Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Köpa epoxi

  • Köpa epoxi

    Publicerad av george på 17 juni, 2008 vid 15:30

    Jag har satt nosen på min bräda i en sten och på köpet fick jag en liten ding som måste fixas till. men det ska inte vara några problem.
    Problemet är att jag inte har någon affär i närheten som säljer bra epoxi alt. kan säga vilken epoxi jag ska använda.

    Jag försökte köpa den reparationssats som säljs av watski (art: 68402-1), så i någon gammal tråd att det var nån som tyckte den var ok till mindre reperationer men jag fick inte köpa den, då försäljaren sa att det var fel, men han kunde inte tala om vad jag skulle ha för nått istället.

    Jag behöver alltså bra epoxi och microballonger. finns det någon firma som säljer det via postorder, gärna i någon form av “repp kit” alt någon firma belägen hyfsat centralt i STHLM.

    Tacksam för svar.
    /Jojje

    erik-g svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • budda

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 17:40

    http://www.kompositfabriken.com. Där har jag köpt min epoxy. kommer i paket till dörren för en billig lev kostnad. Har ett stort utbud. ring honom och berätta vad du skall ha det till så vägleder han dig. (trevlig snubbe)

  • george

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 00:14

    Tack för tipset! Får ta och ringa dit i morgon.
    Är det någon som vet hur det är med Watski kitet, ska man akta sig för det eller funkar det?

  • jahsoldier

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 06:19

    Annars har du ju biltema, bra och väldigt billig epoxy, deras snabbepoxy för 20spänn är skitbra till mindre grejjer, sen har du laminerigs epoxy samt microballonger.

  • svenne

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 10:03
    jahsoldier;475846 wrote:
    Annars har du ju biltema, bra och väldigt billig epoxy, deras snabbepoxy för 20spänn är skitbra till mindre grejjer, sen har du laminerigs epoxy samt microballonger.

    Billig, det räcker så.

  • nlc

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 11:22

    @george 475753 wrote:

    Jag försökte köpa den reparationssats som säljs av watski (art: 68402-1), så i någon gammal tråd att det var nån som tyckte den var ok till mindre reperationer men jag fick inte köpa den, då försäljaren sa att det var fel, men han kunde inte tala om vad jag skulle ha för nått istället.

    Mycket märkligt, WATSKIs Epoxyreparationskit är ju “the shit” för mindre lagningar tycker jag eftersom man får lagom med väv, epoxi och härdare i ett paket. Dock kan jag inte hitta det på http://www.watski.se bara på nån dansk sida.

  • george

    Medlem
    18 juni, 2008 vid 11:39

    @NLC 475918 wrote:

    Mycket märkligt, WATSKIs Epoxyreparationskit är ju “the shit” för mindre lagningar tycker jag eftersom man får lagom med väv, epoxi och härdare i ett paket. Dock kan jag inte hitta det på http://www.watski.se bara på nån dansk sida.

    Du hittar det om du söker i deras “E-katalog” sid 297

    Nu har jag beställt ett kit med epoxi, härdare, microballonger och lite väv. Kompositfabriken skickade vidare mig till John på http://www.karburator.se han sålde prylarna jag skulle ha i mindre kvantitet.
    trevlig kille som gav intryck av att veta vad han sysslade med.

    Såg att det ska blåsa på midsommarafton, finns det nått bra och vattentätt klet att smeta på brädadn provisoriskt som 1. är lätt att få tag på
    2. lätt att slipa bort.

  • nukisen

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 08:51

    Jojje!
    Jag har sprungit på en firma i Kina som levererar hem till dörren för 125:- kilot. Dom sköter frakten och alltihop.

    Dock har jag inte hunnti prova den ännu!:frown:

    Men den borde vara bra eftersom den är populär bland asiatiska båtbyggare.

    Ska i alla fall testa den sen!

    Jag kan berätta hur det går såvida du inte hinner före.

    Vill du ha kontakt med firman så kan jag maila den till dig.

    Min mail är:

    china@mammamita.se

  • svenne

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 09:17

    Nukis, har du någon spec på den?
    Tyvärr, men jag tror inte ett dugg på en epoxi för det priset.

  • nukisen

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 15:21

    item
    Base
    hardener
    Appearance
    Colorless to buff transparent liquid
    Tan transparent liquid
    Component
    Epoxy resin
    Modified Amine
    Viscosity(mpa.s/25℃ )
    8000-20000
    10000-40000
    Solid content
    100
    100
    Mix ratio (weight)
    1
    1
    Work time
    50minutes
    Initial curing time(25℃)
    5hours
    Initial curing time(10℃)
    20hours
    Initial curing time(50℃)
    60minutes
    Total curing time
    25℃*7days
    Total curing time
    50℃*1day
    Bond strength(between aluminum and aluminum)
    110kg/cm2(25℃*7days)

    Har själv inte provat den än.
    Men dom lovade dom skulle skicka så det räckte att bygga en liten båt.

  • stefanlindmark

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 16:38

    Ser ut som den här epoxin:
    http://www.alibaba.com/product-gs/278544631/epoxy_adhesive_yacht_glue_.html

    “If skin contacted, flush with water and soap.”

  • nukisen

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 22:05

    🙂
    Ja det ser inte bara ut som den, det är den.
    :laugh:

  • svenne

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 23:16

    Jag tycker att du ska begära att få en specifikation på den innan du använder den till något annat än just lim. Jag säger inte att den är dålig, du har bara ingen aning om vad du har beställt (innehåller den till exempel nonylfenol?). Att viskositeten är i en enhet som ingen annan använder och dessutom diffar på flera hundra procent är inte så lovande.
    Har en känsla av att “especially remmended for yacht application” låter bra för att det går åt mycket, men jag tror inte att Tüv eller Lloyds skulle tycka samma sak.

    Sorry att jag låter pessimistisk. Du bör verkligen kolla upp vad du får hem.

  • nukisen

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 13:17

    Tack för tipset Svenne!
    Jag håller även på att deala med en holländsk leverantör som säljer sicomins produkter. Väntar på att få hem en prislista.
    Sicomin är i alla fall en välrenomerad produkt inom eu.
    Herman som är en av föreståndarna på det här företaget kontaktade mig genom boatdesign forumet, och verkar ha nystartat sin försäljning av Sicomin.
    Nu börjar detta bli ganska intressant tycker jag. Jag kan återkomma med hans exempel på priser om ni är intresserade. Naturligtvis när jag har fått dom.

    //Janne

  • svenne

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 16:38

    Glöm inte att om du börjar ta hem större mängder måste du registrera ditt företag som C-verksamhet. Gör du inte det är det feta vitesbelopp.

  • nukisen

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 17:43

    Det är lugnt!
    Dels för att jag tänkt ta hem för eget bruk.
    Sen att jag visar andra hur dom kan göra för att köpa billigt får dom beställa hem själva.
    För det tredje har jag ingen firma. Så jag gör inte detta för att tjäna pengar utan min del i det hela är att jag tycker svensk epoxy är dyr om man jämför med andra länder. Det räcker att åka över till tyskland så är priserna halverade.

    Var det inte en av anledningarna att Sverige gick med i Eu. Att vi skulle få billigare konsumtion.

    Sen att jag råkade hamna i Kina när jag letade efter prisvärd epoxy, det var mest en slump.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Köpa epoxi

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.