakt som gäller… mitt tips, satsa på en med bra kvalite och köp ett uv hus till, den kan du ha i vattnet, sanden och snön. De kompakta som är vattentäta får ofta lida i bildkvalite jämfört med ikke vattentäta. ‘

    Var noga med att hålla packningarna rena från skit/hårstrå så levererar det i alla väder.

    tillägg:
    Canons modeller är bra, hur mkt vill du lägga? Finns ju alla möjligheter med exempelvis G11 men den kostar ju därefter. Eller Ixus modellerna…

    Sjysst med de som har vidvinkel <30 mm... till det du vill fota...

    Lägg frågan i fotodelen… finns många kunniga där!

  • skotten

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 23:00

    yeah I agree, the waterproofing thing seems like a huge compromise when it comes to image quality.. even more, is that the cameras that are wterproof dont seem to be as durable as the ones in an actual waterproof housing : (

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • hbgkitare

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 06:55

    Har en Olympus mju 10 SW som tar fina bilder och som man kan ha både i vattenet och i skidbacken. Vattentät till 10 meter och stöttålig. Tyvärr måste man byta packningarna 1 gång om året.

  • litease

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 07:44

    Det du är efterfrågar ÄR en Olympus! Har haft min i två år nu och den fungerar i allt. Snö, strand, vatten eller som partytrick i ölglaset. Har varit nere och dykt med den på 12-13 meter utan problem, knapparna var lite sega på det djupet men funkade utan problem tillbaka på 10 meter.

    Bildkvaliteten tycker jag snarare är bättre än andra kompaktkameror i samma prisklass, så det skall du definitivt inte oroa dig för. Sekvenstagningen är hyfsat snabb (vet inte hur många bilder/sek) men kvaliteten blir inte den bästa på de bilderna. Däremot är deras sportläge ett drömläge. Alltid skarpa och snabba bilder.

    Min kamera har gått sönder två gånger efter att jag skulle visa hur tålig den är. Ena gången slängde jag den på ett stengolv, då lossnade linsramen, andra gången stampade jag på den, då lossnade linsramen igen. Bara att lämna in och vips så fick jag en ny 🙂 Kan ju tilläggas att jag var rätt full vid båda tillfällena.

    Jag kör på 1030 SW, men uppföljaren verkar vara ännu fetare… http://www.olympus.se/consumer/29_digital-camera_mju_tough-8010_22707.htm

  • mackan

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 08:24

    Canon S90 är en fantastisk kompaktkamera som slår allt annat i klassen. Jobbar med Nikon annars men när det gäller kompakt så är S90 överlägsen. Kan du hitta ett vattenhus till den till rimligt pris så kan det ju vara en lösning.

    Sen ska du kanske tänka efter 2 ggr innan du väljer en kompaktkamera om du ska plåta mkt surf/sport. En Dslr (systemkamera) har ju många fördelar vad gäller snabbhet m.m. Bortsett från sportfoto så tycker jag dock kompaktkamerorna börjar bli ett bra alternativ till stora klumpiga Dslr för normalt konsument-bruk.

  • davids

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 08:26

    Kolla på en kompaktkamera istället.. Kompakta kameror är ofta ingen höjdare… BAM!

  • spexz

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:20

    Har kikat runt en del, Olympus mju tough 8010 verkar helt ok. Dock så kommer jag inte åt testet på kamera & bild:
    http://www.kamerabild.se/tester/kompaktkameror/Test-Olympus-Mju-tough-8010-1.349046.html
    Denna artikel innehåller plus-material och är endast tillgänglig för prenumeranter på tidningarna Mobil, Kamera & Bild eller för PLUS-medlemmar.

    Någon som är plus medlem och vill kopiera artikeln? eller skriva slutsatsen av kameran?

    Vill gärna kunna bära runt på den utan att tänka på situation. Min tidigare kamera Canon Ixus 75 älskade jag, den pajja dock för en vecka sedan men den stod ut med mycket under dess ca 4 år den var med i matchen.
    Hade med den överallt, den har fått fukt osv på sig utan att ta skada men har väll haft tur.

    Canon S90 verkar riktigt lovande, dock så behöver man köpa ett undervattenhus till en sådan och det kostar 2000:- +

    Budget är tänkt ca 3000:- kanske lite mer beroende på kamera.

    En tanke är ju att köpa en bra kamera för ca 2000:- så gör det inte lika mycket om den skulle stryka med i något läge.

