Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa ny kite!

  • Köpa ny kite!

    Publicerad av antonhau på 7 mars, 2012 vid 17:35

    Tjenare!

    Sitter för närvarande på en Switchblade 3 10kvm från 2009! Skulle behöva köpa en ny kite inför våren/hösten..

    Har funderingar på om man skall satsa på en större eller mindre kite.. Bor i Halmstad för tillfället och skulle vilja ha så många surf dagar som möjligt nu vår/höst då jag bor på annan ort under sommaren.

    Skall jag välja en större kite eller eventuellt en mindre? Väger runt 72 kilo och har surfat min 10a runt 12 m/s ner till 8 m/s…

    Kom med lite förslag! Gärna även modell/märke!

    Anton

    antonhau svarade 12 år, 2 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • kalle07

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 18:28

    hej
    Hur långt har du kommit?
    Hur mycket kan du lägga?
    Det optimala om man har råd skulle vara att ha en kite i varje storlek samt ett par brädor…
    Men det finns ju en verklighet oxå. Om du siktar på att ha 2 kites och vill komma ut så mkt som möjligt så satsa på en modell med stor wind range North Rebel eller SB en 12-9 eller 11-8 eller 12-8 eller ngt i den vägen så täcker du ett relativt stort vindomfång. Sälj 10an o köp 2 nya…

  • djevulen

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 18:34

    Om du inte har något för dig så kom till Rågelund på lördag,då kör vi en demo dag med kites från Slingshot och från Crazy-fly

  • dameli

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 19:30
    djevulen;683167 wrote:
    Om du inte har något för dig så kom till Rågelund på lördag,då kör vi en demo dag med kites från Slingshot och från Crazy-fly

    Hade varit kul att testa slingshot. Nu har jag ifs precis beställt en North Fuse som förhoppningsvis kan invigas inom vettig framtid.

    När är ni i på plats under Lördagen (som verkar vara en fin dag för en 12a…just nu)

  • lima-ko

    Medlem
    7 mars, 2012 vid 22:18

    10 m är ett rätt bra val om man enbart har en kite (eller tre, 14-10-7) men det vanligaste kogret med två kites på västkusten är nog helt klart 13-9, 12-9 eller 12-8. Ska du behålla 10 m blir det en svår avvägning om du ska skaffa en större eller en mindre kite.

    För ett tag sedan körde jag enbart 10 m, som jag i och för sig ganska fort kompletterade med en 14 m för att få fler dagar på vattnet, skaffade samtidigt en billig gammal C-kite 7 m. Det var dock en rätt dålig idé eftersom den nästan helt saknade depower och varken hade onepump eller backventiler, något som gjorde att jag undvek den i det sista. 14 m blev helt klart mer luftad än 7 m men hade jag haft en modernare 7a hade jag gått ner på den oftare istället för att köra 10 m toköverriggad.

    Jag väger aningen mer än dig, 80 kg, och bor också i Halmstad.

  • djevulen

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 08:37
    dameli;683173 wrote:
    Hade varit kul att testa slingshot. Nu har jag ifs precis beställt en North Fuse som förhoppningsvis kan invigas inom vettig framtid.

    När är ni i på plats under Lördagen (som verkar vara en fin dag för en 12a…just nu)

    vi är på plats vid 10-tiden å drar i gång grillen vid middagstid.
    kolla på vår facebook sida för lite mer info..

    http://www.facebook.com/pages/Kitesurf-Its-my-life-style/344719002356

  • henric

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 15:02

    Jag väger 67kg (om man nu kan väga så lite) 🙂 och har kört Slingshot rev 7:a och 11:a, förra året körde jag Ozone Catalyst 6:a och 10:a (till salu nu) och nu har jag Slingshot RPM 6:a, 9:a och 12:a.

  • kalle07

    Medlem
    8 mars, 2012 vid 16:38

    Fredag och lördag är det demodagar i Halmstad med F-one samt lite annat gott.
    Kolla sep tråd.

