Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Köp av första systemkamera?

  • Köp av första systemkamera?

    Publicerad av nikke på 4 april, 2011 vid 19:39

    Sådär, nu har man börjat planera ett kamerainköp till sommaren! Men har någon fundering kvar! Om man kommer ha kameran länge, kommer inte sälja kameran på flera år och det blir min första systemkamera. Har bara en kompaktkamera nu. Jag kommer somsagt ha den att fota windsurfing och snowboard därav funderingen över vädertätningen. Men det kommer även bli fotande av personer, natur m.m. eftersom jag kommer satsa på fotandet lite mera seriöst nu. Har bara kollat på canon och funderar på hur stor skillnad det är t.ex mellan 550 och 7d/EOS 5D Mark II? Är det så stor skillnad på optiken, kamerahusets tålighet, bilder per sekund m.m? Inbillar mig att jag även vill filma med kameran i hd. Går och funderar på om man skulle vara snål och köpa en 550/600 som första kamera och ha en aquapacpåse som skyddar vid dåligt väder?

    Går och funderar på hur det går att ha en systemkamera i ryggan när man åker snowboard också, speciellt vid vurpor? Och tillslut om man vill ha maximal zoomobjektiv vilket behövs vid fotande av windsurfing, något som kan rekommendera något bra objektiv som zoomar och återkskapar bra bilder trots zoomningen? Och nikon, någon som har dödskoll på märket som kan yttra sig ang. alternativ till de canonmodeller jag har nämnt. Och vilket av canon och nikon är mest lättsålt?

    Dryga frågor jag vet, men jag är en dryg kille! 🙂

    nikke svarade 12 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    5 april, 2011 vid 18:00

    Självkör jag nikon D90 med kitgluggen 18-105 och är supernöjd, det är väl lite småskillnader (har inte stenkoll) som jag stör mig på om jag lånar någons canon, typ att för att zooma skruvar man åt andra hållet (lite irriterande när man är van…) men annars tror jag inte det är några jätteskillnader. Megapixlar hit och dit är hugget som stucket i mina ögon, det är egentligen objektivets glaskvalitet och bländartal (beroende på mörker) osv som utgör en större skillnad. Sen angående objektiv är det ju ofta så att de billiga piratgluggarna tamron, sigma osv ofta inte har autofokusmotor inbyggd eller antiskakfunktion som de dyrare, tänk efter vad för kamerahus du ska köpa, att det är autofokus i huset är en stor fördel så du slipper lägga massa (i min åsikt onödiga slantar) på ett dyrare objektiv, iochförsig så är de husen ofta lite dyrare men jag tror det blir billigare att köpa ett rejält kamerahus för de gluggarna med mer zoom är dyrare och större skillnad mellan märkena tamron vs nikon VR. Juste… om du ska använda de billiga gluggarna utan antiskakfunktion är viktigt att du köper ett stativ om du ska plåta surfare på lång håll, det behöver inte alls vara dyrt med stativ, 400spenn (?). Men jag skulle nog inte köra med kameran i någon ryggsäck när du åker, jag har aldrig ens vågat försöka 😀 Har ingen direkt rekommendation vad gäller objektiv men tror iallafall du bör ha minst 300mm, gärna mer 😀

  • meeru-robban

    Medlem
    12 april, 2011 vid 09:14

    Hej, om du skall prioritera surf-foto klarar du dig galant med en zoom eller fast optik upp till 300mm. Många börjar med ett begagnat 70-200 eller någonting liknade. Nikon har en riktigt bra kit glugg på 18-200 VR II. Plåtat mycket själv med den och har bara gott att säga. En bra zoom-glugg gör att du enklare kan ta bra bilder på all aktivitet som händer på stranden, svårare med en fet fast optik. Ett bra enbentstativ så är du rörligare på plats och inte så mycket grejer att släpa på i början. Hellre pengarna på bra optik än det senaste kamerahuset. Skall du sedan mot förmodan avyttra dina grejer så sjunker andrahandsvärdet på kamerahuset radikalt medan bra optik oftast står sig i många år.

    Själv kör jag uteslutande Nikons system sedan mer än 20-år tillbaka, både ovan- som undervattenssystemen. Kan fortfarande använda min äldre gluggar på mina nya digitala hus! Svårt att slå.

    En bra ryggsäck som du även kan långtidsförvara dina grejer i hemma när de inte används.

    Hör av dig om du har fler frågor.

