Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona windsurfing i Sverige ny sida på nätet

  • ove226

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 11:53

    Jag förstår dock inte varför man ska släpa tillbaks dom där brädorna när vi äntligen börjar komma ifrån 80-tals surfet.

  • dr-masse

    Medlem
    18 mars, 2007 vid 13:13

    Trevligt!

    Kanske tydliggöra avsändaren, månne?

  • tbmac

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 08:30

    Tackar!! håller på att spara för fullt till en kona.

  • Joachim Larsson

    Gäst
    24 maj, 2007 vid 05:47

    Läs mera om kona på http://www.konanordic.com mvh Joachim Larsson

  • pure

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 06:16

    Det hade varit kul om flera olika leverantörer kunde enas om en typ av bräda som tex vindsurfingens motsvarighet till optimist jolle. På så sätt skulle man ju kunna få ner priset också. Det är ju inte för alla när ett helt paket kostar uppåt och över 17000:- . Det är ju iofs inga overkliga priser i vindsurfing sammanhang men för en familj kan det bli en del. Om jag hade hade haft familj hade jag hellre köpt begagnade prylar åt alla så att alla kan segla samtidigt.

    Överhuvudtaget så tycker jag att det är dåligt att man inte kan köpa en splitter ny nybörjar bräda för 5000:-. och ett helt paket för max 10000:- . Det hade ju hela branschen tjänat på. Hade man haft dom priserna så hade man kunnat säga att det var för nästan alla.

    Men annars är kona en fin pråm och är säkert en trevlig familje farkost.

  • wallflower

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 06:48

    Måste säga att det är jävligt snygg desing på brädan, ser ut som en Malibu jag hade för tio år sen. Dock förstår jag inte mig heller på det priset om man vill få in vindsurfingen till familjerna igen.

  • zamla6

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 09:43

    Vad kostar en komplett Optimist man kan segla VM med ?

    Förhoppningsvis blir det en “onedesign” bräda som blir utbildningsklassen för surfare, vilket skulle skapa en andrahandsmarknad liknande Optimist.

    Investera i en bräda och räkna ut mellanskillnaden när du sålt den igen, det är kostnaden, som förhoppningsvis familjen är värd.

  • pure

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 12:42

    @Zamla6 532338 wrote:

    Vad kostar en komplett Optimist man kan segla VM med ?

    Förhoppningsvis blir det en “onedesign” bräda som blir utbildningsklassen för surfare, vilket skulle skapa en andrahandsmarknad liknande Optimist.

    Investera i en bräda och räkna ut mellanskillnaden när du sålt den igen, det är kostnaden, som förhoppningsvis familjen är värd.

    Det intressanta är väl att jämföra med andra vindsurfingsprylar inte optimistjollar. Om man köper nybörjar grejer så är det bättre att köpa begagnat eftersom man då kan få tex en bräda med fler segel till samma pris som en ny bräda med ett segel.

    Optimistjolle är one design som flera tillverkare kan bygga efter. Kona är vad jag vet bara byggd av en tillverkare vilket jag tycker suger. Det hade varit kul med en design som gällde och tillåta flera tillverkare att bygga brädor som följer denna.

  • usel

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 14:57

    Pure, Optimist är Inte en One design utan en typ klassad jolle/båt. Förövrigt har det här ämnet varit uppe till diskussion tidigare.

  • pure

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 18:11

    @usel 532402 wrote:

    Pure, Optimist är Inte en One design utan en typ klassad jolle/båt. Förövrigt har det här ämnet varit uppe till diskussion tidigare.

    “The design was standardized in 1960 and became a strict one-design in 1995.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Optimist_(dinghy)

    “På en del äldre båtar, innan One-Design-reglerna kom satt de upplåsbara flyttkuddar inbyggda i skrovet…”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Optimistjolle#Skrov

    The following article by Robert Wilkes appeared in the November 1998 issue of the ISAF newsletter.
    A 5-year exercise by the International Optimist Association (IODA) has resulted in a price reduction averaging around 25% and a return to strict one-design principles.”
    http://www.optiworld.org/ioda-technical.html#ccheap

    Om man skall tro inernetttet så är optimistjolle en one-design med flera tillverkare. Det är precis det som är bra. one-design med en tillverkare suger ap-svett.

