Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krock i A-bay!

  • Krock i A-bay!

    Publicerad av debkausf på 6 maj, 2009 vid 19:41

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dej som rammade mig idag kl 18:30iich i a-bay. Du frågade hur det gick, jag svarade att jag inte visste sedan drog du. Skicka mig ett PM så kan vi snacka. Känd igen dej men kan inte placera. No hard feelings.

    svennebanan svarade 15 år sedan 23 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • blackadder

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 21:29
    debkåusf;544790 wrote:
    Jag skulle vilja komma i kontakt med dej som rammade mig idag kl 18:30iich i a-bay. Du frågade hur det gick, jag svarade att jag inte visste sedan drog du. Skicka mig ett PM så kan vi snacka. Känd igen dej men kan inte placera. No hard feelings.

    Låter som det var trångt idag?

  • davo

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 22:37

    Japp, var lite crowded nångång efter 18 och framåt. Synd att inte folk håller bättre avstånd och väjer i tid.
    Annars rätt kul eftermiddag! Vågorna och vinden tilltog under kvällen.

  • ola-h

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 22:51

    Ja, det var rätt trångt om man ville rida vågor och ibland till och med när man skulle gippa. Det blev lite “extra trångt” när jag vid några tillfällen började rida och lite fräckt antog att killen bakom skulle hålla undan (ingen krock dock).

    Jag måste dock säga att kajtarna höll väldigt bra uppsikt och löste olika situationer bättre än de flesta vindsurfarna, dvs lämnade lite plats så att den som uppenbarligen hade något “trick” i sikte fick utrymme. Minst 90% av min segling idag var ju mest att köra ut och in och leta vågor att göra något på. Och då kan man ju med fördel håll lite uppsikt och kanske väja lite om nu någon annan haft bättra lycka med vågletandet. Det är inte alltid man lyckas ha den uppsikten men det kan ju vara en ambition. Dessutom tycker jag det är roligare om man tittar sig runt lite och kollar in vad andra seglare har för sig.

  • kvabbso

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 05:39
    Ola H.;544837 wrote:
    Jag måste dock säga att kajtarna höll väldigt bra uppsikt och löste olika situationer bättre än de flesta vindsurfarna, dvs lämnade lite plats .

    Instämmer!! Några vidsurfar körde väldigt aggresivt i går.

  • drx

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 06:32

    Kan hålla med också, är inte så kul att få vattenstänk rakt i ansiktet från någons sväng när man ligger och vattenstartar, man måste ju inte köra alla svängar på vågen även om det ligger folk i vägen. Annars var det väl grymma förhållanden, kändes väl lite som att vara bland korna på grönbete, märks att folk inte fått surfa på länge.

  • lars_k

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 06:51

    Tur att det finns andra spots, knappt nåt folk och mkt bättre vågor! 🙂

  • drx

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 07:14
    Lars_K;544869 wrote:
    Tur att det finns andra spots, knappt nåt folk och mkt bättre vågor! 🙂

    Det var roligt för dig 😉 Kan du maila över din spotguide vid tillfälle tack! 😀

  • davo

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 07:59

    Yttre i Åsa? 😉

    Lars_K;544869 wrote:
    Tur att det finns andra spots, knappt nåt folk och mkt bättre vågor! 🙂
  • above_the_law

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 08:03
    kvabbso;544849 wrote:
    Instämmer!! Några vidsurfar körde väldigt aggresivt i går.
    Ola H.;544837 wrote:
    Ja, det var rätt trångt om man ville rida vågor och ibland till och med när man skulle gippa. Det blev lite “extra trångt” när jag vid några tillfällen började rida och lite fräckt antog att killen bakom skulle hålla undan (ingen krock dock).

    Jag måste dock säga att kajtarna höll väldigt bra uppsikt och löste olika situationer bättre än de flesta vindsurfarna, dvs lämnade lite plats så att den som uppenbarligen hade något “trick” i sikte fick utrymme. Minst 90% av min segling idag var ju mest att köra ut och in och leta vågor att göra något på. Och då kan man ju med fördel håll lite uppsikt och kanske väja lite om nu någon annan haft bättra lycka med vågletandet. Det är inte alltid man lyckas ha den uppsikten men det kan ju vara en ambition. Dessutom tycker jag det är roligare om man tittar sig runt lite och kollar in vad andra seglare har för sig.

    Äntligen någon som vet vad han talar om och INTE är fientligt inställd till andra “minoriteter” på vattnet:-)!
    Starkt Ola!

