Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa Nytt Bräda/Segel

  • Köpa Nytt Bräda/Segel

    Publicerad av kattlah på 10 juni, 2009 vid 22:20

    Sitter och funderar på att köpa ny bräda / segel / mast hela kitet.. Är lite av en återfalls surfare och har varit på en del kurser nu och fått suget tillbaka, planade ut :santa::grin:

    Så nu ska det köpas nytt funderar på detta Blade 8.0 segel Eller ett Sailloft Traction 8,5 vad tror ni passar till denna bräda AHD fastforward 160L 09?
    Fick rekommenderat att köpa något större bräda så jag får mer tid på vattnet annars blir det 145L men testade en sån och tyckte det var lite för instabil, samt att det måste blåsa mer för att man ska lyckas plana ut ordentligt.
    Ska mest vara uppe i Norrland och surfa så det är öppna kalla hav som väntar, men vill kunna surfa så mycket som möjligt där av den större brädan så jag kan åka ut i 4-7 istället för att behöva vänta in dom där 6-9.. :crazy:

    Vad tror ni? 145L 160L? seglet är det värt att gå för ett Sailloft Traction, eller spara några kronor och hålla mig till ett blade?
    Fick också rekomenderat en
    Stoke 156, volym 155 liter, 2008 kan det vara ett altenativ som är bättre än AHD?
    Jag är runt 185 lång och väger runt 78kg.

    Hej hej föresten mitt första inlägg 😉

    roding svarade 14 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 00:25

    Inte mer än 145 liter tycker jag… Hur dålig du än är i början så kommer du lära dig SNABBT med så stora prylar. Jag väger idag 78 kg och har en 144 liters 65 cm bred fanatic bee och den är kanon för lättvindsdagar, alla modeller som du tar upp är klart bredare…

    Ta den du får bäst pris på av 145an och 155an tycker jag!

    Segel, likaså där.. Sailloft Traction 8,5 ser dock fint ut 🙂 Men pris i första hand

  • joachim_larsson

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 04:56
    Kattlah;552445 wrote:
    Sitter och funderar på att köpa ny bräda / segel / mast hela kitet.. Är lite av en återfalls surfare och har varit på en del kurser nu och fått suget tillbaka, planade ut :santa::grin:

    Så nu ska det köpas nytt funderar på detta Blade 8.0 segel Eller ett Sailloft Traction 8,5 vad tror ni passar till denna bräda AHD fastforward 160L 09?
    Fick rekommenderat att köpa något större bräda så jag får mer tid på vattnet annars blir det 145L men testade en sån och tyckte det var lite för instabil, samt att det måste blåsa mer för att man ska lyckas plana ut ordentligt.
    Ska mest vara uppe i Norrland och surfa så det är öppna kalla hav som väntar, men vill kunna surfa så mycket som möjligt där av den större brädan så jag kan åka ut i 4-7 istället för att behöva vänta in dom där 6-9.. :crazy:

    Vad tror ni? 145L 160L? seglet är det värt att gå för ett Sailloft Traction, eller spara några kronor och hålla mig till ett blade?
    Fick också rekomenderat en
    Stoke 156, volym 155 liter, 2008 kan det vara ett altenativ som är bättre än AHD?
    Jag är runt 185 lång och väger runt 78kg.

    Hej hej föresten mitt första inlägg 😉

    Test prylarna du ska köpa annars kommer du inte ha kontroll, en seriös återförsäljare kan låta dig testa prylarna, du har väl aldrig köpt ett par slalomskidor otestade.

  • platon

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 06:57

    Hej,
    Jag väger 83 kg och började förra året. Köpte då en 145l JP Funster.
    Är nu på gång och fluktar efter mindre för vindar över 10 m/s. Vad gäller bräda så tycker jag att du ska gå på runt 145 l. Är du osäker om om det bli rankt, ta en 145 l med centerboard som du kan fälla vid behov. Så resonerade jag och jag har aldrig behövt använda centerbord. JP, RRD, Fanatic har sådana brädor.

