Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp INTE från Surfkeppler!

Taggad: 

  • Köp INTE från Surfkeppler!

    Publicerad av warhead på 15 mars, 2014 vid 19:21

    Jag extremt dåliga erfarenheter av SurfKeppler (Tyskland):

    Kort beskrivning av SurfKeppler:

    • Lagersaldon på hemsidan stämmer inte.
    • Säljer saker som dom inte har.
    • Slarvar bort beställda och betalda saker på sitt ”lager”.
    • Skickar fel saker (upprepade gånger)
    • Säger att dom har skickat saker som dom inte har skickat (vägrar att uppge tracking nummer).
    • Säger att dom ska ge svar på måndag upprepade gånger fast dom hör aldrig av sig.
    • Svara inte på mail när man redan har betalt (så vida man inte erbjuder sig att betala mer pengar).
    • Tar inget som helst ansvar för garanti ärenden.
    • Försöker skylla alla fel på kunden. Surfkeppler och JP har helt olika åsikter. Givetvis har Surfkeppler rätt och alla andra fel…
    • Skriver väldigt konstig engelska viket gör det svårt att kommunicera.

    Hur svårt kan det vara att skicka rätt grejer? :confused2:

    Har försökt kommunicera med SurfKeppler i 7 månader (varav 3 månader via en medlare på http://www.online-schlichter.de). Medlaren gjord vad han kunde och jag är tacksam för det men det gav inget. Jag har nu en JP Super Sport 112 2012 år modell med bubblor på undersidan och två board bags som är förstora. Jag har betalt två gånger för board bagsen.

    Jag har varit artig och förstående hela tiden tills Surfkeppler lyckades med konststycket att skickade fel board bag för andra gången…

    Måste vara värdens sämsta online affär! 😡

    Hela historien:
    Efter en mail konversation med ”Werner” på SurfKeppler så beställde jag en JP Super Sport 118 2012 och en NP board bag som enligt SurfKeppler ”fits the board as a glove”.

    Surfkeppler meddelar att dom har slarvat bort brädan på lagret…

    Erbjuder mig att ta en JP Super Sport 109 2012 i stället.

    Får JP Super Sport 109 i en Fanatic Hawk 120 låda.
    Brädan och brädans förpackningsmaterial ligger i den alldeles för stora board bagen.

    Kontaktar SurfKeppler om bord bagen. Eftersom det blir dyrt att returnera bagen så erbjuder jag mig att betala mer pengar för en specifik storlek på bagen. Vi är överens och jag betalar. Mailar flera gånger under ett par månader och undrar vad den nya board bagen är men jag får inga svar.
    Efter fyra månader mailande utan svar så får jag ett mail där Surfkeppler påstår att dom har skickat den för flera veckor sedan. Jag blir lovad att få tracking nummer på måndag. Fick förstås inget tracking nummer…

    Kontaktar SurfKeppler igen och fick följande svar:

    “hello
    the bag is missing anway ..
    lost in space..
    the transport team send a new today by dhl. we was singing and playing in the city
    we had the money very soon –takes only 30 min. and we can send the bag for free .twice .
    so we hope you hold it very soon and can be a lucky man for a long time .
    mit freundlichen Grüssen
    the team is loving you

    Ua Mau ke Ea o ka ?Aina i ka Pono”

    Jag förstår fortfarande inte vad som menar ”we was singing and playing in the city”. Var dom ute på stan och rökte på och det är en godtagbar ursäkt för alla fel?
    Jag fick i alla fall en ny låda en vecka senare. Den här gången har ”Werner” fått till rätt längd men fel bredd. Hur svår kan det vara? Dessutom hade dom knölat ner den i en alldeles för liten låda.

    Under tiden så har det uppkommit en massa små bubblor på undersidan av brädan. De uppkom efter att jag hade använt den cirka två månader. Jag skickade ett antal kamera bilder och ett par mikroskop bilder men SurfKeppler svarade aldrig på det.

    Till slut tog jag kontakt med http://www.online-schlichter.de eftersom SurfKeppler inte svarar på mail och inte tar sitt ansvar.

