• Publicerad av voodoo på 10 april, 2002 vid 18:40

    Jag köper gärna lite varm hård västlig vind och solsken!
    Helst i stl KULING.
    Kan jag få den levererad hit så är det ett stort plus!

    Ses på vattnet, för nu måste det väl snart vara dags?

    lagvast svarade 22 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 april, 2002 vid 19:05

    Håller med dig.
    det har varit riktigt dåligt det senaste. men den som väntar på nått gott…….

  • ola_p

    Medlem
    10 april, 2002 vid 19:46

    …får ofta vänta länge…

  • frank

    Medlem
    10 april, 2002 vid 20:03

    är det Kung Bore som är ansvarig för vinden också, eller är det bara snö som är hans grej? Du kan ju alltid pröva King@Bore.com

  • storm

    Medlem
    10 april, 2002 vid 20:49

    Jag har kommit på en sak! Att det finns typ en årlig kvot av vind. Nu när det har varit torka hela våren kommer det leda till att vi i sommar kommer att få en medelvind som vida överstiger de medelvindar som annars härjar här i sverige. Det är ju trots allt så att det är skönare att ha kuling när man kan köra shorty. Men å andra sidan så är det ju lägre densitet på luften då. Men hursomhelst. så då kan man ju tänka så här att om vi kan hålla oss en eller två veckor till så kan vi få riktigt schyst med vind när det blivit lite varmare i vattnet.

    När vi ändå är inne på det. har ni tänkt på att det alltid blåser mycket mer på nätterna? Det har jag. Är det någon som har en aning om vad det beror på? Jag kan tänka mig att det beror på att vi inte kan surfa då. Så egentligen skulle man ju bo på ett ställe som ligger i en helt annan tidzon, som har natt när vi har dag och tvärt om.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 april, 2002 vid 21:57

    Vakna då , det är mycket enkelt.
    Charter till FUERTE just nu under 2000 Svenska lire.!
    Är det för mycket ?

    Kör hård.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 april, 2002 vid 22:17

    Håller med dig om att det blåser mer på nätterna!
    Jag tror annars på att boka in sig på en massa andra saker.
    Då ökar nämligen sannolikheten för att det kommer att
    blåsa. Jag har tex anmält mig och betalt för att springa
    Göteborgsvarvet. Jag lovar att det kommer att blåsa den
    helgen. Självklart kommer jag strunta i att jag förlorar
    pengarna. Jag får ju vindsurfa och det är ju
    huvudsaken.

    /Herman

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    11 april, 2002 vid 08:43

    Har i Hyeres ar det sa snuskigt blasigt att man inte vill ha mer nu. Mina armar ar slut… Blaser typ 3.5 idag, funderar pa att vila. Enligt vindstatistiken har man 22 dagar med planing i april!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:12

    var ligger hyeres ?

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2002 vid 09:33

    se bifogad karta från http://www.shellgeostar.com (GRYM sajt om man skall planera lite bilåkning).

    Surfa På!

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    11 april, 2002 vid 11:15

    Egentligen ar jag just nu i Toulon, som ligger ungefar en och en halv mil fran Hyeres. Jag pluggar har tillsammans med en kompis, laser tre timmar per dag och har eftermiddagarna helt lediga. Sa det blir snuskigt mycket surf, med 16 grader i vattnet och ungefar samma i luften. Har haft ostliga vindarna i nagra dagar, vilket innebar onshore och 4.0 har. Skitjobbigt, men kanske utvecklande.
    Vanligast annars ar mistralvindar, med samma styrka ungefar. Blir choppigt som fan, men gott anda.

  • royalbeastieboy

    Medlem
    11 april, 2002 vid 20:05

    i frankrike, revieran
    fanken det eju eurolymp där om en vecka, om det blåser så mycket kan det bli jävligt spektakulärt å se tornadosen å 49orna försöka överleva, ball!

  • surferboy

    Medlem
    11 april, 2002 vid 20:38

    Det är rätt!! Lura vinddjävulen! Jag har själv mina konspirationsteorier. Jag är allt ifrån religös i alla andra sammanhang men när det gäller vindsurfing så är det för många gånger som vinden dött precis när man står där med riggat segel och våtdräkten vid knäna. Eller de veckorna som man har semester och ligger och väntar på vind. Kommer vinden då??? Näääee såklart skall det inte blåsa då inte. Då är det precis som om den där djäveln sitter med vredet av och bara spanar på mig med ett stort elakt skadeglatt grin i ansiktet.
    Jag faller i bland ner i medeltida tankar och funderar som de gör i “Röde orm” på om man kanske skulle offra till väderguden eller nåt. Vissa bedöms otursförföljda och får inte följa med. Är det frugan eller Lord Mojjne?? I röde orm slogs de otursförföljda ihjäl. Hmmm… något drastiskt kanske. Det blåser ju definitivt inte i häktet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2002 vid 21:52

    Jag är helt inne på spåret att lura vinden. Så här ska du göra för att få mer surf och bli en gladare surfare
    1. Rigga alltid större segel än vad du tror behövs. När ingen ser så riggar du även ett liten komplett rigg och gömmer bakom bilen eller på något annats ställe. Om du är jätteöverriggad eller vinden ökar, gå upp och byta rigg på 10s, om det visar sig att segelstorleken var bra, var glad för att du slipper vara ute och vattenstarta/kajka i masthöga vågor.
    2.Räkna aldrig med att det blåser, även när det verkar göra det. Säg gärna högt till andra att det inte verkar blåsa och att det knappt är lönt att sticka ut. Om du lyckas övertyga dig själv om att det är vindstilla även om det gentligen är kuling då får du en glad överraskning när du kommer ner till stranden. Du får ett lyckorus och laddar lätt dubbel!
    3. Lita aldrig på SMHI/DMI. Deras prognoser är till för jolleseglare som vill kunna säga att de varit ute i mer vind än vad de egentligen varit. Ta lägsta värdet i prognosen och subtrahera 5m/s på det.

    Jag har provet ovanstående metoder och kan garantera att de funkar. Åtminstone slipper man agrresionen/besvikelsen och kommer istället ut på vattnet som ett lyckligt ägg. En normal dag kan istället bli epic, och en riktigt sunkig dag kan kanske till och med bli bra.
    Frågan är om det är vinden man lurar eller sig själv egentligen!??

    Surfa lugnt
    /Ola

  • joeithafish

    Medlem
    13 april, 2002 vid 17:25

    Vinden ska komma från sydost, klumphuvud!

  • voodoo

    Medlem
    13 april, 2002 vid 20:12

    Vill INTE ha sydostliga vindar, då ligger jag hellre och jäser framför tv:n………….troligen ; )
    Just nu spelar det nog inte så stor roll vart vinden kommer ifrån, bara den dyker upp
    ngn gång!
    Joeithafish- Klumphuvud var det din nya signatur eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.