Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kort flickvän

  • Kort flickvän

    Publicerad av utomjording på 17 februari, 2005 vid 16:15

    Hmm, inte trodde jag min flickvän var så kort men tydligen. 165 cm är tydligen för kort för att kunna köra en VW Caravelle -95. OTROLIGT tråkigt och nu behöver jag handfasta tips. Att ordna pedalförlängare känns lite jobbigt även om jag hittat ganska mäktiga varianter på nätet.

    I första hand vill jag förlänga skenorna så att jag (190 cm) ska kunna sitta längst bak och hon ska kunna glida fram 5-10 cm längre än vad som är möjligt idag. Hur göra? Det känns som att det finns en del fallgropar i form av minskad säkerhet och liknande. Det hade självklart varit lättare om jag bara monterat fram skenorna 10 centimeter men, ja, då kommer jag själv sitta sämre. Det andra batteriet sitter ju under förarstolen också, det kanske påverkar?

    Så, kära vänner, någon som har koll? ALLA tips av intresse, även om jag börjar bli lite less på dom som har med klossar under skorna att göra… smirk.gif

    wisco svarade 11 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • mag

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 16:45

    Osis!
    Min sambo är bara 157cm men hon kan faktiskt köra vår buss som är en Transporter automatare från 1996.Det är ju enklare om man kan slippa kopplingspedalen. Vi har förarstolarna som inte är snurrbara, med armstöd, och på svart stålställning. Kanske har du en annan stol? Batteriet sitter på andra sidan i vår buss men vi har en annan elbox under stolen.

    Att flytta stolen framåt skulle ju kunna vara en variant. Men det gäller att du får fast det i golvet så inte din tjej skjuts ut genom framrutan när ni krockar. Vi har airbag vilket kan vara bra när man ska sitta nära ratten.

    Har ingen smart lösning på problemet tyvärr.
    Magnus

  • utomjording

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 19:31

    Ja, det är just kopplingen som är det stora problemet, den ska ju dessutom hela vägen ner ganska mycket oftare än gasen och bromsen.

    Jag har inte snurrbart säte utan förmodligen den enklaste varianten. Jag ska fota lite i helgen, så om ni vill se exakt hur det se ut kan jag länka in lite bilder här.

    Keep up the goda idéer, bitte!

  • gson

    Medlem
    17 februari, 2005 vid 19:44

    Köp feta platådojjor till henne!!

  • ola-h

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 09:20

    Personligen tror jag din flickvän vant sig vid att sitta lite för nära ratten. Min fru är av samma längd och han kan köra bussen med stolen lika långt bak som jag (som har den en bra bit bak) om det kniper. Köp lite blommor och gör all typ av bussfärrd till väldigt positiva upplevelseer för din flickvän, så kanske hon kan offra sig och sträcka lite extra på vristerna.

    (OBS jag menar inte att vara sarkastisk, ironisk eller dissa någon eller något här, men det ÄR väldigt mycket en smaksak hur man sitter och det är lätt att få känslan av att man inte får ned kopplingspedalen, fast det i praktiken går bra.En sådan känsla övervinns dock knappast med ett “äh, skärp dig för fan, trampa till lite”, men lite mer subtila tricks kan vara värt att försöka innan man bygger om bussen).

  • herodude

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 10:03

    eeeh ola, skrev du bara fel där eller är det en han????? :S

    Min fru är av samma längd och han kan köra bussen med stolen lika långt bak som jag”

  • utomjording

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 10:09

    Hehe, ja, får väl prova en gång till i helgen men sist kändes det ganska avlägset att hon bara skulle kunna sträcka lite på sig och sen köra.

    Lite off-topic: Nu är det ju inte airbag på men jag hittade någon sida som sa att väldigt många dör eller gör illa sig allvarligt på grund av att dom sitter för nära ratten. Under 25 cm är i princip livsfarligt.

  • toka

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 11:58

    Fast det har ju mer med benlängden än totala längden att göra… Två personer med samma längd kan ju ha väldigt olika benlängd! (till glädje för vissa och sorg för alla oss andra vanliga dödligam, hehe)
    Ett tips till henne kan i allafall vara att ha en rejäl kudde bakom ryggen när hon kör. Då hamnar hon automatiskt längre fram i stolen och når lättare utan att behöva sitta och spänna sig när hon kör. Vad som händer rent säkerhetsmässigt när man gör så vågar jag dock inte uttala mig om! Problemet blir väl att ändå ha bra nackstöd…

  • utomjording

    Medlem
    18 februari, 2005 vid 15:20

    Här hittade jag om airbags:

    “They were killed when government-mandated airbags, deploying at speeds of up to 200 miles per hour, slammed into their bodies with 2,600 pounds of force, causing catastrophic head, neck, or spinal injuries. Most of the dead adults were petite women, 5′-2″ or shorter.”

  • utomjording

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 10:20

    Hej och hå, hör och häpna om inte Ola Hs fantastiska tips fungerade utmärkt! En positiv eftermiddag i skidspåren och sen lite pusslande med kuddar bakom ryggen och vips så var hon ute och körde! Fortfarande är det max utsträckt vrist för att trycka ner kopplingen helt som gäller och kanske får jag hitta på något där med en liten förlängare. Känns ändå otroligt skönt att slippa fundera på det där hela tiden.

    Tack för er uppmuntran! grin.gif

  • utomjording

    Medlem
    15 juni, 2005 vid 11:37

    Och idag, efter 5 månader med bussen, insåg jag att någon idiot bytt ut de främre skruvarna som håller sätet mot ett par FÖR HÖGA skruvar. Det gör att det nu helt plötsligt går att skjuta sätet 10-15 cm längre och min flickvän nu kan köra bilen hyffsat avslappnat. UNDERBART! Vilken perfekt start på sommaren! laugh.gif

  • rille

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 18:09

    Halleluja! grin.gif

  • hygnos

    Medlem
    1 juli, 2005 vid 21:15

    seng

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2005 vid 08:14

    jo det bästa är kuddar och en massa skratt..körde en buss -73. innan ler..
    har faktiskt bytt både buss och flickvänn sedan dess.. nu har jag en lika kort flickvänn men som vägrar att köra vw.. tycker INTE att du skall ta detta i övervägande utan köra själv..
    det är ju inte sant att jag sitter och har ett inlägg om detta..
    ha det så gott kör försiktigt..

  • jahsoldier

    Medlem
    23 juli, 2005 vid 18:06

    verkar vara ett problem det här med tjejer å vw, jag får inte ens hämta henne på jobbet i min, hon går hellre hehehe

  • kate

    Medlem
    25 juli, 2005 vid 21:49

    Korta tjejer e good shit!
    Kate 157cm som njuter av att kora Multivanen!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kort flickvän

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.