    Ja, igår var en UNDERBAR och episk em, men ffa kväll i A-bay som man sent kommer att glömma (FOTON någon?).
    Visst var det lite trångt men det är ju inga problem så länge som alla har ett leende i nyllet och hjälps åt att undvika otrevliga olyckor.

    Håller dock tyvärr med om att den rådande attityden hos alltförmånga vindsurfare igår(ofta de lite sämre;-) fortfarande var typ:
    “- Den där jvla kitenissen ska lämna plats även när vindsurfaren kommer för babords halsar, även om vindsurfaren INTE rider en våg och ovasett om kitaren kämpar för att höjda och komma igenom 2m-bryten på väg ut i låg fart!”
    Så funkar det INTE!

    Som tidigare sagts, alla kan vi missa ibland och göra ofrivilliga wipeouts men AMBITIONEN måste ju vara att visa hänsyn, ge plats åt varandra om det går, t ex när någon vågrider, men även åt den som går för styrbord genom en brytande våg…. Måttot måste vara att hjälpas åt så att inget otrevligt händer. Dock, om det inte finns plats att falla eller möjlighet pga brytande vågor så måste ju den som slörar in och går för babord väja!!!
    Många var de ggr då jag var på väg ut och en vindsurfare INTE vågred, men ändå gav fasen i att hålla ner när jag var på väg ut genom bryten och tydligt visade var jag var på väg. Hade absolut blivit påkörd om jag inte fallit av i sista sekunden vid mist tre tillfällen. Vill inte tänka på vad som hade hänt om det legat någon i vattnet i lä om mig…. Uppstår just en sådan situation så kommer jag att hoppa, och då är det stor risk att den som går för babord får en mindre snygg mittbena eller ett segel med “ny” design;-(. Man tvingas ju till detta, för inte fn äventyrar man en “badande” i lä för att ge plats åt en som slörar och egentligen har väjningsplikt!

    Skärpning!

  • areschoug

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 08:58

    Kan passa på att be om ursäkt ifall jag tog lite mkt plats och betedde mig allmänt grönt. (Jag som låg och försökte bodydraga med en 5m^2 kite).. Var första gången på vattnen =).

    Btw.
    Ingen som var vid apeviken igår som lyckligvis fick med sig min våtdräkt som jag idiotist (och klassiskt) nog glömde på tork på räcket vid parkeringen?

    Mvh
    John

  • swe227

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 09:40

    Visst var det trångt, men Affe om man övar bakåt på “fel” bog får man
    tåla lite vattenstänk 😉

  • star

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 09:49

    Avundsjuk och glad för er alla som fick segla…. En fråga utan att lägga några värderingar då jag både hade incident med att bli påseglad av windsurfare i Läjet samt rammad med Kite i Apelviken. Vad är status på Kite i Apelviken. Trodde att Björkäng var rekommenderat för Kite?

  • drx

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 10:36
    Swe227;544925 wrote:
    Visst var det trångt, men Affe om man övar bakåt på “fel” bog får man
    tåla lite vattenstänk 😉

    Hehe man får väl se till att börja ställa dom lite oftare istället så man inte behöver ligga i vattnet hela tiden 🙂 Jag såg några riktigt brutala framåtförsök från din sida åxå!

  • dr-masse

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 11:05
    Areschoug;544914 wrote:
    Kan passa på att be om ursäkt ifall jag tog lite mkt plats och betedde mig allmänt grönt. (Jag som låg och försökte bodydraga med en 5m^2 kite).. Var första gången på vattnen =).

    Btw.
    Ingen som var vid apeviken igår som lyckligvis fick med sig min våtdräkt som jag idiotist (och klassiskt) nog glömde på tork på räcket vid parkeringen?

    Mvh
    John

    Med påtagligt hög risk för att framstå som någon slags überpolis men detta skrivs välmenande för alla, även nybörjare, som surfar å kajtar på olika vågspots runt om i landet:

    Nog måste det finnas bättre ställen att ta sina första turer på vattnet med kite eller bräda eller whatever än en bra dag med vågor och mycket folk i Apelviken? :confused2:

    Hoppas du får tebaks din dräkt!

  • haze

    Medlem
    7 maj, 2009 vid 11:13
    Star;544928 wrote:
    Avundsjuk och glad för er alla som fick segla…. En fråga utan att lägga några värderingar då jag både hade incident med att bli påseglad av windsurfare i Läjet samt rammad med Kite i Apelviken. Vad är status på Kite i Apelviken. Trodde att Björkäng var rekommenderat för Kite?

    Björkäng rekommenderas för nybörjare sen så får väl kite var överallt om jag inte har fel.Sen så är väl inte Apelviken ett bra nybörjar spot alls!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krock i A-bay!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.