    Helt plötsligt så fungerade SurfKepplers mail. Trots en stor insats från J. Goetzl (medlare) och mig så ledde det inte till någonting. SurfKeppler hävdar att brädan få rum i board bagen så dom har inte gjort något fel. Så om ni beställer nått från SurfKeppler så kan ni inte förvänta er att få det ni beställde. Om ni har tur så kanske ni får nått men förmodligen inte det ni har beställt. Om ni beställer ett 6.5 segel så kanske ni får ett 6.0 i stället. SurfKeppler tycker uppenbarligen det är ok eftersom det går att segla med båda? Väldigt konstig inställning.

    SurfKepplers svar om bubblorna:
    ”das brett ist ein bedienungsfehler der luftschraube .. der hersteller wird es auch ablehnen.
    dafür gibt es aber jede menge text und stellungnahmen und artikel in fachmagazinen.
    er sollte es auch wissen.

    die blächen kommen selten vor aber wir reichen die reklamation beim hersteller ein – und melden uns mit dieser nachricht dann sofort”

    Google translation:
    the board is an easy error of the airscrew .. the manufacturer will also decline.
    for there is but lots of text and opinions and articles in professional magazines.
    he should know it too.

    the blächen are rare but we will submit the complaint at a shipyard -., and notify us with this object then immediately

    Bilder på bubblor:
    5shrIy6.jpg
    cfDjpUY.jpg

    Mikroskop bild:
    GIUGAs0.jpg

    Jag har windsurfat i 30 år och har så vitt jag vet aldrig glömt att skruva åt pluggen. Har definitivt inte missat det på min nya JP bräda.

    Under tiden med ombudet så tog jag direktkontakt med JP. Dom är övertygade att bubblorna är orsakade av vatten från utsidan (d.v.s. tvärt emot vad SurfKeppler ”vet” orsakade bubblorna). Jag har hanterat brädan på samma sätt som mina andra tre JP brädor och dom har inga bubblor. Jag brukar torka av brädan innan jag stoppar in den i min gamla board bag. Om det regnar hämningslöst så är det förstås meningslöst. Sedan kör jag hem på cirka 40 minuter. Tar ur brädan och lägger den ovanpå board bagen så att den kan torka. Brädan ligger på golvet framför TV så det finns ingen chans att jag glömmer brädan i board bagen.

    Eftersom SurfKeppler misslyckades med att skicka rätt storlek på boardbag så var jag tvungen att fortsätta att använda min gamla boardbag. Den har en ”silver tejp” yta både på insidan och utsidan. Förmodligen är nyare JP brädor betydligt känsligare för vatten än äldre JP brädor. Jag misstänker att vatten blev instängt mellan brädan och board bagen vilket orsakade bubblorna. Det finns bara bubblor på den ”plana” del av brädan som låg i mot bordbagen när brädan låg ovan på bagen.

    Nyare NeilPryde board bagar har en ”silver tejp” insida. Undersidan liknar aluminium folie som reflektera bort värmen från solen. Ovan sidan har en ”textil” yta som förmodligen ska suga upp vattnet från brädan för att undvika vatten skador när brädan ligger ovanpå. JP lösning på problemet är att jag ska slipa bort bubblorna. Personligen anser jag att JPs nyare brädor har för dålig kvalitet och duger inte i längre i länder där det även kan vara vått på land. Nog bör en bräda tåla vatten i ett par timmar? JP uppger också att det inte är något specifikt fel på Super Sport 2012 så vi kan bara anta att alla nyare JP brädor är extremt känsliga för vatten.

    Sammanfattning beträffande bubblor:
    Bubblorna uppkom p.g.a. SurfKeppler inte lyckades skicka rätt board bag.
    Nya JP brädor är extremt känsliga för vatten.

    Slutsats:
    Köp aldrig från SurfKeppler!
    Köp inte nya JP brädor om du bor i länder där det regnar eftersom dom inte tål vatten… :confused2:

    View post on imgur.com

    henryk svarade 9 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    15 mars, 2014 vid 20:12

    Trist…
    Ännu en anledning att köpa lokalt. Bra för din lokala surfhandlare (om det finns ngn) och bra för dig om man skulle råka få typ fel boardbag….

  • warhead

    Medlem
    15 mars, 2014 vid 20:19

    Jovisst är det smidigare att köpa lokalt. Tyvärr är priserna väldigt höga i Sverige.