    Lycka till.

    /Robert

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 april, 2011 vid 10:43

    All ära till Canon och Nikon (har en D60 själv) men kolla in Sony’s nya linje… Bränner av fler bilder/sekund och ligger bra till i pris!

    Att kunna bränna av 10 bilder/sekund är alltid roligt..

  • nikke

    Medlem
    15 april, 2011 vid 14:30

    Tack för svaren, ska man hålla sig till samma märke på både kamerahuset och objektivet tycker ni? Och teleobjektiv med fast brännvid går bort jämfört med vanlig teleobjektiv då? Ser att sony nämndes också, någon som har några åsikter om det märket förutom att det går att fyra av 10 bilder per sekund?

    Meeru-Robban;652232 wrote:
    Hej, om du skall prioritera surf-foto klarar du dig galant med en zoom eller fast optik upp till 300mm. Många börjar med ett begagnat 70-200 eller någonting liknade. Nikon har en riktigt bra kit glugg på 18-200 VR II. Plåtat mycket själv med den och har bara gott att säga. En bra zoom-glugg gör att du enklare kan ta bra bilder på all aktivitet som händer på stranden, svårare med en fet fast optik. Ett bra enbentstativ så är du rörligare på plats och inte så mycket grejer att släpa på i början. Hellre pengarna på bra optik än det senaste kamerahuset. Skall du sedan mot förmodan avyttra dina grejer så sjunker andrahandsvärdet på kamerahuset radikalt medan bra optik oftast står sig i många år.

    Själv kör jag uteslutande Nikons system sedan mer än 20-år tillbaka, både ovan- som undervattenssystemen. Kan fortfarande använda min äldre gluggar på mina nya digitala hus! Svårt att slå.

    En bra ryggsäck som du även kan långtidsförvara dina grejer i hemma när de inte används.

    Hör av dig om du har fler frågor.

    Lycka till.

    /Robert

  • mr-jibe

    Medlem
    16 april, 2011 vid 21:43

    Det är upp till dig om du vill ha ett billigare objektiv typ sigma, men en canonglugg har anna infästning så kameramärkenas gluggar går inte att blanda med hus av annat märke, så antingen kamerahusets tillverkares objektiv eller piratglugg.

  • nikke

    Medlem
    17 april, 2011 vid 00:10

    Ok, lutar åt canon för hela slanten men man hoppas att det är värt det också. Kostar lite extra för canons skit.

    Mr.Jibe;652732 wrote:
    Det är upp till dig om du vill ha ett billigare objektiv typ sigma, men en canonglugg har anna infästning så kameramärkenas gluggar går inte att blanda med hus av annat märke, så antingen kamerahusets tillverkares objektiv eller piratglugg.
  • meeru-robban

    Medlem
    19 april, 2011 vid 22:10

    Hej NIKKE, Canon gör fina grejer. Vet en som kört det mesta från Canon och det är Fredrik på KV. Lägg en fråga till Fredrik på Kulingvarning (http://www.kulingvarning.nu/) eller dra ett mail till: info@kulingvarning.se

    Fördelen med der lite större, etablerade märkena är att det oftast är bättre synkade för att fungera optimalt ihop + att andrahandsvärdet på grejerna oftast är bättre. Om du väljer en Sigma-, Tamron- eller Tokina-glugg så behöver det inte vara dåligt på något sätt. Du skall bara veta vad du köper. Gluggarna kan många gånger vara riktigt bra! Läs bara på dig på lite tester innan eller fråga oss här om du undrar över en specifik lins. Men du får bäst hjälp om du skriver vilka olika alternativ du står och väljer mellan.

    Lycka till.

  • nikke

    Medlem
    19 april, 2011 vid 22:37

    Kanon! Tack för tipsen, mailar kulingvarning. Funderar på canon 7d och komplettera med 200/300/400glugg men har satt maxgräns på ca 20 papp. Vågar man verkligen köpa begagnad glugg? Lite anti mot att köpa begagnad alltså. Men tittar bara på canons Lserie så optiken är vädertätad också.

