• Köpråd…

Publicerad av anonym-anvandare på 11 september, 2002 vid 13:49

Jag skulle vilja ha råd angående utrustning. Jag har vindsurfat sporadiskt sen början av 90-talet på en F2 Comet 330 med 5-7 kvm segel och tycker nu det är dags att skaffa ny mindre utrustning. Jag skulle därför vilja ha lite tips i val av uttrustning. Jag skulle vilja ha nåt som man inte växer ur direkt utan som även duger vartefter man blir bättre. Åtminstone i några säsonger.

Jag klarar av att segla dit jag vill i planande fart med sele. Gippa i planande fart har jag inte lyckats med hittills. har inte lärt mig att vattenstarta, men beachstart sitter.

Jag funderar på att köpa en Mistral Radar 125 eller en fanatic Cross 140. Till det skulle jag vilja klara mig på två segel en mast och en bomm.

Har ni några kommentarer angående brädval och tips på lämpliga segel, mast och bom?

För övrigt så bor jag i Sthlm.

oscar svarade 23 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

Medlem
    11 september, 2002 vid 19:21

Svårt det där med en mast. För stockholm på de brädor du föreslog skulle jag rekommendera typ 8.5 och 6.0 om du bara ska ha två segel men då behöver du genast en 490 och en 430/260 mast. Men om du vill offra lite seglingstid så så kan du ju gå ner till ca 7.5. T ex North Tonix 5.8 och 7.6 kan båda riggas på 460 mast.

Du kanske ska kolla lite efter beggade riggar?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2002 vid 07:58

Så du rekommenderar 3 segel mellan 6.0 och 8.5? Hur mycket kan det blåsa med 6.0 utan att seglet känns för stort?

Nån kommentar angående brädor?

• oscar

Medlem
    12 september, 2002 vid 09:09

Nej, det var problemet att hitta två segel som täcker upp ett stort vindregister samtidigt som du skulle klara dig med en mast som jag försökte belysa. Alltså snarare två segel två master.

Ang. brädor så tror jag Radar är lite mer speed rakt fram och Cross är lite mer manövervänlig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA