Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen

• ermix

Medlem
    10 juli, 2007 vid 08:43

@tetras 395729 wrote:

Är det inte dax att arbeta bort ”tönt” stämplen på hjälmanvändning nu?

Har väll inte med det att göra. Tycker det ofta handlar om att nybörjare inte lyssnar. vet ej hur det var i detta fallet, men väldigt sällan dom duktiga råkar ut för sådanna saker. Någon tönt stämpel på hjälm finns väll inte, bara gött att köra utan.

Jag var överriggad med en 12a en gång, så ser jag 2 snubbar försöker dra upp en 16. Säger givetvis till dom att det är mycket vind, men det skiter dom i. När jag väl står vid bilen ser jag dem flyga och rulla iväg in mot land och på land.

Och orka denna certifikat skiten, nej nej och åter nej. Blir bara larvig byråkrati och vem skall kolla upp det? Skall man ringa snuten, HAN HAR INGET CERTIFIKAT HERR KONSTAPEL!

Jag har lärt mig den ”hårda” vägen som någon kallade det, men jag var inte så jävla dum att jag inte kollade upp saker innan. Kanske det man skall uppmana till för vissa verkar ha 0.0 intelligens.

• eddie

Medlem
    10 juli, 2007 vid 09:31

Jag tror instruktörerna får skärpa upp sig lite. En blåsig söndag i Habo startade jag minst tre olika nybörjare. Ingen gav mig ”tummen upp”… så vi stod och tittade fånigt på varandra.
    De undrade nog varför jag aldrig släppte kiten.

• snygging

Medlem
    10 juli, 2007 vid 11:08

@Eddie 396033 wrote:

Jag tror instruktörerna får skärpa upp sig lite. En blåsig söndag i Habo startade jag minst tre olika nybörjare. Ingen gav mig ”tummen upp”… så vi stod och tittade fånigt på varandra.
    De undrade nog varför jag aldrig släppte kiten.

Det hände mig också en gång!!!
    men det var på ett horhus när jag tänker efter!!

• skotten

Medlem
    10 juli, 2007 vid 11:14

hahahahahaha cough hahahahaha FLASHBACK!

• adde

Medlem
    10 juli, 2007 vid 11:57

@snygging 396059 wrote:

Det hände mig också en gång!!!
    men det var på ett horhus när jag tänker efter!!

Skryt inte, du vände ju i dörren!!

Skönt att höra att det gick bra med ”26åringen”.

• langens_kite

Medlem
    10 juli, 2007 vid 14:43

@Tha_Nerd 395991 wrote:

Jag var där, men såg inte själva olyckan. Pratade däremot med personerna som påkallade hjälp, enl. dem så hamnade killen först på stranden sen in i hytten. Oxo nyfiken på hur det hände, varför löstes inte säkerhetssystemet ut? Jag fick uppfattningen att det borde ha funnits tid till detta innan den sista flygturen??

Fy fan va gött att höra att det inte var värre, trodde på mist 2 mån sjukhusvistelse, de som påkallade hjäp var rätt skärrade…
    /Nörden

Problemet är att du blir rädd och tänker inte förnuftigt.
    Att sedan hitta alla små stroppar och ploppar är inte heller någon barnlek.
    Bästa säkerheten är att vara försiktig och hellre fega än chansa.

• sourra

Medlem
    10 juli, 2007 vid 14:59

@LANGENS_KITE 396108 wrote:

Problemet är att du blir rädd och tänker inte förnuftigt.
    Att sedan hitta alla små stroppar och ploppar är inte heller någon barnlek.
    Bästa säkerheten är att vara försiktig och hellre fega än chansa.

