Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp råd till första kiten

  • Köp råd till första kiten

    Publicerad av chuckey på 7 mars, 2008 vid 10:37

    Tja. Jag och en polare funderar på att börja kitea till sommarn. Vi vindsurfar just nu och ser kite som ett komplement till vindsurfing dom dagarna det inte blåser lika mycket. Så frågan är villken storlek ska vi köra på? Vi vill alltså ha en storlek som fungerar långt före vinden är stark nog för vindsurfing men det måste vara en nybörjar vänlig kite.

    Är detta ett bra alternativ?
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16708/cat/9

    Tack för svar =)

    skejtar_henke svarade 16 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • gh0st

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 11:10

    Jag hade hellre köpt en bow kite, du kan köra med en mindre kite än det där och få ut mer drag i lägre vindar. Något runt 12m2 tröttnar du inte på. en 14m2 bow funkar kanon i lägre vindar men är ofta mycket långsammare.

  • ninoh

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 11:20

    vet int hur mke ni väger och från vilken vind ni tycker det är kul att vindsurfa, sen beror det ju lite på vilken bräda ni har.. jag väger 73kg och har en 130 bräda, kan ha kul från ca 6-7 ms med min 12a (bow) antar att jag om jag var i din sits skulle välja en torlek större på kiten och behålla brädan, med min vikt och då snackar jag bowkite.

    Den kiten du kolla på är c-kite och har inte samma drag per kvm, skulle tippa på att den motsvarar 10a-12a bow? sen har du inte samma depower möjlighet vilket gör det mke svårare att köra i byiga vindar mm. (som nybörjare). vattenstarten blir lite jobbigare också.

    lägg till ett par tusen o titta på cabrinha switchblade, ozone sport/light…

  • skanepaul

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 12:04

    Vill ni inte slänga ut så mycket pengar nu i början så är det ett utmärkt köp!

  • chuckey

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 12:44

    okok tack för svar, det låter alltså vettigare att köpa en bow kite?
    vi väger nog runt 65 båda två.
    Roliga dagar på vindsurfing brädan börjar väll vid 12 m/s kanske så det hade varit bra med en kite som fungerar i rätt så lite vind.
    Hur många m2 ska vi satsa på då? den ska framför allt vara nybörjar vänlig

  • skanepaul

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 12:53

    Köp en runt 12m!

  • jonaish

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 12:59
    SkånePaul;450199 wrote:
    Köp en runt 12m!

    har en till salu

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/16594/cat/9

  • yann

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 13:03

    Ja inte mindre än 12m iaf om ni vill köra i lite vind. Sen är det ju roligare att köra desto mindre drake man har. Lite som traktor vs. motorcykel, alltså kraft v.s. snabbhet… De största drakarna vinner man väldigt lite i sekundmeter på men man förlorar massa snabbhet så 12-13m är perfekt för er och funkar bra när ni fattat att kite är roligare i alla lägen och köper en drake till.

  • chuckey

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 13:28

    OK 12-13 m2 får det bli.
    Är en bow kite mycket bättre än en vanlig? dom verkar lite dyrare så är det värt det?

  • axx

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 14:27

    du kommer att lära dig snabbare med en bow eftersom det är lättare att kontrollera kraften och du kan använda den i ett större vindregister än en c-kite

  • cortex

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:01

    Ett annat tips är ju att börja med en kurs… så slipper ni slå er halvt (eller helt) fördärvade på kuppen.

    /Kaj(Tech)

  • chuckey

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:10

    @Cortex 450247 wrote:

    Ett annat tips är ju att börja med en kurs… så slipper ni slå er halvt (eller helt) fördärvade på kuppen.

    /Kaj(Tech)

    Jodå, kursen ska vi gå till våren men varför vänta om man hittar ett bra pris på en kite nu? =)

  • sourra

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:10

    Får dock säga att om ni väger 65 kg båda två så kan ni klara er med lite mindre om ni köper en SLE/BOW (min flickvän väger 65 och kör nästan bara med 9 kvm) eftersom de har lite större projicerad area än en c-kite. Men den ni hittat är ett klart prisvärt alternativ att börja med. Och som sagt – gå en kurs. Kolla med Fahlensurf.se eller Kiteboarding.se

  • trimmarn

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:12

    Vill du kunna köra kite när du väntar på att få köra vågis och 5.3a eller freestyle och 6.0a? Om du väger 65kg så kan du ju köra allt över 7m/s med en 10-11m2. Skaffar du en 13m2 så kommer du vara duktigt överriggad och ändå inte komma igång med 5.3 och vågis. Jag kör en 12a bow tills jag börjar bli överriggad sen kliver jag på skate 97an och 6.0an..
    pd

  • sourra

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:21

    Hehe, missade det där med att ni vindsurfar och vill ha det som komplement. Ja då är nog 11-13 bra size. Men ni kommer snart vara helt hookade och vilja ha mer… 🙂

  • _sofia_

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:30
    sourra;450253 wrote:
    Får dock säga att om ni väger 65 kg båda två så kan ni klara er med lite mindre om ni köper en SLE/BOW (min flickvän väger 65 och kör nästan bara med 9 kvm) eftersom de har lite större projicerad area än en c-kite. Men den ni hittat är ett klart prisvärt alternativ att börja med. Och som sagt – gå en kurs. Kolla med Fahlensurf.se eller Kiteboarding.se

    Sourra va kör din flickvän i för vindar och med mer för stolekar på kite?
    Ja har en 9a SLE och kan köra i 8-12 m/s men planen e att införskaffa en till,
    va e mest värt, köpa en större eller mindre?

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp råd till första kiten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.