  • xerob

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 12:50

    Jag tänker slå till på nya RRD Vision, verkar vara väldigt prisvärda men ändå något att utvecklas på. All round som den beskrivs…en 9a och 13,5a bor i stockholm och väger ca 85..
    Någon som har erfarenheter av RRD?

  • umesimon

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 15:22

    Tjenare Antonhau,

    Jag väger några kilo mindre än dig och kör med en 9a som största kite och 6a som minsta. Bor själv i Ängelholm så är du sugen att testa nya Ozone C4 så är det bara att höra av dig när det brallar på bra så skall du få testa goa kites. Lättvindssurf suger, så mitt tips är att satsa på snabba mindre kites så kan du har riktigt kul…

    Ha det gott!

  • viktor77

    Gäst
    9 mars, 2012 vid 17:38

    Jag kör i princip uteslutande på RRD. Minsta kiten, en 6:a, är dock en Royal, men den är designad av en fd RRD-designer. RRD har den klart bästa bommen på marknaden. Vision är deras “nybörjarkite”, vill du ha något att växa i så titta på Obsession, som av många anses vara den bästa freeride kiten på marknaden. Designen är genomtänkt, så du kommer inte irritera dig på något. Inget extra lull lull eller annat skit som inte behövs.

  • antonhau

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 18:06

    Har kollat runt lite.. Kan eventuellt bli en 12/13 kvm och en 6/7 kvm kite.. Men de är först om man hittar något billigt paketpris haha.. Får kolla bland de lokala kite-affärerna..

    Anton

  • blizzy

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 19:08

    12/13 och 6/7 låter som ganska spridda storlekar.
    Jag har kört Airush Varial 12 och 8 och jag tycker det blir ett litet glapp precis när det är för mycket för 12’an och när det är lite för lite för 8’an (väger 80kg). Detta löste jag dock genom att köra olika längder på linorna och trimma olika på linfästena.
    Att föredra hade nog varit att köra 12 och 9 dock. Okej, man tappar när det blåser extremt mycket men o andra sidan är det inte särskilt ofta och i värsta fall kan man lösa det med linlängd/infästning också.

    Edit: Kanske missuppfattade frågan =P Ska du ha kvar den gamla 10’an? Jag förutsatte att du skulle sälja den. Men om du nu ska ha kvar den så låter ju 13, 10, 7 lämpligt…
    Hade jag varit du hade jag dock sålt den o satsat på 12 och 9 eller 12 och 8 dock.

  • antonhau

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 20:46
    Blizzy;683344 wrote:
    Edit: Kanske missuppfattade frågan =P Ska du ha kvar den gamla 10’an? Jag förutsatte att du skulle sälja den. Men om du nu ska ha kvar den så låter ju 13, 10, 7 lämpligt…
    Hade jag varit du hade jag dock sålt den o satsat på 12 och 9 eller 12 och 8 dock.

    Yes! Hade främst tänkt att behålla min 10a.. Men kan komma att ändras ifall man hittar något bättre 🙂

  • milkman

    Medlem
    9 mars, 2012 vid 22:15

    Om du bor i Stockholm så kom gärna in till oss och snacka om kite-valet. Några veckor till med begränsad öppettid, men vi har öppet imorn bland annat 🙂
    Vi kommer troligen rekommendera Ozone Catalyst om du söker prisvärt och något att växa i. Det är samma kite som vi kör i skolorna, men också den som tex Mårten Björnsson (och vi själva) kör ibland. Den känns hemma med det mesta så du kan lägga några säsonger på att hitta din åkstil innan du köper något mer spetsigt.
    Förutom att Ozone gör grymma drakar så finns det en poäng att handla utav oss. Alla resevdelar hemma, lokal support, vi kan stränderna, och det finns gott om erfarenhet rörande utrustningen på stränderna.

    Lycka till hur du än gör.

  • grodanboll

    Medlem
    10 mars, 2012 vid 05:11

    Milkman, du borde läsa detta Köpa kite – vilken ska jag välja?

    Förhoppningsvis blir dit val något enklare 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpa ny kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.