Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa första grejjerna.

  • Köpa första grejjerna.

    Publicerad av chant007 på 8 april, 2009 vid 03:11

    Nu är det dags. Jag tänkte få rumpan ur vagnen och köpa min första kite utrustning.

    Tidigare har jag lärt mig kitesurfa nere i vietnam. Var där i ca 1 månad o körde lite, kom till stadiet att jag precis lärde mig köra “upwind”. Så jag e fortfarande vad jag själv skulle kalla nybörjare.

    När jag var där nere körde jag mest på DNA och Vapor. Det var ett år sen. Nu har jag bestämt mig för att satsa lite mer på sporten, då jag tyckte det var GRYMT kul!

    Har ju då ett par frågor så här i början:

    Vad behöver man för utrustning för att köra här i sverige? Gärna då nån som är lik, eller helst exakt, DNA eller Vapor. Nån som har något bra tips på var man kan få tag i sånt? O va gäller andra hands försäljning så tänkte jag spara min första utrustning som ett litet minne liksom så det behövs inte tänkas på. (Har tidigare fått tips om att köpa grejjer som man kan sälja vidare, men vill hällre har grejjer som jag redan från början känner mig bekväm mend.)

    Som sagt kallar jag mig själv nybörjare. O det skulle inte skada om lite tips om vart man kan köra igång när man väl skaffat utrustning? Gärna i närheten av stockholm, men en roadtripp nån gång ibland skadar aldrig.

    Till sist tänkte jag fråga om det är nån som har varit på Cypern och testat? Anledningen till att jag frågar är att jag åker dit ner varje sommar då jag har släkt där nere. Så lite tips om man kan köra där över huvud taget och i så fall vart nånstans vore grymt kul att få.

    Så kort sammanfattning:

    Utrustning för nybörjare, gärna DNA eller Vapor: vad behövs & ugnefärligt pris.

    Tips om kiteställen i Sverige.

    Tips om kiteställen på Cypern.

    chant007 svarade 15 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • chaneuil

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:14

    det finns en bra affär i varberg, de har webshop också:

    http://www.surfers.se

    🙂

  • skanepaul

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:25

    Finns en ännu bättre, också i Varberg, http://www.fahlensurf.se 🙂 🙂

    Har ingen koll på Airush kites för tillfället, vet inte ens om de går att köpa här i sverige.

    Men vad jag kan se så är DNA en hybrid mot BOW hållet och Vapor en hybrid åt C-kite hållet om man kan säga så.

    Jag talar för Naish, så jämförbara kites är Cult (DNA) eller en Torch/Helix (Vapor).

    Du verkar ju har kommit en bit på vägen så har du cash liggandes så hade jag köpt 2 kites direkt, en mindre runt 8m2 och en större runt 12m2 så du täcker upp vindmässigt rätt så bra.

    Försök annars ta dig till en demodag, blir väl några sådana snart och testa röven av dig där!

  • milkman

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:31

    Jag vet inte om Airrush är representerade här i Sverige. Och du borde nog försöka köpa av någon Svensk firma om du vill ha tillgång till garantier. Vill du ha snabb tillgång till reservdelar också så kika extra på de större butikerna.

    Om du vill ha en kite som känns som DNA kan du ju ta en annan Delta-kite istället (typen av kite). De Delta shape kiter jag känner till är:
    F-ONE Bandidos
    North EVO (2009 modellen)
    Nobile N62 (Vi testade första exen i helgen:))
    Core GT och Core Combat

    Lycka till.

  • cosmo

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:36

    Sen får du ju inte glämma bort att rapportera och logga ställen på Cypern efter att ha varit där!

  • kvabbso

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:40

    Här kommer säkert en demodag nära dig nu när våren är här.
    Testa och fråga runt, så kommer du säker hitta något som passar dig.

  • lasurf

    Medlem
    8 april, 2009 vid 07:13

    Vi prova nya slingshot RPM i går vi gilla den starkt
    plana tidigt och mycket stabil och med bra range
    http://www.lasurf.se

  • skotten

    Medlem
    8 april, 2009 vid 07:16

    yeah there is a HUGE get together later this month in Varberg for the weekend, then you have another Big event down in Malmö, get your ass down to meet us all and try out as much gear as you can, have a beer and feel some surferlove : )

  • nic

    Medlem
    8 april, 2009 vid 07:56

    Jag skulle inte åka till Cypern för kitingens skull men om du ändå är där så finns det naturligtvis ställen. Nu är ju gränsen norrut öppnare å där finns säkert fina ställen i nordost. I sydost finns en skola som gör reklam men de befinner sig i en bukt med höga berg så det blir rätt byigt. I Larnacka kan man kita men det är nog mest chop. Agia Napa har för mkt folk för det mesta. Det var ett tag sedan jag var där så det kan naturligtvis ha kommit upp något nytt.

    Jag förstår inte var du bor men om du är på västkusten så kan du ringa mig så får du prova Ozones kitar.

    nic

  • skotten

    Medlem
    8 april, 2009 vid 10:13

    am I the only one to actually not pimp my brand in this thread?? haha the blue guy says blue is best.. the red guy says that red is…

  • sourra

    Medlem
    8 april, 2009 vid 10:21

    Airush finns visst i Sverige men det är nån uppåt innåt som har dom. Använd sökfunktionen så finner du. Dock har de inte så mycket till lokal närvaro längs kusterna.

  • cdaa

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:50

    Airush finns representerade i Sverige genom onwater och de har butik i Karlstad, Lund och på http://www.onwater.se.

  • milkman

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:56
    skotten;539416 wrote:
    am I the only one to actually not pimp my brand in this thread?? haha the blue guy says blue is best.. the red guy says that red is…

    I didnt pimp – I always try not to. With exception of this thread I think nowdays I’m less of a salesman on Steffo then you Tony! 🙂

    Surferlove!

  • kvabbso

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:59
    skotten;539416 wrote:
    am I the only one to actually not pimp my brand in this thread?? haha the blue guy says blue is best.. the red guy says that red is…

    U must be blind, not a cabrinha pimp.

    För att det behövs inte, har man väl seglat med Cabrinha så vill man inte testa något annat.icon10.gif

  • roland

    Medlem
    8 april, 2009 vid 12:10

    karlstad nya habo?

  • cortex

    Medlem
    8 april, 2009 vid 12:14

    Kom ner till KiteJam i Habo Ljung första helgen i maj och testa “allt” som finns på marknaden.
    Det finns otroligt många fina kites på marknaden idag, så häng inte upp dig så mycket på ett visst märke.

    “Mina” märken kommer givetvis att vara representerade på KiteJam: dvs Caution, Flysurfer, Spleene och Flyboards.

    Från detta sortiment skulle någon av följande kites passa dig fin-fint:

    Caution Zombie (mid-aspect SLE)
    Spleene Q (Delta)
    Flysurfer Pulse2 (closed-cell foil)

    Men som sagt, testa runt en massa olika märken/modeller och bilda dig en egen uppfattning. Steffo verkar ha blivit pimp’n paradise senaste tiden. 😀

    /Kaj

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa första grejjerna.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.