Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Korta T4:an, några byggtips

  • Korta T4:an, några byggtips

    Publicerad av mattap på 25 mars, 2006 vid 10:00

    Hallåj!

    Hört mkt ont om den korta varianten av T4:an. Tänkte därför lägga in några bilder på hur jag löste problemet med att den är lite för kort för de längsta brädorna! Detta har funkat super för mig och jag har hur mkt plats som helst för prylar under min säng/soffa.

    För sovning fäller man ut skivan där fram och lägger på en luftmadrass. (blir en liten 3-kant som inte har nåt stöd under, men det märks inte)Luftmadrassen och täcken/kuddar kan sedan stuvas undan bakom ryggstödet när man fäller upp soffan.

    Bordet fäller man upp och ut!

    Det är rätt mkt som inte är klart, ska in med lite tyger på väggar, vatten å minikök och lite annat smått å gott men nån kanske kan få nåt tips!

    //Mats

    alexullared svarade 18 år sedan 15 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • tabi

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 10:29

    Tja!

    Ser grymt ut, vad gör du med skivan när du inte sover då?

    Tror du inte det blir jobbigt att ta ut luften varje dag om du ska lägga den där bakom ryggstödet varje dag?

    En annan sak jag tänkte på är det det kan bli jobbigt när nåt hamnar längst in i brädfacket när du har skivor för där, och inte kommer åt från skjutdörrshållet. Hade nämligen oxå en tanke på att ha skivor för men kom på att det blev smidigast utan, vilket nog stämde med. Det e bra att ha lite extra plats att stuva undan saker på, nu har du iofs en hel bokhylla att ha prylar i oxå.

    Hur många räknar du med att kunna sova i den?

    Grymt jobb!!

    /tobbe

    PS vad säger besiktningen? DS

  • mattap

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 10:58
    TaBi wrote:
    Tja!

    Ser grymt ut, vad gör du med skivan när du inte sover då?

    Tror du inte det blir jobbigt att ta ut luften varje dag om du ska lägga den där bakom ryggstödet varje dag?

    En annan sak jag tänkte på är det det kan bli jobbigt när nåt hamnar längst in i brädfacket när du har skivor för där, och inte kommer åt från skjutdörrshållet. Hade nämligen oxå en tanke på att ha skivor för men kom på att det blev smidigast utan, vilket nog stämde med. Det e bra att ha lite extra plats att stuva undan saker på, nu har du iofs en hel bokhylla att ha prylar i oxå.

    Hur många räknar du med att kunna sova i den?

    Grymt jobb!!

    /tobbe

    PS vad säger besiktningen? DS

    Hallå, tackar!

    -Skivan sitter med gångjärn, den fäller jag ner och sätter fast med 2 vingmuttrar när jag inte sover, regeln lyfter jag bara bort å slänger in under sängen.

    -Har inte haft något problem med att grejjer hamnar längst fram (finns nåra där på bilden men det är bara lite skräp från vintern) Jag stuvar liksom in Brädor å segel först, eftersom det är triangelformat blir det rätt trång längst fram men plats över där bak för sele/våtdräkt/solstol annat skit. Grejjerna kan liksom inte åka fram. Skulle jag dock vilja in där fram så är det bara att fälla upp “sov-skivan” som sitter med vingmuttrar. Har dock alla småpryttlar(fenor/skruvmejslar etc) i hyllan som jag kommer åt bakifrån i bussen.

    – Har inte tänkt klart riktigt ang luftmadrassen, men jag tror att de gånger man sover i bussen så är det nog inte så farligt att blåsa upp madrassen. 95% av tiden är det ju dock transport/slappa som gäller och då behövs det ingen madrass. Ev skaffar jag en skumgummi som jag kan rulla ihop och stuva undan på samma ställe, men jag tycker luftmadrass verkar smidigt!

    -Jag å tjejen kan sova i den utan problem, är ca 120 brett!

    – Hade egentligen tänkt ha 2 solstolar i facket bakom ryggstödet, men ramen tog lite för mkt plats, fick bara in 1, så jag tänkte hitta nån lösning där man kan sätta fast bord å stolar under sängen

  • mattap

    Medlem
    25 mars, 2006 vid 11:04

    besiktningen sa ingenting, de tittade bara in å stängde dörren sen. Har dock tänkt slänga in en taklucka, lite vattendunkar å ett litet biltema kök så ska jag prova om jag kan husbilsregga den, om inte får den väl gå kvar som lätt lastbil!

