Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köra urkrokad ??

  • Köra urkrokad ??

    Publicerad av colle_screamer på 24 april, 2013 vid 20:35

    Vart fäster man leashen när man kör urkrokad? Om man tappar bommen vill man ju inte att leashen skall dra i centerlinan och bommen flyga iväg halvägs till månen.

    emerson svarade 10 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dave0

    Medlem
    24 april, 2013 vid 21:38

    Om man gillar att behålla kraften i draken kör leachen i chicken-loopen, det bör endast göras om man är en väldigt van åkare. Annars beror, var man ska fästa leachen, på vilken kite man har och vilket bomsystem den kiten har. Kan du hittat en bruksanvisning för kiten står det säkert var man kan sätta leachen för din drake. [HR][/HR]Själv brukar jag fästa leachen i 5:e linan som finns på min bom.

  • lima-ko

    Medlem
    25 april, 2013 vid 07:00

    Du har några olika alternativ på din Slingshot-bom Colle (för visst köpte du en RPM)?

    #1 Om du inte har dragit så mycket depower kan du fästa leashen i depowerlinan, tappar du bommen kommer kiten depowra max men du har ofta tid att hala in bommen och kroka i igen.
    #2 Halv “Suicide”, fäst leashen i din CSS-ring, öppna din chicken loop och för även denna genom CSS-ringen (eller den större tygöglan om ringen är för liten), sätt ihop din Chicken Loop. Kiten kommer inte depowra ngt om du tappar bommen men om något går åt skogen kan du lösa ut din Quick Release ovanför din CL som vanligt och kiten kommer flagga ut på ena framlinan och tappa all kraft.
    (#3 Full “suicide”, fäst leashen i den lilla haken där din Loop lock sitter fast med kardborre, kiten kommer inte depowra ngt om du tappar bommen och du har inte möjlighet att aktivera ditt säkerhetssystem.)

    Jag har dock svårt att finna några bra argument för att köra något annat än alternativ 2. Detta eftersom det ger dig fördelarna med alternativ 3 men du har fortfarande möjlighet att med ett enkelt handgrepp använda ditt säkerhetssystem och flagga ut kiten på ena framlinan och döda all kraft i kiten.

  • blizzy

    Medlem
    25 april, 2013 vid 10:55

    Som Lima-ko skriver så är hans alternativ 2, dvs det man kallar “Suicide with safety” att föredra. Allt annat känns riktigt korkat.
    Suicide with safety innebär att du kan åka vanligt och när som helst dra i quick releasen och kiten depowar som vanligt. MEN, om du kör urkrokat så kan du “tappa kiten” utan att den kraschar, depowrar och slutar som ett stort garnnystan i vattnet. Istället så flyger kiten vidare som vanligt och du har tid att håva in bommen och köra vidare som vanligt.

    ENDA gången jag skulle kunna se att man hellre vill fästa leachen någon annan stans är om man vill tvinga kiten till “garnnystan mode” och hellre depowra om man tappar den, exempelvis om det blåser väldigt mycket eller om det av någon anledning är direkt farligt att låta en tappad kite flyga vidare utan att depowra. Men då ska du inte kroka ur från första början!!

    Kroka endast ur om du är bekväm med vinden, spoten och folket runt omkring dig. Och när du gör det, kör suicide with safety! Se bild nedan.

    OBS! Se till att ringen/leachen sitter på samma sida som chicken loopen öppnas. På bilden hade det inneburit att chicken loopen öppnas till höger och sitter fastmonterad till vänster. Om du har ringen på fel sida så är det risk att ringen fastnar i chicken loopen även om du drar quick releasen.

  • lima-ko

    Medlem
    25 april, 2013 vid 11:18

    Mycket bra tillägg Blizzy!

  • colle_screamer

    Medlem
    25 april, 2013 vid 19:32

    Ahaaaaaa, tack så mycket för svaren. grymt som faan med bilden med. Nu har jag ju dessutom lärt mig vad CSS-ringen e för nån.

