Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Köpa bräda för första gången
-
Köpa bräda för första gången
Publicerad av Alexander Vx2 på 10 augusti, 2007 vid 15:50Hej surfare 🙂 Jag har surfat någon vecka per sommar i några år för några år sedan när jag var yngre på ”sommarkurser”. Jag tog aldrig tag i det ordentligt på egen hand pga att jag höll på med kappsegling och tyckte inte att jag hade tid/ork för både det och windsurfing. Nu tänker jag i alla fall börja dra igång ”på riktigt” och undrar vad man bör köpa för bräda och rigg första gången?
Jag har läst de klistrade trådarna men jag vill gärna ha mer konkreta förslag. Även fast jag inte har haft någon egen bräda förut så är jag inte totalt nybörjare, därför vill jag inte köpa en bräda som är för ”nybörjaraktig” eftersom jag snabbt lär tröttna på den.
booman svarade 18 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Kanske något av alternativen i den här tråden passar din plånbok och ambitionsnivå? En freeride runt 140-150 liter borde funka fint som förstabräda för den som kan dra rigg och segla lite från A till B.
-
En större freeridebräda (ca 130-150l beroende på vikt) är nog bra. Finns ju en del kompletta paket i olika affärer tex ett komplett paket från Naish som du kan köpa från Fahlén, se mer på: http://www.fahlensurf.se/v2/articles/clothes/aterfall.shtml
-
beroende på hur mycket du väger och hur duktig du är (eller hur snabbt du kan utvecklas) så är snarare en bräda på 120 liter det ideella. En bräda uppemot 150 liter kommer bli grymt tråkig. Men som sagt, det beror lite på hur snabbt du utvecklas.
-
Alexander Vx2
Gäst10 augusti, 2007 vid 17:39simpa89;404359 wrote:beroende på hur mycket du väger och hur duktig du är (eller hur snabbt du kan utvecklas) så är snarare en bräda på 120 liter det ideella. En bräda uppemot 150 liter kommer bli grymt tråkig. Men som sagt, det beror lite på hur snabbt du utvecklas.I vilket ”viktintervall” passar 120 l då?
-
Nja, en bräda på 150 liter måste inte vara tråkig. Den funkar ju fortfarande som lättvindsåk när man börjar få kläm på planing, stroppar och sele. Av det jag sett när folk seglat t.ex. Z-riden (150 L) så har den potential att gå ganska fort oxå. Men det beror lite på vad man väger förståss, 150 liter är ganska mycket volym för en på 60 kg men ganska lagom första freeride för en surfare på 90 kg. Tycker att det är jäkligt najs att ha lite extra bredd och stabilitet om man vill öva på snurrtricks med seglet.
Jag vill passa på att slå ett slag för ”skolbrädan” Fanatic Viper som har längre vattenlinje (samt infällbart centerbord) och därmed funkar utmärkt när det blåser för lite för att plana. För en som växt upp på gamla ”kossor” så är det mammas gata att köra Vipern.
Men bästa tipset är väl att ringa till någon av surfbutikerna och snacka igenom vad de har för brädor och paket utifrån färdighetsnivå och plånbok.
-
enligt mina tankar så påpekar jag följande
60 kg – 115 liter
70 kg – 120 liter
80 kg – 125 liter
90 kg – 130 literOch detta är alltså en freeride bräda. Men sen är det som sagt också hur pass fort man kan utvecklas. Har man ingen potential i överhuvudtaget att kunna utvecklas, retarted med andra ord så ska man givetvis öka volymen på brädan men är man duktig och utvecklas någorlunda fort så tycker jag att dessa volymer passar utmärkt, framförallt för att man i längden inte kommer att tröttna lika fort. Ju längre i utvecklingen man kommer desto mindre bräda vill man ha (bortsett från formulaboysen), till en viss gräns givetvis,.
Men som NLC säger finns det säkerligen brädor på 150 liter som kan vara roliga att köra men det tvekar jag starkt på.. smaksak.. -
Är det bara en hyfsat ny och bred bräda funkar nog storlekar rätt bra om man är lite ambitiös.
-
Köpte en Fanatic X-ray 160 -04, här på konfen i våras och för mig har den varit kanon. Den är på 160L L:270cm B:79cm alltså ganska bred o kort. Jag väger ca 90kg surfklädd, (Våtdräkt mm.) Det är knappast en vågbräda men just för insjö med ganska stora segel, 8-10m2, så får man många sköna timmar på vattnet. Ska väl tillägga att jag återupptog surfandet från 80-talet förra året och i år är det första året jag kör centerbordslöst. Men som sagt är den kanon för mig och kommer nog att räcka nåt år till att utvecklas på…
//BooMan
Logga in för att svara.