  • sailortrash

    Medlem
    15 mars, 2014 vid 20:34

    Jo när de rear är det ibland billigare ngn annanstans. Men annars har jag inte vart så jätte imponerad av priserna i Tyskland eller England (förutom Gun sails). Cykelprylar, även kompletta cyklar är det däremot väldigt stor skillnad i pris på. Och våtdräkter, villa är lätta att skicka också.

  • hanlar

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 06:20

    @Warhead 721657 wrote:

    Jovisst är det smidigare att köpa lokalt. Tyvärr är priserna väldigt höga i Sverige.

    Tycker inte att det stämmer riktigt. Jämför man med tex SurfSpot så är inte skillnaden så stor.

  • warhead

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 09:34

    Det var stor skillnad i pris på nya fjolårsmodeller när jag kollade upp det 2013. Jag ville också ha en JP bräda (ett misstag). Jag tycker överlag att priserna på windsurfing prylar är höga i Sverige. Det är säkert väldigt höga marginaler eller många människor som ska tjäna pengar på vägen.

  • henryk

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 10:00

    Tråkigt – jag har handlat från surfkeppler sen 1990, säkert ett 15 tal försändelser, och det har alltid funkat klockrent…

    Priserna är oftast betydligt lägre, både på årets grejer och framförallt på äldre prylar.
    Glöm hemsidan, utan speca noggrant vad du vill ha i ett mail och fråga om priset för allt med frakt – köper man mycket prylar får man ofta en rejäl rabatt.

    Framför allt när det gällar fiolårsprylar, det finns kvar, tex om man man vill ha en segellinje på 3-4 segel i samma färg tom… I sverige finns oftast bara enstaka prylar kvar…

    Har haft en del reklamationsärenden med keppler, två NP master som gått av – fick nya direkt efter att skickat ner foton, ett NP bombeslag som gav sig, nytt på posten inom en vecka direkt från NP i tyskland.

    Men visst, har man osis, och får problem med stora brädor och segel, som är dyra att skicka tillbaks blir det struligt… En risk man tar när priset är sååå mycket bättre….

  • warhead

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 11:41

    Jag försökte beställa via hemsidan först men jag blev tvungen att mail till dom ändå innan beställning eftersom det inte stämde. Vi var helt överens via mail om vilka prylar jag skulle ha. Dom lyckades skickade fel ändå (upprepade gånger). Att “lösa” problemet genom att inte svar på mail är ganska märkligt metod (har hört att det inte första gången Surfkeppler löser problemen så).

    Jag har lagt hur mycket tid som helt på att förklara extra tydligt och skickat bilder med det ignoreras helt (inga svar eller “vi återkommer på måndag”). Det är oerhört frustrerande. Surfkeppler tycks inte har någon ordning alls på sin hemsida, sitt lager eller sina försändelser.

    Jag kanske har haft “otur” men prylarna jag köpte eller kanske du har haft “tur” med dina beställningar. Svårt att avgöra med så litet underlag. Du har haft 15 lyckade beställningar och jag har haft två helt misslyckade (“board + board bag” och “board bag”).

    Lite märkligt att dom fortfarande finns kvar om dom gör fel på varje punkt hela tiden så vi måste nog anta att jag har haft mer otur än vanligt. Windsurfing prylar är dyra och det känns inte så bra att skicka iväg en massa pengar till ett företag och sedan hoppas att man kanske får det man beställde.

    Du kanske har bra kontakt med dom (underlättar säkert om man är bra på tyska) så det går säkert bra för dig i fortsättningen också.

  • henryk

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 13:42

    Hmm – man kanske ska passa sig för att göra för mycket reklam för Surfkeppler, vet ju att flera haft problem, och att mailkonversationen ofta är väldigt korthuggen. Jag mailar på tyska, men dom svarar oftast på engelska ändå… men på nåt sätt styr ändå priset, handlar ju ändå om en skillnad på många tusenlappar varje gång. Är prisskillnaden mindre handlar även jag hellre i en svensk butik – vilket jag gör rätt ofta oxå… Är förstås mycket bättre när det blir problem, även fast det inte alltid är 100 med bemötandet här hemma heller.

    Att dom finns kvar trots dålig hemsida och ojämn service – det beror ju bara på en sak, priset…

    Däremot tar ju svenska butiker inte ut några överpriser, är ju rätt små
    marginaler på såna här prylar, att Keppler klarar sig beror ju antagligen bara på mängden.