  • litease

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:29

    Som du säger så vill du ha den för lite mer vardagliga stunder där den inte tar så mycket plats att den blir klumpig. Tycker hela grejen försvinner med en kompaktkamera om man tvingas köpa ett vattenhus för några tusenlappar, då är det bättre att gå på det vattentäta direkt.

    Jag har sagt mitt och kan bara rekommendera den för “vardagliga” kort. Vill du ha proffsbilder är det självklart inte en kompaktkamera du skall ha, men det är ju ganska självklart i sammanhanget.

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:34
    Litease;612121 wrote:
    Som du säger så vill du ha den för lite mer vardagliga stunder där den inte tar så mycket plats att den blir klumpig. Tycker hela grejen försvinner med en kompaktkamera om man tvingas köpa ett vattenhus för några tusenlappar, då är det bättre att gå på det vattentäta direkt.

    Jag har sagt mitt och kan bara rekommendera den för “vardagliga” kort. Vill du ha proffsbilder är det självklart inte en kompaktkamera du skall ha, men det är ju ganska självklart i sammanhanget.

    Jo men om man jämför en kompakt i samma pengar som en vattentät är det skillnad på bildkvalite… nånstans måste pengarna läggas på att få skiten vattentät.

    Helt klart avgörs det hur mycket pengar man vill lägga…

    Samtidigt, har man väl sett vad en systemkamera presterar är det svårt att motivera ett köp av en dyr kompakt… då allt ser ut som skit efter…

  • litease

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:40
    DanneP;612125 wrote:
    Jo men om man jämför en kompakt i samma pengar som en vattentät är det skillnad på bildkvalite… nånstans måste pengarna läggas på att få skiten vattentät.

    Helt klart avgörs det hur mycket pengar man vill lägga…

    Samtidigt, har man väl sett vad en systemkamera presterar är det svårt att motivera ett köp av en dyr kompakt… då allt ser ut som skit efter…

    Det är sant att har man sett/använt en systemkamera länge kan det vara svårt att motivera en kompaktkamera. Allt beror på hur han vill använda den. Personligen för mig som bara tar hobbykort i vattenmiljö är det smidigare med en vattentät kompakt, då jag ännu inte fått uppleva bildkvaliteten på en system och tycker smidigheten överväger att köpa ett externt vattenhus.

    Eller är det enorm skillnad på bildkvalitet mellan en kompaktkamera för ca 2500 och Olympus?

    Edit: Såg nu att priserna för Olympus vattentäta inte var som de var när jag köpte min. Betalade knappa 3000 för min med minneskort. Nu är de betydligt dyrare och då kan jag förstå att överväga något annat.

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:40
    Spexz;612118 wrote:
    Canon S90 verkar riktigt lovande, dock så behöver man köpa ett undervattenhus till en sådan och det kostar 2000:- +

    Du hittar uv hus till bra pris för s90 på:
    http://www.bhphotovideo.com/c/search?Ntt=canon+s90&N=0&InitialSearch=yes

    Dock är alltid risken för tull när man handlar över där.

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:52
    Litease;612128 wrote:
    Det är sant att har man sett/använt en systemkamera länge kan det vara svårt att motivera en kompaktkamera. Allt beror på hur han vill använda den. Personligen för mig som bara tar hobbykort i vattenmiljö är det smidigare med en vattentät kompakt, då jag ännu inte fått uppleva bildkvaliteten på en system och tycker smidigheten överväger att köpa ett externt vattenhus.

    Eller är det enorm skillnad på bildkvalitet mellan en kompaktkamera för ca 2500 och Olympus?

    Menar du 8010? Det vet jag inte, den har ju fått bra kritik. Bra resekamrat, snö som sand säkert.

    Det är ju ett aber att släpa med sig den tunga skiten, systemkamerahus+ 70-200 glugg men efteråt när man är hemma så stör man sig varje gång man inte hade den…

    Alla som är med vill ha fotona men ingen jäkel vill ta ansvar för den…:grin:

    Hade en Nikon P5000 kompakt i Mexico, kanon att ha i fickan.

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:54
    Litease;612128 wrote:
    Edit: Såg nu att priserna för Olympus vattentäta inte var som de var när jag köpte min. Betalade knappa 3000 för min med minneskort. Nu är de betydligt dyrare och då kan jag förstå att överväga något annat.

    Japp… 🙂 Nu är jag med…

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:56

    En fördel med en vattentät kompakt som olympus 8010 är ju att den förmodligen håller betydligt bättre mot stryk än ett UV hus… det får man ju väga in kom jag på nu.

  • litease

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 10:23

    Och att partytricket med kameran i ölglaset inte är lika coolt med ett UV-hus. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kompakt kamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.