    Segel: Av dom du nämner så är ju Traction ett segel med “extrem buk”, riktigt effektivt vid svag vind. Kolla även på Challenger Fluido. Ett 8.3 kan riggas på 460 mast, camberlöst.

    Vad du än gör, prioritera tid på vattnet framför för liten bräda.

    //Platon

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 08:40

    Så ni tycker alltså inte det är värt att gå för 160L..
    Testade som sagt 145L med blade segel tyckte det var lite rankt men då blåste det bara 5m/s och jag hade svårt att plana ut.. :frown:

    Skulle ju kunna gå fanatic 145L med det bättre seglet men kommer inte ha tid att testa det seglet.

    Annars så får jag stoke 155L och blade segel för bästa pris.

  • booman

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 09:19

    Jag hade en 160L Fanatic X-Ray och den blev snabbt för stor för mig och jag väger 10kg mer än dig. Så gå hellre på 145 eller däråt…Du lär inte plana just nå sämre i 5m/sek än 160L. Till de vindarna behöver du nästan en formula med 10-12m2 segel för att plana.

    Kör nu på 125L, (F2 Stoke -07) men då har jag kört ett litet tag, fick återfall 2006, och 2007 hade jag x-ray:en. Jag kör mest insjö med byiga och lynniga förhållanden och 125L funkar bra till det.

    Lycka till…

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 09:26

    Lutar mer och mer åt en 145L fastforward bräda med traction segel. Får det hela för 12,000 med modell 08 segel.

    Är det någon större skillnad på traction 08 vs 09 ? är ca 1500 i pris skillnad

    Taget från sidan Sailofts sida:
    A 7.5 with the planning capabilities of 9.0. The Traction has been revised for 2009. Better planning and more control during gusts all with just one trim setting offer a huge wind range.
    The narrow mast sleeve has 2 zippers making rigging a breeze as the cams fall easily into place.
    With the use of more X-ply, the sail is lighter than ever and offers better handling and durability. Even heavier sailors can plane effortlessly. The sail performs excellent in gusty conditions even the 6.5 and 8.5 m2 sails. For anyone that loves planning, this sail will always provide a happy ending. This enormous planning power, active twist and comfort in gusty conditions are all characteristics that set apart the TRACTION Freeride sail to other light wind concepts.
    We want to see a larger smile!

    Överdrivet eller är 09an mycket bättre? ;o

  • Knatte

    Gäst
    11 juni, 2009 vid 09:38

    Utan ha koll på årsmodellerna eller seglet i sig, så brukar det sällan vara några större skillnader mellan ett -08 och -09.
    I reklamens värld är det alltid stora skillnader mellan årsmodellerna, men sällan i verkligheten..:grin:

    Är du nybörjare, så kan du lugn gå för ett -08 och spara pengar, för du lär inte märke någon skillnad i början ändå.
    Då är det MYCKET VIKTIGARE att du lär dig rigga seglet rätt, så att seglet kan göra sig rättvisa och inte ge dig problem. Ett felriggat segel gör upplevelsen helt felt och kan knäcka även den mest ambitiösa surfare..

    Kolla lite på denna länken och se om det kan vara till någon hjälp..

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615″]Segel och riggnings/trimguide FAQ – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 09:44

    Joae sen var det detta med Förlängare 15-45cm, som jag ska välja. Är det något man bör tänka på här?
    Förstår inte riktigt vad det är jag vill förlänga är det om jag har flera olika segel ? :confused2:

    /edit det där med att rigga har jag just gått en liten “kurs” i så det ska nog gå vägen, vi tog inte upp detta med förlängare dock.. mest bara hur man riggar en modern bräda..

