Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kites från 06?

  • Köpa kites från 06?

    Publicerad av daffid på 17 juli, 2009 vid 19:19

    Tjena!

    Det är så att jag just nu kollar på att köpa en drake som titeln avslöjar är från 2006. Jag har dock hört mycket om att man egentligen inte skall köpa kites från innan 2007 just för att det hela tiden händer så mycket vad gäller utveckling av kitesen.

    Jag skulle gärna få lite respons på det här och höra lite vad folk med mer vana än mig anser, så skriv gärna lite av er erfarenhet!

    Mvh

    peer svarade 14 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ziik

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:40

    beror ju helt på vad det är för kite och vad du har för personliga krav.

    kasta in lite mer info så blir det enklare att svara.

    //Joel

  • skotten

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 19:46

    if you are a noobie, I would get a 2007, then you buy something in half decent condition and it makes life a bit easier with good depower and easy relaunch.

    When kites get old a few things happen.. lines can break fucking up your day, and the canvas can stretch meaning the kite doesnt fly as well, and you dont get as much power out of it. Worst case scenario the bladders are all nasty, dry, full of sand and have leaks as a result.

    There are plenty of kites for sale in here, dont be afraid to ask in the forum if you see something that may be a good deal, we wont be afraid to tell you if you are getting ripped off.

    Surferlove, and welcome : )

  • skanepaul

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 20:08

    Beror helt på vad det är för en kite och hur pass använd den är. Hittade en nästan ny Torch 2006 till en av mina elever för en spottstyver.

  • debkausf

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 23:43

    köp inget äldre än 2008

  • sourra

    Medlem
    17 juli, 2009 vid 23:57

    Det beror som sagt helt och hållet på vad det handlar om för kite. Tidiga SLE/Bow-kites kan man ju undvika men som Paul säger så är ju C-kites som t.ex. Torch ofta prima så länge duken är fräsch och det finns ett bra safetysystem.

  • skanepaul

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 08:35
    debkåusf;559928 wrote:
    köp inget äldre än 2008

    OBS! Detta gäller endast Cabrinha kites. 🙂

  • patrikol

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 17:01
    daffid;559872 wrote:
    Tjena!

    Det är så att jag just nu kollar på att köpa en drake som titeln avslöjar är från 2006. Jag har dock hört mycket om att man egentligen inte skall köpa kites från innan 2007 just för att det hela tiden händer så mycket vad gäller utveckling av kitesen.

    Jag skulle gärna få lite respons på det här och höra lite vad folk med mer vana än mig anser, så skriv gärna lite av er erfarenhet!

    Mvh

    Stämmer ganska bra hände rätt mycket 07 men du kan köpa äldre kites utan problem, oftast väldigt billiga och allt går att laga gansa enkelt om så behövs! Jag snackar bara C-kites dom andra varianterna känner jag inte till något om.

  • milkman

    Medlem
    18 juli, 2009 vid 19:54

    Ozone Instinct 06, still going strong! 🙂

  • wakenils

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 07:25

    de gamla ozonerna e fina, är väl mer som andra märkens 07or

  • pjoter

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 08:53

    Tycker det gjordes många helt ok kites 2006. Det hände inget revolutionerande 2007 som gjorde alla tidigare kites värdelösa, Den stora förändringen skedde till 2006 då SLE/bow kitesen kom in på marknaden med mycket mer depower tack vare en plattare form. Dock hade de första bowkitesen en del barnsjukdomar vilka minskade -07. Även tidigare C-kites från -04 och framåt funkar att lära sig på, dock har dom klart mindre vindregister och är lite mer hårdrock att köra vilket kommer förlänga inlärningskurvan en del. Så precis som med allt annat får man vad man betalar för. Vill man komma riktigt billigt undan kan man köpa busbilliga c-kites från -04 och får kämpa en del för att lära sig men vill man hellre lägga en hel del pengar och få något som man vet är i riktigt bra skick och kommer att funka perfekt för att lära sig vänder man sig till någon av våra kitekrängare (som mig själv) och köper en helt ny utrustning som är anpassad efter ens egna förmåga/vikt och surfställe.

    Och precis som med mycket annat har man ingen aning om vad som är bra just för en själv i början utan första kiten får man gå på andras rekommendationer och sedan när man kan så är det bara att testa runt och skaffa en uppfattning vad man gillar.

  • peer

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 11:18

    Skotten du brukar ha ett par bra ord å säga om de flesta kites som finns. Vad säger du om denna? http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/23501/cat/9
    det är en 08a. Är den svårkörd eller nått? Någon som vet?

  • pjoter

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 14:07

    Caution Mayhem funkar att lära sig på, dock så är dom grymt snabba så man får va lite finkänslig när man flyger dom. Kompisen skaffade en sån som första kite och lärde sig alldeles utmärkt på den så självklart går det, dock går det för de flesta lite snabbare att lära sig med en lite slöare (tråkigare 😉 ) kite.

    Men såg nu att du ju vart me sen 2005 så du kan väl köra? I sådana fall är det inga problem, bara att köpa å ha sjukt kul med marknadens fortfarande roligaste kite!

  • georgi

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 14:54

    Ska du ha en c-kite från 06, så kan jag starkt rekommendera North Vegas!

    kör än idag på dem utan problem…

  • norrman

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 19:04

    Jag köpte den! Nja jag har varit sugen på att kitesurfa sen 05 haha. Tog tag i det på riktigt i år och lärde mig i våras. Har redan haft en eh rippehr som jag gillade sådär. Så jag tänkte testa denna istället! Har kört en polares nya nobile -kites när jag lärt mig.. De är ju nice att dom är lite snabba. Så blir de lite action med haha..

  • peer

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 19:05

    Jag köpte den! Nja jag har varit sugen på att kitesurfa sen 05 haha. Tog tag i det på riktigt i år och lärde mig i våras. Har redan haft en eh rippehr som jag gillade sådär. Så jag tänkte testa denna istället! Har kört en polares nya nobile -kites när jag lärt mig.. De är ju nice att dom är lite snabba. Så blir de lite action med haha..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa kites från 06?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.