  • peterka

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 20:21

    Ganska trist tråd detta.
    Optimist kräver mätbrev alltså ej one design, Laser one design endast en tillverkare.
    Kona one är en helt ok bräda att segla men om man stör sig på att den seglar entyp så, finns fler långbrädor att köpa och segla i raceboardklassen. De nya racboardbrädorna är dock bra mycket dyrare än vad kona one är.

  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 06:53
    peterka;532469 wrote:
    Ganska trist tråd detta.
    Optimist kräver mätbrev alltså ej one design, Laser one design endast en tillverkare.
    Kona one är en helt ok bräda att segla men om man stör sig på att den seglar entyp så, finns fler långbrädor att köpa och segla i raceboardklassen. De nya racboardbrädorna är dock bra mycket dyrare än vad kona one är.

    Jag håller med Peterka: Sluta hacka på Kona!
    Egentligen borde kritikerna i stället vara glada över att Kona finns och syns.
    De bidrar ju i så fall till att “DEN RÄTTA FORMEN AV VINDSURFINGEN” inte riskerar att bli stor och folklig vilket många här inte vill.
    Träsurfarn

  • pure

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 08:03

    Jag tycker att allt som bidrar till fler vindsurfare i sverige är bra. Men personligen så gillar jag inte Kona och skulle aldrig köpa en sådan. Det är själva Kona rörelsen som är bra men inte själva brädan. 🙂

    Att den här tråden kom upp igen berodde ju på att nån skrev om varför Kona är så bra (av olika anledningar).

    Så länge som Kona människor skriver om hur fantastiskt bra Kona är så får ni ju vara beredda på att få mothugg även om ni tycker att det är “trist” att någon kritiserar Kona.

  • hanko

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 08:06

    @kona 370863 wrote:

    Nu finns det en ny sida på nätet för Kona i Sverige:

    http://www.kona-windsurfing.se/

    Den verkar funka dåligt den sidan. Funkar inte för mig iaf. Men Konanordic funkar ju .

  • trasurfarn

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 18:21
    pure;532535 wrote:
    Jag tycker att allt som bidrar till fler vindsurfare i sverige är bra. Men personligen så gillar jag inte Kona och skulle aldrig köpa en sådan. Det är själva Kona rörelsen som är bra men inte själva brädan. 🙂

    Att den här tråden kom upp igen berodde ju på att nån skrev om varför Kona är så bra (av olika anledningar).

    Så länge som Kona människor skriver om hur fantastiskt bra Kona är så får ni ju vara beredda på att få mothugg även om ni tycker att det är “trist” att någon kritiserar Kona.

    Konstigt pure!
    Jag kan inte hitta en enda rad i denna tråd där NÅGON skriver om hur fantastiskt bra Konan är! Kan du?
    Däremot kan nog en del uppleva det som tillräckligt provocerande när en person som har egen vinning marknadsför sitt märke här på konfen!
    Jag kallar i alla fall det för att marknadsföra när man pushar för sin nya hemsida här om man har ett eget ekonomiskt intresse i det.
    Då hade det varit betydligt justare att betala för sin reklam på denna hemsida som andra företag gör och DÄR påpekat nyheten.
    Sen måste jag faktiskt även säga att det här är nog dömt att misslyckas om man försöker omvandla centerbordslösa att bli med centerbord här!
    Däremot tycker jag att man kan respektera varandras surfinriktning utan att peka finger! Det står ingenstans att man utesluter någon typ av vindsurfare här, så respekt och vänskap bröder och systar på Surfzone!
    Träsurfarn

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kona windsurfing i Sverige ny sida på nätet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.