Men det är skillnad på release och release. Om man t.ex. jämför Naish’s och North’s quickreleaser med t.ex. Bowriders så ser man att de två förstnämnda har symmetriska releaser som kan lösas ut lika lätt med såväl höger som vänster hand, liggandes på mage eller på rygg. Man bara tar tag i loopen och trycker den ifrån sig så vandrar handen över releasen och löser ut. Den sistnämnda är gjord för att lösa ut med en hand och är svårare att lösa ut med ”fel hand”. Dessutom är det en ögla som man måste komma åt. Sådana detaljer är viktiga när det väl gäller men kanske inget man tänker särskilt mycket på när man köper sina grejer.
    shockwave_bar.jpg

north5thelementbar.jpg

img_6641.jpg

• gasen

Medlem
    10 juli, 2007 vid 15:18

Hallå alla, minns tyvärr inget från olyckan mer än att jag var på väg in pga starka vindar. försökte få rätt på grejorna och utlösningen. Tyvärr gick något galet och jag vaknade på sjukhuset. har fått lämna sjukhuset nu men måste gå på kontroll i 6 mån för kontroll av njurarna.

Tack för all omtanke

• sidpiraya

Medlem
    10 juli, 2007 vid 15:30

krya på dig

• skejtar_henke

Medlem
    10 juli, 2007 vid 16:01

Glad att du mår bra… Får man fråga lite hur mycket du hade åkt innan och hur duktigt du är. Inte så att jag ska klaka ner på dig eller nått. Mer som en tankeställning till alla nybörjare att tänka två gånger när det blåser mycket.!!!!!!!!

• skotten

Medlem
    10 juli, 2007 vid 17:03

well done mate, good story for the kids, nice that you are ok. Shit can go wrong fast to anyone, it doesnt matter how awesome henke thinks he is. Heads up.

• tetras

Medlem
    10 juli, 2007 vid 17:30

@sourra 396117 wrote:

Men det är skillnad på release och release. Om man t.ex. jämför Naish’s och North’s quickreleaser med t.ex. Bowriders så ser man att de två förstnämnda har symmetriska releaser som kan lösas ut lika lätt med såväl höger som vänster hand, liggandes på mage eller på rygg. Man bara tar tag i loopen och trycker den ifrån sig så vandrar handen över releasen och löser ut. Den sistnämnda är gjord för att lösa ut med en hand och är svårare att lösa ut med ”fel hand”. Dessutom är det en ögla som man måste komma åt. Sådana detaljer är viktiga när det väl gäller men kanske inget man tänker särskilt mycket på när man köper sina grejer.
    ]

Efter en ”Tee bag” upplevelse för ett par år sedan förstår jag precis vad du talar om och jag kan bara bekräfta att om du inte kan se kan du inte koppla loss dig tillräckligt fort med en s.k. ”Bow kite release”. Efter min egen upplevelse så bytte jag till en North’s quickreleaser som du lätt får tag i även under de vålsammaste omständighet och kan utlösa utan att du behöver titta på den. Jag kan också rekomendera att torrträna ett par gånger på land det kan rädda ditt liv eller förhindrar alvariga skador om du tappar kontrollen på din drake.

• hovang

Medlem
    10 juli, 2007 vid 18:22

@skejtar_henke 396129 wrote:

Glad att du mår bra… Får man fråga lite hur mycket du hade åkt innan och hur duktigt du är. Inte så att jag ska klaka ner på dig eller nått. Mer som en tankeställning till alla nybörjare att tänka två gånger när det blåser mycket.!!!!!!!!

Du känner ju Ola ”gåsen” mycket väl från din tid som skoförsäljare på intersport Henke 🙂

• krillan82

Medlem
    10 juli, 2007 vid 18:26

Skönt att du mår bra… Lät lite otäckt. Hoppas du kommer ut på vattnet snart igen

• gh0st

Medlem
    10 juli, 2007 vid 18:34

@gåsen 396119 wrote:

Hallå alla, minns tyvärr inget från olyckan mer än att jag var på väg in pga starka vindar. försökte få rätt på grejorna och utlösningen. Tyvärr gick något galet och jag vaknade på sjukhuset. har fått lämna sjukhuset nu men måste gå på kontroll i 6 mån för kontroll av njurarna.

Tack för all omtanke

Gött att höra att du är ok. Krya på dig, lev för dagen och var glad att det inte gick värre än så.

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing kraschade in i byggnad, Skanör på söndagen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.