    Mitt bygge bygger på att man lätt ska kunna plocka bort inredningen, hyllan siter fäst i väggen med 2 vingmuttrar, sängen plockar jag bort benen på(åxå vingmuttrar) och fäller upp på högkant och drar ut! Ska man ha grejjerna fast monterade kan man ju bygga en stomme som har hela skåpets bredd!

  • jeppepeppe

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 15:30

    Snyggt jobb! Riktigt impad av planlösningen, verkar som du har fått mycket plats över till förvaring, vilket alltid är bra.

    Håller själv på som bäst med en kort Caravelle och det är roligt att få lite idéer från andra bussar. Själv har jag problemet att jag måste kunna köra med 4 personer i till vardags, så planlösningen fick bli lite annorlunda. Skickar med några bilder från mitt bygge, kommentera gärna och kom med idéer! Det är tänkt att det ska vara en from av bäddsoffa som ska kunna dras fram mot de bakvända stolarna.

    Tips angående luftmadrassen är att köpa en elektrisk pump på typ Jula, kostar inte mycket och blåser upp en luftmadrass på nolltid. Finns både med 12V och 220V. Underlättar iaf lite!

    Undrar hur du gör med fukten som samlas, använder du bara den Torrbollen (Ser ut som att det är en sådan längst upp i förvaringen) eller har du en annan fläkt också? Räcker det med endast Torrbollen?

  • mattap

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 17:17

    Tack, ditt bygge ser riktigt bra ut åxå för ändamålet!

    Du skulle inte kunna tänka dig att mäta hur brett det är mellan dina främre kaptensstolar? Funderar på att slänga ut 2-sits soffan och byta till en sån stol. Om det gick hade jag tänkt pula in ett smalt kylskåp/kylbox mellan stolarna!

    Appropå det, varför byter du inte ut passagerarstolen till en soffa? 3 fram å en bak ger ju rätt mkt mer plats där bak!! (Iof inte samma komfort, men det är ju inte du som sitter där :-))

    Intressant att du tog upp fukt! Har inte löst det riktigt än, idag har jag 1-2 torrbollar nere hos brädorna men jag funderar på att slänga in en taklucka med fläkt i och kanske en till ventil som ev går på solceller.

    Takluckan har jag tänkt sätta i i vilket fall som helst eftersom jag tror det blir för klaustofobiskt att sova i ett skåp utan fönster. Då kan man välja att ha en fläkt i solluckan. Denna hade jag tänkt koppla så fläkten alltid går när jag kör + att jag kan sätta på den när jag ska sova och då mata strömmen från ett reservbatteri. Har dock inte fått klart för mig om luckan måste vara öppen när man kör för att det ska vädra, i sådana fall faller ju mitt koncept lite grann, därför har jag börjat kolla på andra ventiler. De soldrivna verkar ju rätt bra, eftersom de kan gå även när bilen står still. Frågan är hur mkt de låter, om det går att sova? De går ju förmodligen inte att stänga av, å andra sidan stannar de ju på natten iaf då solen inte lyser. Tycker även att den ventilen “utan rörliga delar” verkar vettig.

    Tja, som du ser så har jag inga bra svar just nu så om nån annan kunde ge mig nåt tips vore jag glad. Behöver man både sollucke fläkt och ventil eller räcker det med det ena? Och vilken ventil ska man välja om man ska ha sån?

    Kan det innebära problem nånstan om bussen blir högre än 2m med taklucka eller ventil?

  • mr_johan

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 18:25

    Biltema har nåt likande:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=87475
    Och sen lite ventilgaller nertill på bussen:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=90792
    Det viktiga är att du får cirkulation. Tänkte köra med dessa grejjerna på min t3. Bara att dra upp lite hål med plasmaskäraren. Man får tänka på att det inte ska komma in allt fär mycket vatten genom ventilgallerna bara, särskilt om man använder bussen på vintern, inte så kul med salt i hela bussen ju.

  • jeppepeppe

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 19:57

    Har också kollat på Biltemas, verkar ganska bra! Det är väl mest fukten som man är nojjig över, känns ju lite tveksamt att en såndär mojäng ska hålla vätan ute! Måste iofs säga att jag är lite feg till att “bara” dra upp ett hål med plasmaskäraren! Vad är egentligen en plasmaskärare?

    Precis som MattaP vill jag helst inte bygga för mycket på höjden, men om jag inte minns helt fel så är väl höjden på Caravellen 1.94m så det borde gå bra. Dessutom är det väl tveksamt att en biljettkontrollant på Stena Line eller Scandlines skulle få för sig att kolla takhöjden så där toknoga? Höjden i båtarna lär ju inte vara exakt 2.00m heller, så risken för skador borde vara minimal.