    Meeru-Robban;653015 wrote:
    Hej NIKKE, Canon gör fina grejer. Vet en som kört det mesta från Canon och det är Fredrik på KV. Lägg en fråga till Fredrik på Kulingvarning (http://www.kulingvarning.nu/) eller dra ett mail till: info@kulingvarning.se

    Fördelen med der lite större, etablerade märkena är att det oftast är bättre synkade för att fungera optimalt ihop + att andrahandsvärdet på grejerna oftast är bättre. Om du väljer en Sigma-, Tamron- eller Tokina-glugg så behöver det inte vara dåligt på något sätt. Du skall bara veta vad du köper. Gluggarna kan många gånger vara riktigt bra! Läs bara på dig på lite tester innan eller fråga oss här om du undrar över en specifik lins. Men du får bäst hjälp om du skriver vilka olika alternativ du står och väljer mellan.

    Lycka till.

  • meeru-robban

    Medlem
    20 april, 2011 vid 08:26

    Hej igen. För tjugo papp borde du hitta en bra utrustning att börja fota surf med. En 7D från Canon är riktigt fin. Se till att du har en normal lins (35 el. 50 mm) Sigma gör dessa riktigt bra, många gånger minst lika bra eller bättre än Canons och Nikons egna! Skulle föreslå en zoom-glugg sedan. Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro och Canon EF 70-200mm f4L USM som är riktigt riktigt bra.

    Det finns ett “men” och det gäller inte bara Sigma utan många andra märken också, det är att i Sigmas fall kan det hända att gluggen frontfokuserar. Det betyder att skärpan inte riktigt sitter där den ska utan hamnar lite framför (går att testa genom att plåta en linjal som du lutar 45° mot dig. Finns Youtube klipp som visar hur du gör). Problemet är enkelt att åtgärda. Skulle du upptäcka att detta händer lämnar du in både kamera och lins till Tura Scandinavia (som har Sigma agenturen) så ordnar dom det för i mitt tycke en liten peng. Resultatet efteråt blir helt suveränt! För att finjustera Canons egna grejer finns det flera ställen som gör det. Nikon har sin egen verkstad i upplands Väsby och sedan, där jag lämnar in mitt är till Lasses kameraservice i Sthlm. Han är grym!

    Här har du två länkar till gluggarna jag pratar om ovan:

    http://www.the-digital-picture.com/reviews/Sigma-70-200mm-f-2.8-DG-HSM-II-Macro-Lens-Review.aspx

    http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-ef-70-200mm-f-4.0-l-usm-lens-review.aspx

    Men som sagt. Hör av dig till Fredrik på KV han vet mer om Canon.

    Lycka till!

    /Robert

  • nikke

    Medlem
    20 april, 2011 vid 18:33

    Dendär canongluggen har jag kollat på men har sneglat en hel del på 300 och 400 men får nog hejda mig och hålla mig till 200 kanske. Lätt att det springer iväg i pris! Men ska kolla lite på sigma också. Tusen tack för infon, schysst att dela med dig med info åt mig! Jag mailar kulingvarning också få se vad han säger!

    Meeru-Robban;653041 wrote:
    Hej igen. För tjugo papp borde du hitta en bra utrustning att börja fota surf med. En 7D från Canon är riktigt fin. Se till att du har en normal lins (35 el. 50 mm) Sigma gör dessa riktigt bra, många gånger minst lika bra eller bättre än Canons och Nikons egna! Skulle föreslå en zoom-glugg sedan. Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG HSM II Macro och Canon EF 70-200mm f4L USM som är riktigt riktigt bra.

    Det finns ett “men” och det gäller inte bara Sigma utan många andra märken också, det är att i Sigmas fall kan det hända att gluggen frontfokuserar. Det betyder att skärpan inte riktigt sitter där den ska utan hamnar lite framför (går att testa genom att plåta en linjal som du lutar 45° mot dig. Finns Youtube klipp som visar hur du gör). Problemet är enkelt att åtgärda. Skulle du upptäcka att detta händer lämnar du in både kamera och lins till Tura Scandinavia (som har Sigma agenturen) så ordnar dom det för i mitt tycke en liten peng. Resultatet efteråt blir helt suveränt! För att finjustera Canons egna grejer finns det flera ställen som gör det. Nikon har sin egen verkstad i upplands Väsby och sedan, där jag lämnar in mitt är till Lasses kameraservice i Sthlm. Han är grym!

    Här har du två länkar till gluggarna jag pratar om ovan:

    http://www.the-digital-picture.com/reviews/Sigma-70-200mm-f-2.8-DG-HSM-II-Macro-Lens-Review.aspx

    http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-ef-70-200mm-f-4.0-l-usm-lens-review.aspx

    Men som sagt. Hör av dig till Fredrik på KV han vet mer om Canon.

    Lycka till!