  • sailortrash

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 18:07

    Jag tror att anledningen att det kan vara billigare i tex Tyskland är att marknaden är så mkt större där, så det finns mkt mer lager att rea ut. Kollat man på nypriserna är det inte så mkt som skiljer direkt. Samma med utbudet, finns mkt mindre av allt i Sverige än Tyskland.

    Personligen tycker jag inte det är värt risken att beställa så här dyra grejer utomlands. Speciellt inte fjolårsprylar eller hyllvärmare som säljs till inköpspris pga av ngn “minirepa”. Min erfarenhet är att svenska kunder inte betyder mkt och att man rätt snabbt blir ignorerad. Men Jag har inte förlorat mer än ngn 1000-lapp hit och dit, vilket räcker bra för mig.

    USA har bra mkt billigare nypriser, men det är ju typ meningslöst om man inte åker dit och hämtar hem dem personligen…

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 19:32

    Trist erfarenhet av deras shop. Hur många här visste dessutom att det kan bli bubblor under brädorna av vatten som tar sig in, tex om de ligger i en boardbag efter surfet? Googlade och det finns tydligen fler som råkat ut för detta:
    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Strange-fing-bubbles-on-my-board/

  • rrd

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 20:11
  • bicless

    Medlem
    16 mars, 2014 vid 22:10

    Innan ni köper i tyskland, kolla med oss eller nån annan svensk shop. Vi försöker försöker i alla fall matcha om det går. Vi gör själva priskontroller då och då men det är svårt hänga med på alla upp och nergångar. Reklamationer lär bli mycket enklare i sverige. Dessutom rätt omfattande konsumetköplag här med 3 års reklamationsrätt. De har inte alls samma tradition med reklamationsrätt i tyskland även om man självklart skall kunna reklamera där också.

    Sen kan jag passa på att sticka hål på en skröna. Vissa tror att svenska surfbutiker tjänar massvis. Orsaken är troligen att vi och även tyska shoppar säljer ut varor med 40-50% rabatt exempelvis på hösten. Kan säga att det inte är så att man köper varan så billigt att man kan rea 40-50% om man vill. Fabrikerna/producenterna gör specialpriser off season på svårsålda varor och då med det nya låga inköpspriset så man kan man sälja så billigt. Har man råkat köpa in för gamla inköpspriset och har brädor osålda på lagret är man stentorsk när producenten rear till alla andra butiker och måste sälja med stor förlust eller få hyllvärmare. Keppler är kung på att köpa in sådana restpartier med brädor som inte kunnat säljas för normalpriser. Vi försöker göra ungefär samma sak. Det kan ibland vara billigare för att det är flaws på dem, märken etc. Då måste man skriva det tydligt så den inte säljs som a-vara.

  • henryk

    Medlem
    22 mars, 2014 vid 20:52

    Skulle garanterat kolla med föregående talare, men vill ibland ha andra fabrikat tyvärr…
    (Inte b-varor 🙂 Finns tyvärr sällan exakt det man vill ha på hyllan – även hos konkurrenterna…

  • grrrr

    Medlem
    22 mars, 2014 vid 21:38

    @henryk 721880 wrote:

    Skulle garanterat kolla med föregående talare, men vill ibland ha andra fabrikat tyvärr…
    (Inte b-varor 🙂 Finns tyvärr sällan exakt det man vill ha på hyllan – även hos konkurrenterna…

    Samma här, skulle absolut ha ‘den’ brädan som var slut i Sverige. Köpte den på surfkeppler, jättebilligt, jättetrevligt och inga problem. Jag passade på med några segel också. Tror att jag betalade 0kr i transportkostnad och konsumenträtten ska vara samma (men det tag säkert längre tid om det skiter sig).

    @OP: Tråkigt för dig, kul för mig.

  • warhead

    Medlem
    23 mars, 2014 vid 20:34

    @RRD 721689 wrote:

    Osmos…

    http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-50564.html

    Intressant. Kan nog vara osmos. Konstigt att det är så dålig färg på JP brädor. Har som sagt tagit ut brädan så fort som jag kommer hem och förvarat den ovan på bagen framför tvn. Får blir ett märke som tål vatten nästa gång..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köp INTE från Surfkeppler!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.