  • henke201

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 21:04

    En tanke som slog mig bara… Sägs att man behöver besiktiga om bilen om man monterar in en taklucka, gäller samma sak för en sånhär enkelt fläkt eller?

  • svenne

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 21:17

    Nej! Inte Biltema! Den bara vispar runt, slutade med att jag köpte en på Erlandsons istället. Den var dyrare men fungerade. Sista bussen skippade jag fläkten och öppnade bakluckan lite istället, funkade bättre. 🙂

    Ett tips om ni tänkte sova på sån där tjock luftmadrass, lägg något mellan dig själv och madrassen typ en riktig bäddmadrass eller liggunderlag. Det blir sketakallt att sova direkt på luften.

  • mattap

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 08:20
    Henke201 wrote:
    En tanke som slog mig bara… Sägs att man behöver besiktiga om bilen om man monterar in en taklucka, gäller samma sak för en sånhär enkelt fläkt eller?

    När jag besiktigade för några veckor sen frågade jag om man måste besiktiga om om man slänger in en taklucka. Nej fick jag till svar!

    Funderar starkt på K04-07 enl ovan! Finns det nåt sätt att stänga av de solcells drivna ventilerna och självdraget? exempelvis när det är kallt ute kanske man inte vill vädra ut värmen!

    Hur klarar en sån där ventil regn? Man bor ju trots allt i Gbg!

  • svenne

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 08:42

    Regn är inga problem, luftutsläppet är i nederkant (spalten under skruvskallarna).

  • mbkpeter

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:12

    Tja

    Köper en nyare transporter i dagarna, T5 (2004). Den är som sagt ganska ny och därmed en stor smäll för plånboken. Jag tänker inreda den till max där bak för att kunna ha alla saker där i hela tiden, samt att kunna sova där. Hela ritningen är klar och känns bra (bilder kommer),…
    men problemet är ventilation…
    Bilen är som sagt nästan ny. Vågar man sätta i en solcellsdriven ventilator och sedan luftintag på en så ny bil. Man vill ju inte förstöra den. Gäller ju att man gör det snyggt och smidigt. Var bör man sätta solcellsventilatorn, och var bör man sätta gallret? nogon som gjort det, och att det blivit bra. Bilder?

    Mitt bygge startar om ca 7 dagar, bilder kommer.

  • oaxen

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:47
    mbkpeter wrote:
    Tja

    Köper en nyare transporter i dagarna, T5 (2004). Den är som sagt ganska ny och därmed en stor smäll för plånboken. Jag tänker inreda den till max där bak för att kunna ha alla saker där i hela tiden, samt att kunna sova där. Hela ritningen är klar och känns bra (bilder kommer),…
    men problemet är ventilation…
    Bilen är som sagt nästan ny. Vågar man sätta i en solcellsdriven ventilator och sedan luftintag på en så ny bil. Man vill ju inte förstöra den. Gäller ju att man gör det snyggt och smidigt. Var bör man sätta solcellsventilatorn, och var bör man sätta gallret? nogon som gjort det, och att det blivit bra. Bilder?

    Mitt bygge startar om ca 7 dagar, bilder kommer.

    Varför inte “modda” en eller ett par fönsterrutor. Då kan du ju alltid återställa i orginalskick. En fläkt borde fungera även i vertikalmontage, eller?

  • jeppepeppe

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 15:52

    Funderar också på att sätta den i en fönsterruta, kan vara skönt att inte behöva göra hål i taket!

  • mattap

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 18:19
    mr_johan wrote:
    Biltema har nåt likande:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=87475
    Och sen lite ventilgaller nertill på bussen:
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=356&iItemId=90792
    Det viktiga är att du får cirkulation. Tänkte köra med dessa grejjerna på min t3. Bara att dra upp lite hål med plasmaskäraren. Man får tänka på att det inte ska komma in allt fär mycket vatten genom ventilgallerna bara, särskilt om man använder bussen på vintern, inte så kul med salt i hela bussen ju.

    Behöver man verkligen både galler och ventil egentligen? Finns ju “vanlig” luftkonditionering i skåpet (nederst på 2:a bilden på min inredning) som man styr på samma sätt som vanliga luftkonditionering i kupén. Tar man in luft där och ut via en ventil i taket så får man väl den cirkulationen ni pratar om. Iof funkar ju detta endast när man kör men jag innbillar mig att cirkulationen inte blir så mkt större av ett galler???!!!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Korta T4:an, några byggtips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.