Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Komplettera med vilken strl.?

  • Komplettera med vilken strl.?

    Publicerad av enlighted på 12 juni, 2008 vid 12:26

    Tjena,

    Har i dagsläget en RRD Type 5 C-kite 13kvm och vill komplettera med en ytterliggare. Vad köpa och vilken storlek?

    Väger mellan 90-95kg…

    Tack på förhand!

    nic svarade 15 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • sourra

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:45

    Man brukar ju säga att en 13m C-kite motsvarar ca 11m SLE. Sen vill du ju ha ett glapp på 3-4.5, mellan kitesen om du ska komplettera med SLE och det vill man gärna när det gäller små storlekar eftersom vinden inte helt sällan blir byig då det brallar på, så jag skulle säga 6.5-8m.

  • johanw

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:47

    9-10 tycker jag.. tok najs storlekar

  • sourra

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 13:21

    Japp, men inte som komplement till en 13 C va? =)

  • gh0st

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 13:23

    Mmm, håller med. runt en 9:a. om du inte är ute efter en lättvindskite o vill ha en 15.

  • pjoter

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 14:32

    sourra, tror du missat en grej… en 13 C-kite motsvarar typ en 11 bow eller 10 foil, I BOTTENREGISTER. en 11 bow kan bekvämt hålla mkt längre än en 13 C kite, det större vindregistret är ju en av fördelarna med en bow/foil.
    Så precis som andra sagt så blir en 9a bow eller 10a foil perfekt för dig. dock kommer du märka att du troligtvis inte kommer använda din 13 särskillt mycket när du väl skaffat en modern 9a.

  • johnk

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 15:24

    Om du bara ska ha två drakar och med tanke på din vikt så hade jag inte köpt mindre än 9-10 (bow) iaf, och senare lagt till en bow 15-16. Sen så har vissa bows mer drag än andra, och vissa har mer depower så det beror helt enkelt på vad du tänkt ha för typ av kite och modell.

  • thorn

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 15:49

    9kvm hadde jag sagt

  • patrikol

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 16:58

    @Enlighted 474476 wrote:

    Tjena,

    Har i dagsläget en RRD Type 5 C-kite 13kvm och vill komplettera med en ytterliggare. Vad köpa och vilken storlek?

    Väger mellan 90-95kg…

    Tack på förhand!

    Jag väger själv 93 kilo har 7, 12, 16 skall jag handla ny igen blir det en 8a eller 9a C-kites då alltså.

  • gh0st

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 17:11

    Han har inte nämnt att han ville köpa en bow. Är det en c du vill så rekommenderar jag fortfarande en 9:a/10:a och med dina 90-95kg kan du hålla den rätt länge i det högre vindregistret.

  • marh

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 17:27

    En 9:a C blir perfekt. Så kan du köra med samma teknik som du har idag.

    Det är inte bara om det är en bow eller en C-kite som avgör kitens vindregister. Generellt så är det nog så men testa lite olika C och bows så kommer du märka att det finns “depower” bows och “depower” C-kites (om det nu är depower du vill ha). Det finns C kites som har bättre vindregister än bow kites och det omvända.

    Dock så har jag alltid upplevt att en bow alltid har bättre lowend än en C kite i samma storlek men detta gäller inte topend.

  • sourra

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 17:52

    @pjoter 474513 wrote:

    sourra, tror du missat en grej… en 13 C-kite motsvarar typ en 11 bow eller 10 foil, I BOTTENREGISTER. en 11 bow kan bekvämt hålla mkt längre än en 13 C kite, det större vindregistret är ju en av fördelarna med en bow/foil.
    Så precis som andra sagt så blir en 9a bow eller 10a foil perfekt för dig. dock kommer du märka att du troligtvis inte kommer använda din 13 särskillt mycket när du väl skaffat en modern 9a.

    Det har du rätt i. Men jag vidhåller att man inte vill att grejerna ska ligga allt för tätt för då är det inte ett komplement utan en ersättare.

  • skotten

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 18:04

    buy a 9.. maybe a wavekite… like a rippehr… superspecial deal incoming… we have loads of rippehrs at home to shift.

  • hengo

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 18:33

    köp två billiga C-kites… såg en ss fuel 17 -05 här på steffo för 1500kr. sen kompletterar du med en typ 9a också

  • enlighted

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:23

    Jösses vad svar man fick, stort tack till alla!

    Jag vill ha DEPOWER, gärna en C men en bow ger som vissa skriver generellt större vindregister… Vet inte vad som är att föredra?

    Skotten, what price are we looking at? Send a PM =)

  • hengo

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:48

    vill du köra wakestyle och utnyttja pop och det jämna draget i en kite likt en wakeboardåkare efter båt eller cabel är C-kite nice. vill du bli härligt trött i armarna och på samma sett bygga upp den muskulatur som underlättar för att utvecklas inom kite är C-kite nice.

    Gillar du att slippa byta drake så ofta, cruisa runt och styra med lillfingrarna, och ha allt draget i chickenloopen och inte i hela bomen, parera vindbyar med bommen istället för att kanta med brädan är bow nice. Är du dessutom nybörjare och blir tillfredställd av att kunna förlora mestadels av trycket i draken genom att skjuta bomen ifrån dig är bow ännu niceigare.

    …jag inbillar mig dessutom att bow kan va bra i ordentliga vågor med vågsurfingbräda, där man kan skjuta bomen helt ifrån sig och få tygtrasan att nsätan bara fladdra ovanför en, medan man koncentrerar sig på vågridning. detta har jag aldrig sett någon göra och tror inte att kitearna går att parkera på det sättet riktigt än utan att man åker under draken, men det kanske kommer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Komplettera med vilken strl.?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.