Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kraschad hårddisk!

  • Kraschad hårddisk!

    Publicerad av nikke på 29 juni, 2008 vid 10:08

    Någon som vet något bra program som är gratis som man kan rädda filer efter att hårddisken har kraschat? Var tvungen att formatera om hårddisken pga. av att datorn inte ens gick att starta upp.

    svenne svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • thejohan

    Medlem
    29 juni, 2008 vid 15:55

    prova detta http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1 gratis, tyskt och effektivt =)

  • Kjello

    Gäst
    30 juni, 2008 vid 09:24

    Hiren’s BootCD 9.5, är ultimat, men illegalt, men snabbis 98meg.
    Har alltid senaste Hiren’s BootCD hemma, bara som en säkerhet utifallatt.
    Det är om man använder, samvetet spökar, kompenseras med test för att köpa-tänk.

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 09:32

    http://www.handyrecovery.com/
    Värt varenda krona.

  • fastforward

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:55

    getdataback

    Fast det låter konstigt att du kan formattera en trasig disk. Var det inte bara windows som kraschade?

  • nikke

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 18:25
    fastforward;478878 wrote:
    getdataback

    Fast det låter konstigt att du kan formattera en trasig disk. Var det inte bara windows som kraschade?

    Det var nog windows som kraschade….hehe.

  • svenne

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 22:49

    Det beror helt på vad för filsystem som läggs på. De flesta bättre klarar av att stänga av trasiga block och sektorer om det nyformateras.
    Med Handy Recovery går det att koppla in hårddisken som en slav eller i ett USB-kabinett och läsa från den, trots att den har skadats ordentligt.

  • fastforward

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 12:56

    Om det bara var windows som kraschade så ska du undvika att skriva något till disken och koppla in den som slave till en fungerande dator. Sedan kan du installera återskapningsprogram på den fungerande datorns hårddisk som sedan kan läsa av din disk.

    Men om du både har formatterat och installerat windows på din disk så kan det med stor risk vara kört att få tillbaka några filer därifrån. Men det skadar inte att testa och göra som ovan.

    Till nästa gång du sätter upp en dator:
    * Lagra inga viktiga filer på samma disk som windows. Har du bara en disk så kan du partitionera denna med en del för windows och program och den andra för dina viktiga filer.
    * Gör backup ofta på dina viktiga filer. Backup mellan 2 partitioner på samma disk räknas inte.

  • svenne

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 13:46

    Handy läser flera formateringar bakåt. Jag har plockat fram data från stulna omformaterade burkar.

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 15:20

    @Svenne 479534 wrote:

    Handy läser flera formateringar bakåt. Jag har plockat fram data från stulna omformaterade burkar.

    Fast blir det inte problematiskt om själva datan är överskriven (inte bara partitioneringen)? Skall man ta fram grejer som är överskrivna så behövs väl lite mer avancerade grejer, eller?

  • svenne

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 15:42
    Ola_P;479554 wrote:
    Fast blir det inte problematiskt om själva datan är överskriven (inte bara partitioneringen)? Skall man ta fram grejer som är överskrivna så behövs väl lite mer avancerade grejer, eller?

    Nope. Det är sällan tillräckligt för att förstöra underliggande data. Jag har plockat fram filer på partionerade och ominstallerade diskar.
    Bland annat en P-rulle. Det var roligt, men det tyckte nog inte han.

  • ola_p

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:14

    Hrrm, men det att installera nytt är ju inte samma sak som att skriva över datan (eller ja, lite data skriver man över, i huvudsak det gamla systemet för det mesta). Menar du att även data som är överskriven (där den faktiska datan i filen blivit ersatt med ny) går att hämta upp med mjukvara?

  • svenne

    Medlem
    2 juli, 2008 vid 16:57

    Det beror på hur mycket filen är överskriven. Handy klarar förvånansvärt mycket. I värsta fall får disken lågnivåläsas, men då kan man i princip ta ut all data sedan diskens första sparade fil. Då behövs lite dyrare grejer men det är skrämmande mycket som går att ta ut med köpbara programvaror och bra diskkabinett.

    EDIT: Det är en av anledningarna till att alla diskar på rättsmyndigheter, Skatteverket, socialen och så vidare lämnas in för nermalning.

  • knodden

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 19:19
    Svenne;478801 wrote:
    http://www.handyrecovery.com/
    Värt varenda krona.

    Svenne (eller någon annan) som verkar ha koll på detta – vad sägs om följande:

    Jag kör med Norton Ghost och har tagit komplett kopia av mina olika diskar – även det där som är riktigt jobbigt att tappa om man måste inse nederlaget och formatera om hårdisk-helvetet – exempelvis drivrutiner till skrivare.

    Vad tycks om programmet – finns något annat som är bättre än N.G?

  • fastforward

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 10:42

    En ghostning är bara motiverat för windows/program-disken som innehåller en massa filer som kan vara svåra att backa genom vanlig filbackup. För diskar som bara innehåller “vanliga filer” såsom musik, foton, osv så är det ju ingen idé att backa sådant som inte har ändrats sedan senaste backupen (vilket man gör med Nortion Ghost).

    Personligen lagrar jag inget viktigt på windows-disken och backar inte heller denna. Mina viktiga filer finns på en annan disk som jag backar till sambons dator med hjälp av programmet Tivoli Continuous Data Protection.
    http://www-306.ibm.com/software/tivoli/products/continuous-data-protection/

    Nu jobbar jag iofs med IBM:s backupprodukter så jag är lite partisk men jag tycker det funkar utmärkt och lätt värt de 450:- det kostar (jag får det iofs gratis :P). Jag vet iaf ingen annan produkt med samma funktionalitet.

  • knodden

    Medlem
    15 juli, 2008 vid 16:58

    Jag håller med om de där vanliga filerna.

    Där brukar jag helt enkelt synka mina 2 datorer genom en enkel korsvis backup.

    Däremot är det ju som sagt lite värre med de andra filerna som ej hänger med i vanlig fil-backup.

    Norton Ghost funkar som så att man i steg 1 tar en komplett kopia av önskad disk. Sedan kan man när som helst gå in och köra en inkrementell körning. Man rekommenderas köra max 3 inkrementella backuper innan det är dax att skriva över de nu 4 olika backuperna igen med en ny omgång – osv osv.

    Fastforward: Hur har Du lagt upp det med drivrutiner, viktiga program (t ex antivirus) mm – har Du inte dessa backade alls?

    Det var en sådan miss som gjorde att det tog mig nära 2 dagar att återställa den senaste disk-kraschen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kraschad hårddisk!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.