    Men nu när jag ändå frågar frågor, tänkte jag slå till med en annan.
    nämligen: Min sele “naish” har ju nån tampliknande historia baktill för att leashen lätt skall kunna glida runt till andra sidan. Denna går att lossa genom att rycka i en av två röda “flärpar” som sticker ut framtill på selen. Är detta för nåt leash-system där man inte har möjlighet att rycka i leashen, eller som en extra säkerhet om man inte når leashen eller om den har trasslat sig och oavsett anledning känns det lite som att man kan råka fastna i nämnda röda “flärpar” och släppa leashen av misstag.

  • lima-ko

    Medlem
    26 april, 2013 vid 06:57

    Kanske var oklar där, Center Safety System står det för, de flesta märken har någon fläshig benämning på sitt säkerhetssystem ;),

    Precis som du säger är det ett slags extra säkerhetssystem om din QR2 på leashen skulle fallera eller du inte når den av någon anledning. Kolla så att leashen fungerar innan du ger dig ut och fäst den i någon fast ring eller liknande istället. Det diskuterade nyligen huruvida det är att föredra att sätta leashen bak eller fram i denna tråd.

  • gnutten

    Medlem
    26 april, 2013 vid 07:49

    @Lima-ko 709623 wrote:

    #2 Halv “Suicide”, fäst leashen i din CSS-ring och i fästet där din/ditt loop lock/chicken finger sitter fast med kardborre. Kiten kommer inte depowra ngt om du tappar bommen men om något går åt skogen kan du lösa ut din Quick Release ovanför din Chicken loop som vanligt och kiten kommer flagga ut på ena framlinan och tappa all kraft.

    Vet inte om det är bara jag som inte förstår riktigt. Menar du verkligen metalingen som sitter på chickenloopen, där chicken fingret sitter?? Den kommer ju inte att påverkas av att du drar releasen.

    På Blizzys bild kan jag förstå hur det fungerar. Smart lösning 🙂

    Hittade även en liknande bild

  • lima-ko

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:13

    @Gnutten 709698 wrote:

    Vet inte om det är bara jag som inte förstår riktigt. Menar du verkligen metalingen som sitter på chickenloopen, där chicken fingret sitter?? Den kommer ju inte att påverkas av att du drar releasen.

    På Blizzys bild kan jag förstå hur det fungerar. Smart lösning 🙂

    Hittade även en liknande bild

    Såg det nu, fel av mig! Kör man “suicide with safety” ska man absolut INTE fästa leashen även i metallringen på CL, utan bara om man kör “full suicide”.

    Jag har endast prövat det IRL på Norths bom (som Blizzys bild visar) men är bara metallringen tillräckligt stor för att passa runt CL och samtidigt kunna fästa leashen i bör det fungera även på andra bommar. I annat fall kan man bara köpa en större ring eller än bättre en 8 likt den som North använder.

    PS. Länken till din bild fungerar tyvärr inte ;). DS.

  • gnutten

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:34

    Ok!

    Nu ska nog bilden synas.

  • lima-ko

    Medlem
    26 april, 2013 vid 08:48

    Perfekt.

    Av bilden att döma blir det tight att både fästa leashen i ringen och samtidigt få plats att föra CL igenom den. Däremot går det nog att använda den röda CSS-öglan istället om leashens karbinhake räcker runt den.

  • skoldpadda

    Medlem
    29 april, 2013 vid 11:23

    Kan man göra något liknande (suicide with flagging) på en ozonekite?

  • lima-ko

    Medlem
    7 maj, 2013 vid 08:23

    Det borde gå ja, om denna zusatzbild1_550y550.jpg får plats runt CL. Annars kan du säkert bara göra en modifikation med en lite större ögla/ring.

  • skoldpadda

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 18:25

    Ah, ok. Tack för svaret LimaKo 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    8 maj, 2013 vid 19:39

    Varsågod Skoldpadda! Som Blizzy påpekade i ett tidigare inlägg, se till att ringen/leashen sitter på samma sida som QR bara, annars riskerar den att inte lossna från CL om du löser ut QR=fortfarande suicide ;).

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 07:00

    Denna fråga gäller kanske bara Northe 5 line-system, min femte lina är alltid belastad när jag har krokat i igen och då händer det att “ringen” sitter på fel sida tips på att flytta den?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köra urkrokad ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.