  • Knatte

    Gäst
    11 juni, 2009 vid 09:52
    Kattlah;552504 wrote:
    Joae sen var det detta med Förlängare 15-45cm, som jag ska välja. Är det något man bör tänka på här?
    Förstår inte riktigt vad det är jag vill förlänga är det om jag har flera olika segel ? :confused2:

    /edit det där med att rigga har jag just gått en liten “kurs” i så det ska nog gå vägen 😉

    Man väljer en förlängare som passar ihop med masten och seglet. Beroende på vilken storlek på seglet du har så behöver du olika längder på förlängaren.
    Men detta bör ju den som säljer grejerna till dig ha koll på? Du skall väl handla hos Surfspot med tanke på vilka märken du pratar om? Då får du väl rätt grejer som passar ihop med riggen i övrigt automatiskt?:smile:
    Lång förlängare kan vara praktiskt i många fall, men det blir ju lite tyngre också. Men det är bättre med lång förlängare än kort i början av sin surfkarriär..

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:06
    Knatte;552507 wrote:
    Man väljer en förlängare som passar ihop med masten och seglet. Beroende på vilken storlek på seglet du har så behöver du olika längder på förlängaren.
    Men detta bör ju den som säljer grejerna till dig ha koll på? Du skall väl handla hos Surfspot med tanke på vilka märken du pratar om? Då får du väl rätt grejer som passar ihop med riggen i övrigt automatiskt?:smile:
    Lång förlängare kan vara praktiskt i många fall, men det blir ju lite tyngre också. Men det är bättre med lång förlängare än kort i början av sin surfkarriär..

    Jaaa, jo det bör dom väl ha, har haft lite sporadisk kontakt med dom men ska in om några dagar så får vi se vad som är vad 😉

  • pgvirtual

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:41

    En Sailloft Traction 8.5 har en längd på förliket som är 515 cm. Den mast du borde skaffa till det hä seglet är 490 (nästa längd är 520, dvs. för lång). Så du skall ställa in din förlängare på 25 cm för att kompensera för den “korta” masten.

    Så enkelt är det.

    FastForward 145 + Traction 8.5 blir ett alldeles utmärkt paket. Bara att slå till. Senare blir det sannolikt att komplementera med ett 6.5 – 7.0 segel för litet starkare vindar.

  • stoorfaen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 10:56

    Tror inte att du kommer kunna plana speciellt mycket tidigare med en 160 liters mot 145…kolla kanske på bredden istället. Jag hade en AHD inspiro på 150 liter som var typ 86 bred och den kom upp riktigt fort ur vattnet, kan rekommenderas om du vill komma ut i lättvindarna.

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 12:21

    Tack för alla svar.
    Blir mest troligt AHD 145L brädan med traction seglet 8,5 om dom har kvar det från 08 annars måste jag gå över min budget.. så då får det nog bli blade istället om ingen här kan övertala mig om hur mycket bättre det skulle vara med ett traction segel 😉

  • rosen

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 12:24

    Har själv 7.5 och 6.5 traction -08 och gillar dem skarpt.
    traction 8.5 -08 har jag testat en sen kväll då det inte blåste så mkt, men gick riktigt bra tillsammans med 148l (96cm bred).
    Hade jag inte haft ett annat 9.5 så hade jag nog slagit till.

    Många samstämmiga röster om att 145 är klart bättre val än 160. Hade du vägt 20kg till så kanske det hade varit jämnare.

    Traction skulle jag säga kräver en lite bättre mast än billigaste 15-30%, då kommer du ha roligare.
    Förlängare skulle inte jag lägga lika mkt på. 30 el 45cm spelar väl mindre roll. Dock annat märke än local spirit då flera verka hata dem pga dålig kvalité.

    vill du komma ner i pris har jag en ahd inspiro för en tusing, behöver lagas i nosen och jag är lat (inte lagt ut den på köp o sälj, kanske man borde), inte händig samt har en annan för liknande vindar. den längst till höger i länken.
    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2004/inspiro/
    Finns även under recensioner här på konfen.
    pm:a isåfall, bor på gärdet i stockholm och man vet aldrig om jag får energi att lägga ut den på köp o sälj.

    rosen

  • kattlah

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 17:39

    Taget Från sailofts hemsida:
    Completely re-worked- better than ever

    We started fresh with the TRACTION and built in more power. It features better planning and more gust control all in one trimm setting. All this with an even larger wind range

    Kanske man ska satsa på en 09 ändå 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa Nytt Bräda/Segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.