    /Robert

  • fj69

    Medlem
    22 april, 2011 vid 21:40

    Inget problem med att få lite utrustningsråd, står inför övervägande att själv byta system varför jag funderar på att sälja min 7d + batt grepp…..lycka till!

    Mvh

    Fredrik

  • noomi-gustafsson

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:56

    För att inte köra fast i det “vanliga” skulle jag faktiskt rekommendera Phanasonic Lumix systemkamera. Den är lätthanterlig, grym prestanda i svagt ljus, det är enkelt att skräddasy färgeffekter osv osv. Även Panasonic Lumix kompaktkamera är en glädje att fota med! Jag använder ofta min Panasonic i fotojobb och får ofta kanononfina resultat.

    Om du ändå känner att Canon är kameran för dig så ett gott råd: Canon ska tillhandahålla en snabbkurs gratis för de som köper deras systemkameror. Detta är inget affärerna upplyser om vid kameraköpet utan något man får påpeka själv. Du kan ha den dyraste kameran som finns men har du inget hum om hur inställningarna fungerar är det ändock svårt att få bra foton. Att köra på auto ger ingen variation och kreativitet åt korten. Sigma är ett bra substitut för canon objektiv om man kör som amatörfotograf.

    Lycka till med kameraköpet 🙂

  • nikke

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 19:36
    Noomi Gustafsson;656520 wrote:
    För att inte köra fast i det “vanliga” skulle jag faktiskt rekommendera Phanasonic Lumix systemkamera. Den är lätthanterlig, grym prestanda i svagt ljus, det är enkelt att skräddasy färgeffekter osv osv. Även Panasonic Lumix kompaktkamera är en glädje att fota med! Jag använder ofta min Panasonic i fotojobb och får ofta kanononfina resultat.

    Om du ändå känner att Canon är kameran för dig så ett gott råd: Canon ska tillhandahålla en snabbkurs gratis för de som köper deras systemkameror. Detta är inget affärerna upplyser om vid kameraköpet utan något man får påpeka själv. Du kan ha den dyraste kameran som finns men har du inget hum om hur inställningarna fungerar är det ändock svårt att få bra foton. Att köra på auto ger ingen variation och kreativitet åt korten. Sigma är ett bra substitut för canon objektiv om man kör som amatörfotograf.

    Lycka till med kameraköpet 🙂

    När det blir kameraköp med en hel del pengar vågar inte jag i alla fall inte annat än att gå på säkra kort, då blir det canon eller nikon. Men kan tänka mig att phanasonic gör fina kameror också. Att canon ska tillhandahålla en snabbkurs gratis visste jag inte men det borde bli personalen i butiken som har det då misstänker jag? Jag kommer garanterat inte ha ett hum ang inställningar m.m. Skillnaden mellan kompaktkamera och systemare är stor har jag en känsla av. Blir canon på både hus och glugg, håller på att vela på gluggen bara men det ska nog ordna sig tillslut får vi hoppas! Tack för infon! 🙂

  • mr-jibe

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 19:44
    Noomi Gustafsson;656520 wrote:
    För att inte köra fast i det “vanliga” skulle jag faktiskt rekommendera Phanasonic Lumix systemkamera. Den är lätthanterlig, grym prestanda i svagt ljus, det är enkelt att skräddasy färgeffekter osv osv. Även Panasonic Lumix kompaktkamera är en glädje att fota med! Jag använder ofta min Panasonic i fotojobb och får ofta kanononfina resultat.

    Om du ändå känner att Canon är kameran för dig så ett gott råd: Canon ska tillhandahålla en snabbkurs gratis för de som köper deras systemkameror. Detta är inget affärerna upplyser om vid kameraköpet utan något man får påpeka själv. Du kan ha den dyraste kameran som finns men har du inget hum om hur inställningarna fungerar är det ändock svårt att få bra foton. Att köra på auto ger ingen variation och kreativitet åt korten. Sigma är ett bra substitut för canon objektiv om man kör som amatörfotograf.

    Lycka till med kameraköpet 🙂

    Denna kurs har även nikon med sina kameror så inget unikt för canon, säger en kaxig nikonfantast! 😀

  • nikke

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 20:08
    Mr.Jibe;656793 wrote:
    Denna kurs har även nikon med sina kameror så inget unikt för canon, säger en kaxig nikonfantast! 😀

    Hehe, klart nikon också har det! 😀

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Köp av första systemkamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.